EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

Nou entitats presenten al Next Generation la terminal de mercaderies ferroviària a Manlleu

Recuperada la idea del 2011, suposa una inversió de 8,7 milions

La idea no és nova. De fet, ja va ser impulsada l’any 2011 per la delegació a Osona de la Cambra de Comerç, juntament amb diferents empresaris del sector agroalimentari. Es tractava de poder fer arribar fins a Osona el gra que surt dels ports de Tarragona i Barcelona en trens de mercaderies i no haver de fer el transport per carretera en camions. Tot i que no s’ha desestimat mai, fa tres anys l’Ajuntament de Manlleu va recuperar la idea amb una primera trobada amb Adif, Renfe i empreses interessades. Tot depenia, clarament, de la seva viabilitat. Ara, una agrupació d’entitats del territori formada a més de per l’Ajuntament de Manlleu per la Cambra d’Osona, Creacció, el Consell Empresarial d’Osona, l’Associació d’Empresaris de Manlleu, el Consell Comarcal d’Osona, l’Ajuntament de Vic i la UVic-UCC han posat sobre la taula un pla de viabilitat per implantar aquesta estació de mercaderies a Manlleu. El pla s’ha presentat al projecte europeu Next Generation a través del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana de l’Estat espanyol.

Es tractaria de fer una terminal de mercaderies en una superfície de 35.000 metres quadrats i un espai que es deixaria per a més endavant per a contenidors reservat al trànsit de cereals a granel. En la primera fase es preveuen tres naus per emmagatzemar diverses tipologies de cereals, un sistema de descàrrega i una esplanada per l’arribada i càrrega dels camions. El pressupost per a la fase de construcció de la terminal és de 8,7 milions d’euros i si s’aconseguís el finançament podria començar a construir-se l’any 2024. Comportaria al voltant de 40 llocs de treball mentre es faci i tres llocs estables per fer-la funcionar.

Tot i que és un projecte llargament perseguit, ara “és més viable”, segons David Bosch, regidor d’Indústria, Coneixement i Agenda 2030 de Manlleu, que afegeix que “dona sentit als objectius de la Comissió Europea sobre transport sostenible”. Al seu parer, la instal·lació d’aquesta terminal “pot ser multiplicador de noves oportunitats. I anant més enllà, l’actuació es podria completar amb un projecte de transport d’ultima milla per abastir Osona, el Ripollès i la Garrotxa”.

A més, i ara això compta, l’impacte ambiental seria entre 1,2 i 8 vegades més eficient que el transport per carretera. El projecte inclou la proposta de fer arribar tres trens a la setmana que vol dir transportar 2.700 tones setmanals i 130.000 anuals des del port de Tarragona i també des del de Barcelona. També hi ha l’opció de fer arribar cinc trens setmanals i en aquest sentit la rendibilitat és clara, segons l’informe presentat. Tot plegat s’ha plantejat amb l’interès de fer aquest transport per part d’11 empreses. Són: SAT ONZE-76, Pere Vila Carbonell, Agrària de Torelló, Promic, Terpin, Pinsos Molinet, Pinsos Nutribó, Pinsos El Vilà, Pinsos Compostos Victoria Maycod 2016 i Agroco Cereals i Pinsos.

A diferència del projecte del 2011, en aquest es planteja situar l’estació a Manlleu mentre que en l’anterior es parlava de diferents punts, com l’estació de mercaderies de Balenyà-Tona-Seva-Balenyà i la del Sot dels Pradals a Vic. D’aquell projecte, l’única empresa que s’hi va interessar va ser Casa Tarradellas, que hi té fet un magatzem i el punt de descàrrega. El preu, que sortia encara més barat amb el transport amb camió, va fer tirar enrere altres empreses. També el fet de no poder tenir un magatzem a peu de via. Amb el projecte a Manlleu, els magatzems ja es preveuen i dins el preu caldrà comptar també la sostenibilitat.

LA PREGUNTA

Qui guanyarà l’Eurocopa de futbol?

En aquesta enquesta han votat 178 persones.
Comentaris
Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}{{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fes un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't