La comissió de Territori i Sostenibilitat del Parlament va aprovar aquest dimecres una proposta de resolució d’ICV per demanar l’ampliació de la zona d’integració tarifària de la xarxa de Rodalies de Renfe fins a Torelló –ara acaba a Vic– i incorporar Olot al sistema, amb un servei integrat que combinés autobús i tren.
La proposta va tirar endavant gràcies al suport d’ICV, PSC, PP i la CUP. CiU hi va votar en contra, mentre que ERC i Ciutadans es van abstenir.
La proposta, que va defensar el diputat Salvador Milà, preveu allargar la quarta corona de Rodalies fins a Torelló, la cinquena fins a Sant Quirze i la sisena fins a Ripoll i Olot.
Pere Vila, portaveu de CiU a la comissió, va advertir d’entrada del vot en contra del seu grup per la negativa d’ICV a acceptar l’esmena que condicionava la mesura a la disponibilitat pressupostària per fer-hi front. Milà el va replicar dient que l’impacte econòmic de l’acció “seria mínim”.
Entre altres coses, va dir, perquè les bonificacions tarifàries es compensarien amb l’increment de passatgers del tren i, al mateix temps, la disminució de vehicles privats per la C-17 revertiria en el decrement de peatges a l’ombra que la Generalitat ha de pagar a la concessionària com a retorn de la inversió.
En nom d’ERC, el diputat Josep Andreu va considerar un greuge que s’estiguessin demanant bonificacions per als usuaris de la línia de Puigcerdà “quan tenim altres problemàtiques molt més importants” en el conjunt del sistema ferroviari, “amb línies senceres de via única i trens que van a 10km/h”. “És difícil donar suport a l’argument principal d’aquesta proposta”, va dir.
Aquest dijous, la secretària general del partit i diputada, Marta Rovira, va voler aprofundir en els motius de l’abstenció després que tant el discurs com el to utilitzat per Josep Andreu a la comissió provoqués sorpresa dins mateix del seu partit.
Rovira insistia que la proposta d’ICV “és precipitada” en la mesura que hi ha pendent, dins d’aquest mes de juliol, una reunió d’alcaldes convocada pel grup Perquè no ens Fotin el Tren “per avançar amb consens i de manera coordinada en les demandes”.
Rovira, que recordava que l’acord d’estabilitat amb CiU ja fa referència expressa a l’impuls del transport públic i la integració tarifària, deia que “ens fan por els brindis al sol i que es facin propostes sense tenir valorats els costos que representen”.
Com en el cas de CiU, “hi hauríem donat suport si s’hagués reconegut que calia disponibilitat pressupostària”, deia Rovira.
En el transcurs de la comissió, com hores abans ja havia fet en declaracions a EL 9 NOU, Salvador Milà va recordar que el seu grup també ha adreçat una pregunta parlamentària al conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, “perquè ens aclareixi com és que en l’acord de 165 milions pactats amb Renfe no es preveu cap mesura per a la línia de Puigcerdà”.
Mentrestant, el grup Perquè no ens Fotin el Tren continua amb les seves accions, recollint adhesions a la seva pàgina de Facebook i convocant, cada últim divendres de mes, cassolades a l’estació de Torelló. Al juny s’hi va sumar per primer cop Manlleu.