“Anem per bon camí”, assegura l’alcalde d’Orís, Arnau Basco (JxCat). I mai millor dit. El municipi inverteix aquest any 165.000 euros a fer una prova pilot per pavimentar camins amb àrids reciclats provinents de la construcció en col·laboració amb l’Agència de Residus de Catalunya. Al setembre van fer un primer experiment en un tram de 33 metres del camí de Vilanova, en què van abocar una cisterna de sis metres cúbics al camí de Vilanova i “d’entrada veiem que té la mateixa resistència”. En aquest tros, hi han provat tres tipus de barreges per veure quina té una millor resistència i és més adequada per aplicar-ho en més camins del poble, i més endavant, a altres punts del territori català. Basco explica que a partir d’aquesta mostra “es determinaran els estàndards concrets”.
La voluntat és utilitzar un residu de la construcció que “és difícil que tingui sortida en el mercat ordinari” i donar-li una segona vida. La llei obliga ara l’Agència de Residus a reciclar en la mesura que es pot el que prové de la construcció i d’aquesta manera el que fan és substituir per àrid reciclat “el que ve de la cantera o graves de riu i evitar agafar recursos de la natura”, apunta l’alcalde. Tot plegat es tracta d’un projecte “lligat a l’economia circular” per donar la volta a la vida d’un residu, redissenyant-lo perquè tingui utilitat en un altre àmbit i preservar el medi ambient.
En aquest inici d’any, es començaran a treure conclusions de la primera prova per, al setembre, un cop faci un any, executar el projecte que tenen pressupostat en dos camins. Un és el que va de la Creu a Puigdemalla que dona accés a Vinyoles; l’altre, el del Salt de l’Avi fins a Vilanova, on ja s’ha fet aquest tram de mostra. L’alcalde explica que es va seleccionar aquest tram perquè fa pujada i té un revolt. “S’ha fet a consciència” per provar com actua el paviment en un traçat en què hi passen cotxes i tractors. Així comproven que la resistència sigui com un formigó tradicional. El que fan amb els àrids reciclats és barrejar-los amb formigó i de fet “l’estètica és igual”.
Basco apunta que la prova s’havia d’haver fet abans del setembre passat, entre el març i l’abril del 2020, però es va endarrerir a causa de la pandèmia, per la qual cosa fins a la propera tardor no es podrà escampar el paviment als dos camins seleccionats, ja que a l’estiu no es pot fer perquè no és aconsellable amb alta temperatura. Si la prova funciona, pot suposar un estalvi per a un municipi amb molts quilòmetres de camins rurals que condicionen l’activitat econòmica i que “han d’estar en bones condicions”.