Els episodis de contaminació atmosfèrica s’han mostrat recurrents a Osona durant aquests últims anys, amb moments en què s’han arribat a superar nivells d’alguns contaminants que poden suposar un perill per a la salut. Entre els gasos i compostos més habituals destaquen per damunt dels altres el benzopirè i l’ozó, noms recurrents a la Plana de Vic, que durant els períodes hivernals i estivals, respectivament, han assolit durant els últims anys nivells preocupants.
Per combatre aquesta problemàtica, durant tot aquest any passat el Consell Comarcal d’Osona, amb la col·laboració de tècnics de diferents municipis i entitats externes, va treballar en la creació d’un pla d’actuació de la millora de la qualitat de l’aire, que es va presentar als ajuntaments aquest passat dimecres. El document, elaborat amb l’ajuda de l’empresa manlleuenca Anthesis Lavola, consta de 47 accions a dur a terme en els mesos vinents i es fixa en cinc eixos centrals d’acció: el seguiment i gestió de la qualitat de l’aire, l’impuls de la mobilitat sostenible, la reducció d’emissions dels sectors productius, la reducció d’emissions per part dels serveis municipals i la divulgació i sensibilització ciutadana.
Malgrat que l’ambició del projecte és “poder-los arribar a dur a terme tots”, com afirmava Joan Carles Rodríguez, president del Consell Comarcal d’Osona, es va demanar a tots els batlles que en prioritzessin només 10, per poder posar-hi fil a l’agulla com més aviat millor. A la presentació també hi van assistir diferents entitats que treballen per millorar la qualitat de l’aire i altres aspectes a la comarca, com Osona Respira o Perquè no ens fotin el tren, entre d’altres, que van posar pressió a les institucions per fer que aquestes accions siguin una realitat, malgrat que també van valorar molt positivament el document presentat.
Una de les temàtiques protagonistes en la sessió de presentació va ser, sens dubte, el desdoblament de la línia R3, que permetria incrementar l’oferta i reduir l’ús del cotxe, però Rodríguez afirmava que “es tracta d’un projecte molt complex, ja que encara no presenta ni tan sols els estudis tècnics”. Però, malgrat això, altres accions com la implementació de zones de baixes emissions a les principals ciutats o promoure els carrils bici i la mobilitat en bicicleta poden ajudar a combatre una contaminació que “no prové totalment de Barcelona i que comprèn contaminants tan diversos com ozó, partícules en suspensió, benzopirè i òxids de nitrogen”, com remarcava en la presentació Xavier Codina, representant d’Anthesis Lavola.