QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

Osonencs i ripollesos que fan les maletes

Després d’uns anys en què els osonencs lideraven el rànquing català dels que marxaven a l’estranger, ara s’hi ha posat fre


Osona va encapçalar durant uns anys l’estadística catalana de residents a l’estranger, ja que era la comarca on més creixia cada any el nombre de persones que marxaven a viure fora del país. Això sí, la tendència en els últims anys ja anava a la baixa i tant el 2019 com el 2020 ha deixat d’ostentar la primera posició del rànquing, on ara hi ha comarques com el Pla de l’Estany, la Garrotxa o el Vallès Oriental. Continua creixent el nombre d’osonencs que resideixen a l’estranger, però a un ritme molt més lent que fa un temps. Al Ripollès també es manté la tendència a la baixa i enguany per primera vegada en els darrers anys ha disminuït el nombre d’inscrits.

Els catalans residents a l’estranger a 1 de gener de 2020 són 331.189 persones, segons l’Institut d’Estadística de Catalunya (Idescat). Aquesta població s’ha incrementat en 14.590 habitants respecte a un any enrere, xifra que representa una variació anual del 4,6%. A Osona l’augment d’aquest any és del 6,2%, amb 317 persones més residents a l’estranger que eleven el total a 5.467. L’any passat el creixement era del 8,1%; fa dos anys, del 13%; el 2017 va ser del 17%, mentre que el 2016 i 2015 n’hi va haver un pic amb un 22% i un 23%, respectivament. Totes les comarques catalanes continuen incrementant el nombre d’inscrits a les oficines consulars, excepte el Ripollès i el Priorat, on han disminuït lleugerament. Aquest 2020 hi ha 747 ripollesos residint a l’estranger, 6 menys que el 2019, i la variació anual és del -0,8%. L’any passat encara hi havia un creixement de persones del 2,4%, però feia temps que la tendència anava a la baixa. Segons el geògraf Pep Coma, professor de la Universitat de Barcelona i alcalde de Molló, “al Ripollès ha disminuït la xifra i això va relacionat amb la dinàmica natural de pèrdua de població, mentre que Osona és una comarca dinàmica, amb un paper important de la indústria i amb creixement de la població”.

L’edat mitjana de la població catalana resident a l’estranger és de 38,3 anys, 4,4 anys més jove que la del conjunt de Catalunya (42,7 anys), i destaquen per l’alta proporció de població jove (menor de 15 anys) els residents amb darrera inscripció als municipis de les comarques d’Osona (37,8%). La majoria d’osonencs que viuen fora tenen entre 15 i 64 anys (56,2%) i un 6% és major de 65 anys. Al Ripollès, en canvi, hi ha un 17,9% de menors de 15 anys, un 61,6% d’adults i un 20,5% de majors de 65 anys. “A Osona hi ha molta població jove amb fills que resideix a l’estranger i al Ripollès destaquen les persones jubilades, que són una cinquena part. Pot ser un canvi de residència quan s’han jubilat i han trobat parella allà o ja havien marxat abans i s’hi han quedat, molts segurament als anys 80 per la crisi econòmica. El del Ripollès és un patró que es repeteix en altres comarques envellides i rurals”, assenyala Coma, que afegeix que “a Osona també va marxar gent abans però aquesta sagnia s’ha mantingut de forma continuada, mentre que al Ripollès es redueix perquè ja no queda tanta població jove per marxar”.

A l’hora de marxar, França és el país que més catalans escullen per residir a l’estranger i també és la primera destinació per a 31 comarques i l’Aran amb 45.863 persones, que representen el 13,8% del total. Entre aquestes hi ha, com en els darrers anys, el Ripollès, que hi té 203 residents, però en el cas d’Osona també es manté la tendència dels darrers anys i el país predilecte és Alemanya, la tercera destinació catalana per darrere de l’Argentina (31.358). Hi viuen 26.829 catalans, dels quals 1.742 són osonencs, un 31,9% del total que resideixen fora. Osona és amb aquestes xifres l’única comarca catalana on la primera destinació és el país germànic. “Per qüestions laborals és evident que la gent marxa a Alemanya, perquè és el país més potent econòmicament d’Europa. En el cas de França no deu ser l’únic factor. Crida l’atenció el fet que a tot Catalunya França sigui la primera destinació i Osona sigui l’única comarca on la primera és Alemanya. Segurament això s’explica per qüestions com el teixit empresarial o la universitat”, apunta Coma.
Com a segona destinació amb més residents les dues comarques s’intercanvien França i Alemanya, però ja a força distància. El centre d’Europa és, de fet i des de fa temps, la principal destinació dels osonencs i ripollesos que viuen habitualment a l’estranger, però mantenen l’empadronament.

“AQUÍ TENIA MÉS OPORTUNITATS LABORALS”

Amb la carrera de Farmàcia a la UB i un màster de Business a Esade sota el braç, Mariona Carbonell, de la Guixa, va optar per començar a treballar lluny de casa. “Vaig mirar ofertes a tot arreu. Alemanya sempre m’havia agradat i em va costar menys perquè aquí tenia més oportunitats laborals i el salari és més alt”, destaca la jove de 27 anys. Ara fa un any va decidir canviar d’empresa i va tornar a mirar ofertes a Barcelona, i assegura que “no hi ha punt de comparació i menys quan ja has treballat aquí”. Això sí, diu que el fet de saber l’idioma és clau per marxar al país germànic. “Sense l’alemany no hauria tingut l’oportunitat que he tingut. No és una cultura fàcil d’entrar perquè no són propers, però a mi m’agrada la manera que tenen de treballar”, confessa aquesta vigatana, que treballa en el sector de la farmacovigilància, on “analitzem la seguretat dels medicaments i mirem quin perfil tenen en funció dels efectes adversos”.

Carbonell es va instal·lar a Frankfurt la tardor del 2017 i de moment no té previst tornar. “Per mi Alemanya és el país que m’ha obert les portes del món laboral. Estic molt bé i si no fos així tornaria. M’està donant ales i tenia ganes de viure a l’estranger. El dia que torni serà perquè tinc una bona feina a Barcelona. Sempre he dit que vull tornar, però per ara no m’ho plantejo”, afirma.

LA PREGUNTA

Veu bé que el president dels bisbes espanyols opini sobre política?

En aquesta enquesta han votat 238 persones.