No és cap secret que l’evolució demogràfica a escala mundial, sumada als efectes creixents i cada cop més feroços del canvi climàtic, presenten un llistat de reptes capitals i molt complexos per tota la humanitat.
L’Organització de les Nacions Unides preveu que, de cara a l’any 2050, la població mundial s’aproparà als 10.000 milions d’habitants, una xifra que requerirà que molts sectors s’adaptin, es reestructurin o fins i tot es transformin per complet.
Un dels sectors que planteja més reptes és el de l’alimentació. En un món de recursos finits i amb la necessitat d’estructurar cadenes de valor eficients i sostenibles, serem capaços de donar resposta a les necessitats alimentàries d’una població cada cop més gran? La resposta pot semblar senzilla: aconseguint uns models productius molt més eficients, sostenibles, circulars
i responsables en tots els sentits.
Les companyies alimentàries d’arreu del món, un dels actors més assenyalats per l’esfera pública en matèria climàtica i de sostenibilitat, a poc a poc estan posant fil a l’agulla.
Una de les empreses que ha emprès un dels camins més ambiciosos en la transformació del seu procés productiu és Patel, companyia dedicada al sacrifici i l’especejament de productes porcins.
Patel, que té la seva seu a l’Esquirol (Osona), juntament amb altres empreses, serà impulsora del Programa Penta, el pla estratègic de sostenibilitat que ha presentat recentment el grup agroalimentari Vall Companys. Aquest programa té un horitzó a l’any 2030 i preveu una inversió de 90 milions d’euros per reduir les emissions de CO2 en un 35%, així com una inversió mínima de 132 milions d’euros en matèria de I+D+i, entre d’altres mesures.
Sota cinc eixos estratègics que aborden 15 dels 17 objectius de desenvolupament sostenible (ODS) de les Nacions Unides, Patel i el conjunt
de les empreses del grup agroalimentari volen aportar el seu gra de sorra en aquesta lluita conjunta i inevitable que hem d’afrontar.
El primer dels eixos que estructuren el Programa Penta és el climàtic i de circularitat, amb el ja esmentat objectiu de reduir l’emissió de gasos d’efecte hivernacle en un 35%, així com el consum d’aigua en un 10%. En aquest aspecte entraran en joc iniciatives com l’ús de fonts d’energia renovable, la renovació de la flota de vehicles per oferir una mobilitat sostenible o la promoció de la circularitat en totes les operacions, entre d’altres.
En segon terme hi trobem els estàndards de benestar animal. En aquesta àrea, el grup agroalimentari té el ferm propòsit de tenir el 100% de les seves granges auditades, així com reduir l’ús d’antibiòtics en animals en un 60%. Les mesures de bioseguretat i l’aplicació de programes preventius, per exemple amb productes nutricèutics, seran cabdals per companyies com Patel, que es troben al procés intermedi i final de la cadena de valor càrnia.
El tercer punt de treball és la gestió del talent i dels professionals que integren companyies com Patel i la resta de 42 firmes que conformen
el grup agroalimentari. En aquest camp, el Programa Penta preveu una inversió de fins a 1,5 milions d’euros per continuar optimitzant la relació
dels seus treballadors amb el grup a través de tecnologies de la informació.
A la vegada, es vol garantir una oferta laboral atractiva, segura, igualitària, respectuosa i amb un ambient saludable.
En quart lloc hi trobem els aspectes de qualitat, innovació i seguretat
alimentària, on des del grup es planteja una inversió mínima de 132 milions d’euros fins a l’any 2030. Patel ha convertit les polítiques d’investigació i desenvolupament en un dels pilars bàsics del seu creixement els últims anys, i la companyia de l’Esquirol vol continuar innovant per oferir productes de màxima qualitat i que donin resposta a les necessitats canviants de la població.
L’últim eix que vertebra el Programa Penta respon a les necessitats d’una gestió ètica i responsable. El grup comptarà amb el 100% de proveïdors de soja responsable, així com també amb el 100% de proveïdors sostenibles en tots els productes i serveis de cara a 2030. L’autogestió ètica dels recursos i una governança responsable seran plenament presents en el futur i present del grup agroalimentari.
Patel és una companyia plenament arrelada al territori i a la seva gent.
A dia d’avui, la companyia dona feina a més de 900 professionals a la comarca d’Osona i creu fermament en el que encara està per arribar. El
Programa Penta suposa un nou pas en l’objectiu d’assolir un futur més
net i respectuós per a tots.
El sector agroalimentari ha estat sovint assenyalat com un segment mancat d’innovació, per la seva estabilitat i poca disrupció. No obstant això, Patel és una companyia que ha fet de la innovació i l’eficiència part del seu ADN. No deixem que l’aparença de caràcter tradicional del sector agroalimentari oculti l’exercici ambiciós de creativitat, treball, progrés i adaptació de milers i milers de persones que ens han convertit, i ens volen mantenir, en un referent mundial en el camp de l’alimentació.
{{ comment.text }}