L’excés de trànsit a Roda de Ter no ha marxat mai del debat públic. En les darreres setmanes, però, s’ha intensificat. A principis d’abril, la plataforma Trànsit Roda’t va anunciar un canvi de focus i ja va demanar directament la construcció d’una variant.
Al cap d’uns dies, els Amics de la Natura, contraris a aquesta opció, van comunicar que s’articulaven com una nova plataforma per una mobilitat sostenible (24 de maig). I en el darrer ple de l’Ajuntament de Roda, el trànsit també va capitalitzar les mocions.
El principal partit de l’oposició, Ara Roda, va demanar una bateria de mesures i si, un cop desenvolupades, no eren efectives apostar directament per la variant. Des de Junts es demanava directament la construcció de la via. Cap de les dues propostes va prosperar.
El debat sobre la problemàtica del trànsit, doncs, s’ha tornat a reduir a variant sí o variant no. I en aquest context, quina posició tenen o mantenen les formacions?
Des del govern, format per Esquerra-Roda Republicana, Independents per al Progrés de Roda i Sumem per Roda, la posició és ferma: treballar des de la taula de trànsit per després poder decidir amb tota la informació.
Així ho explica l’alcalde, Toni Mas (ERC), que remarca que “la taula desgrana tota la problemàtica del trànsit a Roda a fi de definir propostes que puguin ser valorades i explicades a la ciutadania, i acabar en una consulta”.
En aquesta, per exemple, es pot acabar plantejant una pregunta sobre la necessitat d’una variant o no. Ara per ara no hi ha data per a aquest procés de participació, que podria ser a finals d’any o principis del vinent.
“L’objectiu de la taula de trànsit és analitzar tota la problemàtica i trobar solucions”, reitera Yolanda Tristancho (IPR), que destaca que encara s’està treballant per aconseguir tota la informació. També per trobar consens entre la ciutadania, que tal com reconeix “costarà d’arribar-hi” perquè ja no hi és a les mateixes entitats.
Per la seva banda, Elisabet Contreras (Sumem per Roda-CP) subratlla que el govern manté “el compromís” de posar sobre la taula totes les opcions, amb pros i contres, i acabar amb un procés participatiu. “Són coses lentes, però és un problema molt complex”, diu la regidora, mentre remarca que “és important que es parteixi del consens”, afegeix.
Qui també se situa en aquesta línia és la regidora no adscrita Marta Pascuet. “Hem de conèixer la millor opció i hi estem treballant des de la taula del trànsit”, diu, i remarca que “la immediatesa no és quelcom positiu, hem d’anar pas a pas”.
Ara Roda es mulla una mica més. Tal com exposa Esteve Franch, i així va voler transmetre-ho a la moció, “s’hauria de marcar un calendari de dos o tres anys” per desenvolupar totes les mesures possibles que exposa la plataforma en contra de la variant. “I si no funcionen, s’ha d’anar cap a la variant”, subratlla. Sigui com sigui, tal com destaca el cap de l’oposició, “ara les coses s’estan encarrilant i n’ha de sortir una idea de com s’ha de fer”.
La posició de Junts i Rodem! sempre ha estat més contundent i és a favor de la variant. Des de Junts, Marta Rovira sosté que és “l’única solució”. “Tenim la sensació que la taula és una cortina de fum per anar tirant pilotes fora”, apunta.
Tot i això, en formen part per defensar-hi aquest posicionament. Sobre la consulta, Rovira remarca que “no arribarà a bon port” i si ho fa, caldrà veure “quines són les preguntes o com estan formulades”.
Finalment, Joan Moreno, de Rodem!, també situa la variant com a única opció. “S’han provat iniciatives i ara se’n prenen més sense ordre ni concert, només per justificar que s’està fent alguna cosa, no tant per resoldre la problemàtica”, conclou.
Formen part de la taula del trànsit gran part de les formacions excepte Ara Roda –que va marxar-ne per manca de confiança amb alguns partits– i Rodem!.
{{ comment.text }}