Carme Trillas, fins aquest dimarts regidora de Seguretat Ciutadana, Salut Pública, Consum i Gent Gran a l’Ajuntament de Manlleu, va renunciar al càrrec després que així li exigís l’alcalde per presumptes irregularitats en l’anul·lació de multes. Ella, tot i que ha evitat fer declaracions, parla de “situacions que no podia obviar com a persona”. El cas va esclatar dilluns en una comissió informativa i s’ha traduït en una guerra de comunicats al llarg de la setmana. Els reproduïm per ordre de publicació.
ERC MANLLEU | Dimarts, quan faltaven tres minuts per a 2/4 d’1 del migdia
En tenir coneixement d’unes actuacions presumptament irregulars en el procediment d’anul•lació d’algunes sancions, recollides en un informe elaborat per la intervenció municipal en el marc de la liquidació del pressupost 2018, l’alcalde Àlex Garrido ha exigit la renúncia immediata de la regidora de Manlleu, Carme Trillas. Aquesta ha presentat aquest mateix matí la renuncia a la seva acta de regidora.
La renúncia té caràcter immediat i desvincula a la resta de l’equip de govern d’aquestes circumstàncies.
Amb aquesta decisió, protegim tant el conjunt de la corporació com el cos de Policia Local, que han estat aliens en tot moment.
ERC Manlleu es posa a disposició de la justícia per tal d’esclarir els fets de manera immediata i inequívoca.
PSC DE MANLLEU | Dimarts, quan passaven 2 minuts de 2/4 d’1 del migdia
El PSC de Manlleu exigeix el cessament de la regidora Carme Trillas pel cas de la presumpte retirada sistemàtica de multes des de l’any 2015.
El grup municipal reclama a l’alcalde i a l’Interventor de l’ajuntament explicacions per una pràctica que perjudica les finances públiques i podria incórrer en un presumpte delicte de tràfic d’influències.
Ahir, 11/03/2019 en el transcurs d’una Comissió Informativa ordinària, el representant del PSC a la comissió va detectar que un dels punts de l’ordre del dia deia: “Anul·lacions de denuncies directament del programari WTP. S’adjunta com a annex 5 les denúncies anul·lades”. Es va demanar explicacions sobre aquest tema a l’Interventor municipal i a membres del govern. El tema demanat era una partida del 2018 que puja 5.565,73 € de multes imposades per la Policia local de Manlleu que, sense cap instància d’al·legació, havien estat anul·lades directament per la Regidora de Seguretat Ciutadana des del programa de tributs de la Diputació de Barcelona. (Tenim dubtes de que tingui autorització per tenir-hi accés directament).
En la relació de multes anul·lades en l’annex 5 n’hi ha d’aparcament, d’excés de velocitat i diverses de 1.000€ que només s’imposen per infraccions greus degudes a alcoholisme i/o substàncies estupefaents.
Segons hem tingut coneixement, aquesta irregularitat es podria haver perllongat durant tot el mandat municipal. Aquesta greu acció de la regidora podria comportar que la xifra total d’anul·lacions de denúncies fos molt elevada. I més greu encara si tenim en compte que la mateixa regidora ja porta des del 2011 en la direcció de l’àrea de la Policia Municipal.
El PSC demanarà tota la informació a l’Ajuntament d’aquesta qüestió fins arribar al final de tot aquest afer desafortunat, amb la possibilitat de presentar a la Oficina Antifrau el presumpte tràfic d’influències que se’n pugui derivar.
Demanem la destitució immediata de la regidora Sra. Carme Trillas i responsabilitats a l’Alcalde Sr. Alex Garrido per no haver sabut aturar aquestes greus irregularitats en el moment adequat. Tenim constància de que, com a mínim, ho sabia des del desembre passat.
CUP DE MANLLEU | Dimecres, quan faltaven 8 minuts per a les 8 del vespre
Llums i taquígrafs com a antídot
Des de la CUP Manlleu volem recalcar que les irregularitats fetes públiques aquests dies surten a la llum gràcies a un informe de l’interventor de l’Ajuntament de Manlleu i que aquestes van molt més enllà de la retirada de multes i afecten a tot el govern municipal. Davant d’això estudiarem les possibilitats per portar a fiscalia aquests presumptes fets delictius.
Aquest dilluns, 11 de març, es va realitzar la Comissió informativa de Gestió administrativa i serveis personals. Durant la reunió l’interventor de l’Ajuntament de Manlleu va presentar un informe de totes les irregularitats de l’exercici 2018 per part de l’Equip de Govern. D’aquestes irregularitats cal destacar alguns aspectes per la seva rellevància i, per tant, per la seva gravetat:
– Decrets d’alcaldia incomplint la normativa i el procediment establert per a la contractació de personal en l’Administració pública.
– L’anul·lació de multes per part de l’Alcalde a través de resolucions que no comptaven amb l’aprovació tècnica: un total de 21 multes amb diferents graus de justificació i d’arguments discrecionals.
– L’anul·lació de multes directament a través del programari, i per tant, sense ni tant sols comptar amb una resolució aprovada, per part de la regidora de Seguretat Ciutadana: un total de 30 multes per valor de 5.565,73€, entre les quals s’inclouen la retirada de denúncies per conduir sota els efectes de l’alcohol o substàncies estupefaents que podrien suposar delictes en el codi penal.
En aquest sentit, des de la CUP Manlleu volem recalcar la gravetat dels fets, tant de les irregularitats en la contractació de personal com de la retirada de les multes. Aquests dos fets, després de consultar cada cas amb l’interventor municipal, són greus i poden ser considerats actes delictius.
Ara mateix, estem recollint tota la informació per poder explicar amb llums i taquígrafs totes aquestes irregularitats, és per aquest motiu, que juntament amb els partits que no han tingut responsabilitats de govern durant aquest darrer mandat (PDeCAT i ICV) presentarem aquesta mateixa setmana una sol·licitud per rebre tota la informació respecte les possibles irregularitats dels darrers anys. És per aquest motiu que creiem que ara mateix ni ERC, acompanyat per MES, ni tampoc el PSC, que va compartir durant un any responsabilitats de Govern, poden ser alhora investigats i investigadors.
Per tot això, des de la CUP Manlleu, a partir de tots aquests fets hem acordat:
– Fer públic l’informe presentat per l’interventor respecte les irregularitats en la contractació de personal a través de decrets d’Alcaldia i la retirada de multes per part del propi Alcalde i també de la regidora de Seguretat Ciutadana.
– Estudiar les possibilitats per fer arribar a la fiscalia tots aquests presumptes fets delictius per part de l’Alcalde i, en el cas de les multes, també per part de la regidora de Seguretat Ciutadana.
– Demanar responsabilitats a l’Equip de Govern i a totes aquelles persones que han incomplert els principis bàsics de procediment de selecció de personal de l’Administració pública. Des del sots-inspector de la Policia Local fins els responsables polítics de cada àrea.
– Demanar dos informes a intervenció per aclarir primer les possibles irregularitats dels últims 4 anys i, seguidament, un altre informe respecte l’anterior mandat 2011-2015.
Des de la CUP Manlleu, seguirem informant-nos per aclarir tots aquests fets i posar-los en coneixement de la població. A dia d’avui és evident que fan falta llums i taquígrafs per clarificar tots aquests fets que, en cap cas, entenem que són aïllats o puntuals, ni tampoc afecten només una persona.
EQUIP DE GOVERN | Dijous, a les 11 i 11 minuts del matí
Des del govern municipal volem aclarir a la ciutadania diverses qüestions sobre les resolucions d’alcaldia que acompanyen un informe emès per la Intervenció municipal, adjunt al tancament de l’exercici econòmic de l’any 2018, que per cert ha estat excel•lent, amb un romanent de tresoreria de gairebé 3 milions d’euros i una reducció del deute municipal per sota del 45%. Aquestes resolucions, si se’n desconeixen les justificacions, poden donar peu a moltes interpretacions i a pronunciaments motivats per un oportunisme polític, del tot lícit, per cert. Les justificacions d’alcaldia han estat incloses en un informe justificatiu adjunt a tota la informació del tancament econòmic del 2018, a disposició de totes les forces polítiques representades al consistori. Amb aquest comunicat les farem públiques, ja que creiem fermament en la transparència de tota acció de govern.
En primer lloc, el document fa referència a un seguit de contractacions de personal que contenien un reparament d’intervenció aixecat per alcaldia. Cal dir que l’aixecament d’un reparament és una competència que té qualsevol alcalde o alcaldessa i només es pot realitzar si hi ha una justificació. Tots aquests aixecaments de reparaments han estat a disposició dels partits polítics en el moment en què s’han produït, per tant, els partits n’estaven informats en tot moment i mai van plantejar-ne cap objecció. Aquí els detallem:
– Arran de l’inici de les obres al Pont de Manlleu i fruit de l’acord amb els veïns del barri de Vista Alegre, s’acorda la contractació de dues vigilants amb l’objectiu de coordinar el servei de transport de veïns i escolars. Per manca de borsa a tals efectes i per la urgència donada per l’inici imminent de les obres i l’excepcionalitat de la situació, es procedeix a una contractació per obra i servei urgent sense selecció prèvia, ja que el procediment habitual hauria demorat la contractació uns mesos. S’aixeca, per tant, el reparament per motius d’urgència.
– En data 26 de juny, per manca de personal especialitzat suficient a la piscina d’estiu, i per la manca de borsa especialitzada que compleixi els requisits, es procedeix a una contractació per urgència d’un socorrista. Si s’hagués optat pel procediment recomanat de contractació d’un socorrista en procés competitiu, la piscina hauria hagut de romandre tancada, amb el perjudici que hagués ocasionat als usuaris i abonats. S’aixeca, per tant, el reparament per motius de necessitat i urgència.
– Al juny de 2018, davant la manca d’efectius i la inexistència d’una borsa d’agents de policia, des de la mateixa àrea es demana una contractació per urgència de dos agents de policia pels tres mesos d’estiu. Sense aquesta contractació s’al•lega que no es podria cobrir el servei mínim ordinari ni les vacances prèviament acordades i signades amb el personal. Malgrat la voluntat permanent d’aquest Ajuntament de disposar d’una borsa de policies locals, aquesta s’exhaureix amb rapidesa i existeix una dificultat enorme de reposar-la. La contractació per règim habitual recomanat, en el cas de les policies locals, es pot demorar a gairebé un any. L’aixecament del reparament queda justificada per raons de necessitat i urgència.
– Referent a la modificació contractual de la durada d’un Pla d’Ocupació, s’aixeca un reparament emès per l’interventor municipal. En aquest cas, existeix una contraposició de criteris referent a la durada de l’esmentat contracte per part de dos responsables tècnics municipals. En aquest sentit, s’analitzen casos similars d’altres administracions locals i s’opta per un criteri en detriment de l’altre. S’entén que un criteri vol anticipar una normativa que encara no està en aplicació i és per aquest motiu que es decideix ampliar el contracte, sense que superi en cap cas el límit legalment permès segons la normativa dels darrers anys.
En segon lloc, l’informe esmenta l’eliminació d’unes sancions per part d’alcaldia. Aquestes sancions a les quals es fa referència estan motivades i justificades sobre paper i corresponen bàsicament a dos grans blocs:
– La pràctica totalitat de les denúncies es corresponen a l’inici de les obres del Pont de Manlleu i el corresponent acord amb els veïns del barri de Vista Alegre a través del qual es prohibia l’aparcament al barri a tots els vehicles que no disposessin d’un distintiu especial elaborat pel mateix Ajuntament. Les denúncies anul•lades es corresponen a aquells veïns els quals encara no disposaven del distintiu o bé que havien oblidat col•locar-lo. S’aproven les resolucions després de comprovar que efectivament els denunciats figuraven en el llistat de veïns que havien fet la petició de distintiu i que, per tant, eren veïns del barri.
– Una part molt menor de denúncies es corresponen a l’aparcament del davant del Pavelló Municipal. Si bé és cert que s’havia instal•lat un senyal vertical que prohibeix aparcar en la zona reservada per autocaravanes, també ho és que des de l’Ajuntament s’havia demanat flexibilitat en dies de màxima afluència per actes esportius rellevants quan aquesta àrea d’autocaravaning no estava ocupada. En aquest sentit, per tal d’evitar situacions de conflicte futures, s’ha explorat la possibilitat de col•locar un senyal vertical plegable, que permeti aquesta flexibilitat i evitar possibles al•legacions.
Finalment, l’informe esmenta un seguit de denúncies anul•lades de forma presumptament irregular, per les quals es van prendre les mesures anunciades en un comunicat el passat dimarts al matí.
Restem, com sempre, a disposició de la ciutadania per aclarir qualsevol dubte més enllà del que s’ha exposat en aquest comunicat.
{{ comment.text }}