Cada dia pel carrer Sant Miquel de Torelló, l’artèria principal, hi passen 6.700 vehicles, segons consta al darrer pla de mobilitat. La fesomia de la via més cèntrica del poble canviarà per donar-li, en alguns trams, un aspecte de passeig, ja que l’Ajuntament preveu fer-hi una reforma integral l’any vinent, que tindrà un cost de més d’un milió i mig d’euros i també inclourà la remodelació de la placeta d’en Pujol. La Diputació de Barcelona ja ha redactat el projecte del carrer per fer que “sigui un espai més passejable, amable i més de relació” i que alhora pugui mantenir la circulació de vehicles, explica l’alcalde, Marçal Ortuño (ERC-JpT). “Tal com tenim configurat el poble, complica molt buscar alternatives a aquest pas de vehicles”, per la qual cosa de seguida es va descartar que el carrer sigui només per a vianants. Tot i així, la nova imatge s’ha fet de tal manera que obligui els vehicles que hi passin en el futur a reduir la velocitat.
El nou carrer Sant Miquel, detalla l’alcalde, comptarà amb dos trams amb zones d’aparcament i un d’elevat al centre, que “serà com una prolongació de la plaça Nova”, amb unes rajoles similars i també unes jardineres amb arbres que seguiran la mateixa línia, i també bancs. Serà en el tram entre els passatges de Barcelona i el del Cirvianum. Així, quan arribin a la meitat de la via els vehicles hauran de fer un lleuger gir a l’esquerra i un cop passada la part elevada tornar a la dreta.
En el disseny, segons Ortuño, “una de les exigències” que van fer als tècnics de la Diputació que han elaborat el projecte és que s’havien de tenir en compte elements com el pas de les carrosses del Carnaval de Terra Endins. “Els elements de jardineria i bancs són fixos, però les dimensions fan que el pas que quedi sigui el mateix que hi ha actualment, perquè sense haver de fer cap canvi les carrosses puguin passar pel carrer un cop reformat.”
Prèviament al projecte del carrer Sant Miquel la Diputació ja va fer el de la placeta d’en Pujol. En aquest cas es pretén que “perdi aquesta funció que tenia pràcticament de rotonda i que hi dificultava l’accés”, que s’ha eliminat des que es permet als vehicles que arriben al carrer del Pont des de la ronda de les Pollancredes girar cap a l’esquerra. D’aquesta manera la nova placeta ja enllaçarà al mateix nivell amb la vorera del carrer Sant Miquel.
A partir d’ara la Diputació “ha de refondre els dos projectes” per poder executar les obres de forma conjunta. Segons els terminis previstos, a finals d’any s’han de licitar i s’executaran l’any 2024. Es preveu que durin “entre nou mesos i un any”, per la qual cosa s’hauran de fer “talls parcials” de la circulació. El milió i mig que constaran les obres del carrer i de la placeta es finançarà aproximadament a parts iguals entre la Diputació i l’Ajuntament, ja que el carrer Sant Miquel és de titularitat de la Diputació.