Era el migdia del 7 de febrer de 2015 quan Sant Miquel de Balenyà es va convertir en la primera entitat municipal descentralitzada (EMD) d’Osona i el Ripollès i la que feia 65 de Catalunya. Es va constituir juntament amb la de l’Estartit, a Torroella de Montgrí, i posava fi a més de 25 anys de lluita veïnal.
Des de llavors no s’han constituït més EMD a Catalunya i la de Sant Miquel de Balenyà s’ha convertit en un referent per a aquells nuclis catalans que han volgut iniciar els tràmits per autogovernar-se, com ara fa just una dècada que fa aquest poble dins de Seva.
“La feina que fem és la d’un alcalde perquè un 90% llarg de les tasques que tenim són les mateixes d’un municipi”, explica qui va ser alcalde de Seva i primer president de l’EMD, Èric Vila (2015-2019).
Ell es va posar al capdavant de l’entitat municipal tres mesos després de la creació, un cop va sortir escollit a les eleccions municipals d’aquell any, i va agafar el relleu a la comissió gestora provisional encapçalada per Carles Bartrina i completada per Mercè Mauri, Núria Alfaro, Lluís Mas i David Puig.
Aquell primer mandat de Vila va estar marcat per la “construcció d’un poble des de zero” i la posada en marxa del que a la pràctica “és un ajuntament”. Només hi ha tres competències que encara depenen de Seva: les modificacions urbanístiques del POUM, la gestió del padró i el cobrament dels impostos, que després es transfereixen a l’EMD.
“Pot semblar que és tapar forats, però la realitat és que ets un municipi més. Hi ha aquest punt afegit de sobreesforç d’haver de consultar algunes coses a Seva i també sempre hem reivindicat que les administracions superiors no ens tenen en compte per a les subvencions”, lamenta el segon president, Josep Antoni Vallbona (2019-2023). “Per ignorància, posen que les subvencions les poden demanar els municipis en comptes de posar les entitats municipals, que ens inclou a tots”, afegeix Vila.
Això fa que des de l’EMD hagin d’estar al cas de quines ajudes els convenen i demanar al municipi que les tramiti o reclamar la part que els toca de les que volen als dos llocs. L’actual presidenta des d’aquest mandat, Inès Puigneró, assegura que la relació amb Seva “és molt bona i hi ha bona predisposició per part seva perquè funcioni, però a vegades se’ls passen coses.
Hi ha d’haver molta relació de tu a tu”. També es queixen que alguns diners, com els del PUOSC (Pla Únic d’Obres i Serveis de Catalunya), els arriben per igual a totes les EMD. “Ens han donat 375.000 euros a totes independentment del nombre d’habitants i la realitat de cada una i la nostra no és la mateixa que la de l’Estartit o Bellaterra. Estem molt contents per les entitats petites, però nosaltres poques inversions podrem fer”, es queixa Vallbona en referència als 1.300 habitants de Sant Miquel de Balenyà.
Per tot plegat, els representants polítics no amaguen que continuaran treballant per assolir la plena autonomia. “La finalitat és acabar sent un poble independent. No sabem quan serà. Hem de buscar el moment oportú perquè ara no és possible per llei”, diu Vila.
Mentrestant continuen treballant per ser un actor més a les institucions. “Ara ja s’ha aprovat que podrem ser a l’assemblea de la Mancomunitat La Plana fent el canvi de llei corresponent i també hem demanat tenir veu i vot al Consell d’Alcaldes del Consell Comarcal”, destaca Vallbona. Puigneró creu que després d’una dècada “l’EMD està consolidada i és forta, però s’hi ha de treballar dia a dia perquè sigui així”.
Amb aquesta feina diària celebren haver pogut impulsar la reforma del teatre i la creació del magatzem municipal mentre que properament es posaran en marxa projectes clau per al futur del poble. Un és el trasllat de les dependències de l’EMD a la rectoria, que es va comprar el mandat passat, i l’altre és la construcció de la variant i l’encreuament de la via. Aquest últim “serà el canvi més gran que hi ha hagut des de l’arribada del tren” i un “canvi de paradigma”, segons els presidents.
Un altre aspecte que els qui han estat al capdavant de l’EMD consideren com a positiu d’aquests 10 anys és que els “veïns ho han normalitzat tant que són conscients que a l’única administració on s’han de dirigir és aquí”.
“Estan contents amb el que hi ha, no hi ha divisió, i això és el que havia de ser. Hem demostrat que és viable i millor per als veïns”, ressalta Vila, que afegeix que “fa gràcia quan la gent comença a criticar l’Ajuntament d’aquí perquè això és molt sa”. En la mateixa línia Puigneró considera que al llarg d’aquesta dècada “s’ha guanyat molta identitat de poble” perquè fins llavors, segons Vila, “la identitat era més de lluita”.
Tenir el màxim d’autonomia és un anhel històric de Sant Miquel de Balenyà i tots els passos que s’han fet fins ara han estat possibles gràcies a la determinació dels seus veïns. Uns balenyanencs que al llarg d’aquest any podran participar de la celebració d’aquests primers 10 anys de vida de l’EMD.
“Encara no hem concretat res, però pensem sobretot en un acte per la festa major i a ajuntar-ho amb els 25 anys del Centre de Dia i els 150 de l’estació”, avança Puigneró. Unes celebracions on tornarà a aflorar la singularitat d’aquest indret, que va arribar a pertànyer als termes del Brull, Malla, Seva i els Hostalets de Balenyà.