QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

“Estem treballant perquè Ara Vic torni a ser-hi el 2027 i perquè jo torni a presentar-me”

Entrevista a Xavier Farrés, portaveu d’Ara Vic i soci de govern de Junts a l’Ajuntament

Xavier Farrés, d’Ara Vic i soci de govern de Junts a l’Ajuntament, té previst tornar a encapçalar la llista per a les municipals del 2027. Així ho ha explicat aquesta setmana a l’Angle obert, d’EL 9 TV, on també ha repassat projectes com el nou CAP o el vial del Puig dels Jueus.

Aquest divendres es tanquen els pressupostos participatius. Com han anat?
Dilluns estàvem a unes 1.400 persones que hi havien participat. Això ens porta a un 3,2%-3,3%. Arribarem on arribem. No està malament. Estem contents.

Parlant de pressupostos. Ja s’han assegut amb la regidora d’Economia, Núria Homs, per confeccionar el pressupost per al 2026?
Tenim pendent trobar-nos. Com cada any, mirarem les nostres propostes, les que portàvem al programa i les de les regidories que ocupem els dos càrrecs electes d’Ara Vic. Hem d’aconseguir el millor resultat pressupostari per a àrees com ciutadania, entitats, barris… que sovint no tenen tanta visibilitat, però són de les més importants. Tot l’equip de ciutadania hi estem abocats i, per tant, reivindicarem uns pressupostos justos i augmentats. En els anteriors ja vam aconseguir més de 100.000 euros per a les entitats, que fan una labor importantíssima. Volem que puguin tenir una retribució al pressupost.

Per al 2026 també lluitaran aquesta retribució?
Allò prioritari és mantenir i augmentar els pressupostos per a aquestes entitats. Vinculat a això, una de les seves demandes és que Vic tingui un espai per a entitats. Una necessitat que hi aposto plenament. La majoria són petites entitats i es troben que no tenen suficient espai, no saben on deixar el seu material… encara que des de l’Ajuntament els oferim els centres cívics per reunir-se. No sé si serà en aquests pressupostos, els següents o més endavant, però és un projecte que Vic hauria de tenir i donaria resposta a moltes entitats.

Què s’imagina: un espai a cada barri o un de comú?
Un espai comú gran amb diferents despatxos individuals per a cada entitat que ho necessiti. Penso sobretot en les més petites. Les grans entitats ja en tenen.

L’oposició li retreu sovint que no s’ha fet públic l’acord amb Junts i vostè sempre els respon que la seva petjada es nota al pressupost i al Pla d’Acció Municipal (PAM). Ara que ja és públic el PAM, quines prioritats hi han fet notar?
L’oposició repeteix el mantra, però si agafen el PAM veuran que és una aportació al global. Es van agafar els dos programes, vam tenir sessions de treball i la petjada és el global del pla on vam compartir punt per punt. És un programa de govern per a la ciutat.

Quina creu que és la principal urgència de Vic?
N’hi ha diverses: la seguretat, la mobilitat, el civisme, els equipaments… d’aquests ens en falten i hem de mirar d’acabar el mandat amb projectes que vegin la llum. Ho estem fent molt bé, però hem d’anar una mica més ràpid. El CAP, el Palau de Justícia, el Puig dels Jueus, el mercat municipal… són temes clau que s’estan treballant, però l’administració és lenta. A mi m’agradaria anar més ràpid i pressionar una mica més. Falta poc per a les eleccions i el balanç de quatre anys ens ha de permetre dir que estan encarrilats per fer-los realitat al més aviat possible.

S’ha aprovat l’últim pas per cedir el solar de l’antic mercat a Salut per aixecar el nou CAP. Com va viure el ple de juliol on es van haver de tancar les portes? Ho hauria fet igual?
S’ha de respectar l’opinió de la ciutadania. Hi ha un neguit amb el tema del CAP dels Caputxins i es va vehicular a través de la plataforma, que van fer una feina molt bé i respectable. Ells tenen la seva opinió i van arribar fins al ple per ratificar-la. A partir d’aquí, és la democràcia i la gent té la llibertat d’opinar i de fer les seves accions per defensar el que ells creuen.

Quan se l’imagina vostè, el tercer CAP?
El tercer CAP va per llarg. El portava al programa electoral, però han passat un seguit de conjuntures que han fet canviar tota aquesta planificació dels CAP a la ciutat. El mateix Institut Català de la Salut (ICS) i els seus professionals van dir que s’havia de marxar del CAP dels Caputxins per les condicions i que rehabilitar aquell edifici era una operació molt costosa. Amb l’enderroc del mercat municipal apareix un espai que no teníem que cobreix la necessitat de l’ICS al CAP dels Caputxins. El CatSalut vol fer equipaments més grans i el nou equipament absorbirà el creixement d’una bona part de la població. Serà un CAP per a unes 30.000 persones, que acompanyat de l’ampliació del Remei i un nou CAP Remei al sud donarà uns equipaments dimensionats. La planificació que tenim és correcta. El tercer CAP ja el farem i podria ser el dels Caputxins rehabilitat. Per què no? O en un altre espai de Vic.

S’haurà de fer un avanç de pla del Puig dels Jueus per la dimensió del projecte. I, per tant, finalment també un procés participatiu. Com se l’imagina vostè?
El farem obert a tothom i veurem qui hi participarà. Normalment la gent hi participa poc i generalment són les mateixes persones, els interessats o implicats. L’objectiu és desencallar-ho perquè no tenim resol el tema de la ronda Camprodon i tota la mobilitat que comporta. Ha de ser un procés que no sigui lent. Benvinguda la participació, però que no sigui un alentiment.

Situa la seguretat com una de les prioritats i els seus socis també n’han endurit el discurs. Creu que Vic és una ciutat segura?
Hauria de ser més segura. Però no és un tema de Vic, que no se’m mal interpreti ni se’m tregui de context. La gent no se sent tan segura com abans. Hi ha molts temes com les ocupacions, els atracaments… Com a govern no es pot afluixar. Com a autocrítica, la seguretat és una assignatura pendent que tenim com a govern i ciutat i hem de buscar fórmules perquè vagi a més.

Al penúltim ple es va presentar una moció per evitar la supressió de línies d’autobús escolar al Guillem de Montrodon i al petitmiquel. Els Comuns van pressionar Ara Vic perquè hi votés a favor. Algun dia podrien votar a favor d’una moció d’aquest caire i en contra dels seus socis?
Sí, home, i tant! Sempre dic el mateix: som dos partits i cadascú té vida pròpia. Si hi ha mocions que no compartim, votem diferent i no passa res. En el tema dels busos, s’ha d’analitzar bé i el problema tampoc és tan gros. No se’ls ha deixat descoberts, poden fer servir el bus urbà amb la targeta T-16, que és gratuïta. En general no hi ha hagut cap incidència i el curs ha començat amb normalitat.

L’alcalde, Albert Castells, va dir en una entrevista que tenia ganes de tornar-se a presentar a les municipals. Vostè ja hi pensa, en els comicis del 2027?
El nostre pacte és per quatre anys i el mantindrem. Som gent de paraula i ens hi sentim còmodes. Això no vol dir que com a partit hem de començar a pensar en la nostra proposta de ciutat i millorar les coses que faríem diferents o no funcionen. Estem treballant a nivell de Catalunya i a Vic, doncs, també hi ha la voluntat. Estem treballant perquè Ara Vic torni a ser-hi i perquè Xavier Farrés torni a presentar-se.

Els seus socis de Junts no li han estès la mà per integrar-se a la seva llista?
Clar i català: no. Som dos que convivim junts i fins al moment no m’han dit res. Nosaltres anem al nostre projecte.

Alguns dels integrants d’Ara Vic van abandonar la formació i ara n’han fet una de nova: Futur Blau. Com ho veu?
No n’estic al cas, però en qualsevol cas no em preocupa gens. En tot cas, respecte. Tothom pot fer les llistes que vulgui. Nosaltres, a la nostra línia amb el nostre projecte de ciutat, amb nou equip i a treballar per al 2027.

LA PREGUNTA

Creu que l’absentisme és un dels principals problemes del mercat laboral?

En aquesta enquesta han votat 8399 persones.