QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

Portes obertes al saber

Els centres de culte de Vic donen a conèixer les seves creences i resolen dubtes en tres itineraris diferents

A Vic hi ha una quarantena de centres de culte repartits per la ciutat. Per donar-los a conèixer, l’Ajuntament va organitzar, el cap de setmana passat, la tercera jornada de portes obertes. El format d’aquesta edició era lleugerament diferent al de les anteriors i es van configurar tres itineraris amb visites a tres centres de culte diferents. “Aquest sistema permet que la gent conegui diferents opcions, si no sempre s’acabava anant als mateixos llocs. Enguany se li ha donat un enfocament diferent”, explicava el regidor de Ciutadania, Josep-Ramon Soldevila. EL 9 NOU va prendre part en l’itinerari de dissabte al matí, en què es va visitar la catedral de Sant Pere, el Centre Islàmic i l’església adventista del setè dia.

A la catedral de Sant Pere, on va arrencar el recorregut, mossèn Pere Oliva va ser l’encarregat d’explicar l’origen i el significat teològic de les pintures de Josep Maria Sert que formen part del temple gòtic més conegut de la ciutat. “Podríem resumir-les en una història de pecat i gràcia”, apuntava el religiós.

La ruta va continuar al Centre Islàmic del carrer Sant Pere, on, abans d’entrar, els participants van haver de descalçar-se. Se’ls va rebre amb un tast de pastes i te calent. El president del centre, Jamel El Meziani, va explicar-los les diverses formes d’orar que hi havia al llarg del dia o la relació que tenen amb la religió cristiana –“per a nosaltres Jesús és un profeta, com Moisès”–. A més de ser un espai per a la pregària, també s’hi pot llegir, conversar o solucionar alguns problemes de les persones de la comunitat.

L’itinerari va acabar a l’església adventista del setè dia, on es va aprofundir en la seva creença. Es tracta d’una denominació religiosa cristiana fundada com a tal el 1863 als Estats Units que creu en el retorn de Jesús. A més de fer la missa en twi –parlat principalment a Ghana– i castellà, la música hi juga un paper fonamental. Els participants van poder gaudir, justament, d’un concert dels més petits de la comunitat. “A Ghana, cantem i prediquem al carrer. I quan la gent ho sent, acudeix a l’església per escoltar la paraula de Déu”, explicava Bernard Tetteh Quarcoo.

“La jornada de portes obertes és una experiència molt important”, destacava després el regidor Josep-Ramon Soldevila, subratllant que “Vic és una cruïlla de civilitzacions”. “Ens hem de conèixer entre veïns, així serà més fàcil la convivència.” En aquest mateix sentit es pronunciava Jamil El Meziani: “Vivim en una societat diversa i com més coneixes, més fàcil és la convivència i la cohesió social”. De fet, va dir als assistents que preguntessin tot allò que volguessin. Al seu dia, el Centre Islàmic ja va ser un dels primers llocs a obrir les portes per donar-se a conèixer, fins i tot abans de les jornades. Tal com recordava el president, al principi “ens feien moltes preguntes, sovint carregades de prejudicis o desconeixement”.
Per mossèn Pere Oliva, “una jornada com aquesta ajuda a l’entesa i el coneixement”. El religiós subratllava que “conèixer és el camí per poder estimar. Si no hi ha coneixement, no hi ha estimació i a vegades es crea una sospita o no hi ha respecte per l’altre”.

Des de l’església adventista del setè dia, també es mostraven satisfets amb la iniciativa. Així ho apuntava el seu guia espiritual, Douglas Owusu Wiredu, que deixava les portes obertes durant tot el dia: “Encara que s’acabi el temps de visita, estarem contents de rebre qui vulgui venir”.

La jornada va servir també per resoldre dubtes als assistents, sobretot al Centre Islàmic i a l’església adventista. “Per a què serveixen les línies de la moqueta?” o “Feu classes d’àrab a adults?” van ser algunes de les qüestions que van sorgir al Centre Islàmic, mentre que a l’església adventista es va preguntar “si s’hi feia alguna cosa més a part de resar” o “el paper de la Mare de Déu, en la seva religió”.

La iniciativa també dona a conèixer el credo majoritari a la Ciutat dels Sants. Tal com posava en relleu Oliva, “a vegades el contingut cristià no es coneix massa”. “Com també deu passar en altres religions, hi ha molts elements dels que no es domina el sentit profund d’allò que representen”, hi afegia.
Als itineraris, on van participar una vintena de persones a cadascun, es va poder visitar l’església pentecostal Kingdom of New Jerusalem, l’església Bethel, la mesquita d’African Muslim Cultural Association, l’església de Jesucrist dels Sants dels Últims Dies o l’església Pentecostal Unida a Europa. En aquesta darrera, els participants a les jornades van desplaçar-s’hi en autobús. Tal com destacava el regidor Josep-Ramon Soldevila, “no només hi ha centres de culte al mig de Vic, també n’hi ha als polígons”.

LA PREGUNTA

Creu que s’està fent bé la gestió de la pesta porcina?

En aquesta enquesta han votat 175 persones.