Millorar el tram del carrer Barcelona entre els carrers Puigcebró i d’en Verdaguer i la cruïlla de l’avinguda de la Diputació amb el carrer Ferran Alsina. Aquestes són dues de les intervencions incloses a les actuacions del Pla Local de Seguretat Viària de Roda de Ter que es considera que tindrien una efectivitat alta. Aquest pla, validat al ple de la setmana passada amb el vot d’IPR i l’abstenció d’ERC, fixa les actuacions en diferents àmbits a realitzar en l’horitzó del 2020.
El del trànsit és un debat d’actualitat a Roda, municipi que va tenir un increment del parc de vehicles del 13,3% entre el 2007 i el 2016, segons dades recollides al pla. I, associat amb el trànsit, que durant els últims dies ha crescut arran del tall del pont de Manlleu, hi ha el risc d’accidents. L’índex de motorització (relació entre la població i el parc de vehicles) és superior a Roda (818 per cada 1.000 habitants) que a Osona (777) i a Catalunya (673).
Tot i aquests factors, la xifra d’accidents entre 2013 i 2016, els anys que abasta l’estudi, tendeix a la baixa des de 2014, quan n’hi va haver vuit amb víctimes. El 2015, set, i el 2016, sis. Aquestes víctimes, majoritàriament, van ser ferits lleus. Els més freqüents són les col·lisions frontolaterals (25%), seguides dels atropellaments (21%) i les col·lisions en cua (21%). El pla recull que el nivell d’accidents per càpita és inferior (millor) a la mitjana de Catalunya, però respecte a municipis amb una població similar (d’entre 5.000 i 10.000 habitants) Roda té valors superiors.
Per reduir-los es plantegen un seguit d’actuacions. El pla, però, es fixa especialment en dos punts per la percepció de risc que tenen: el tram del carrer de Barcelona entre els carrers Puigcebró i d’en Verdaguer i la cruïlla de l’avinguda Diputació amb el carrer Ferran Alsina. Engloben només el 4% dels accidents, però s’ubiquen a la C-153 i, per tant, són punts de risc. L’excés de velocitat en aquesta carretera, on no hi ha cap element reductor més enllà de les cruïlles amb semàfors, és una altra de les preocupacions. Els passos a nivell es proposen elevats. El pla també analitza les condicions de seguretat viària a l’entorn dels de l’escola Mare de Déu del Pont i de la nova escola Emili Teixidor.
Al ple, on es va comentar el pla, Roger Corominas (ERC) va expressar reserves sobre els passos elevats a la carretera principal i va dir que “a la benzinera no hi hem sabut veure cap solució i aquest és un espai pendent de solució”. Albert Serra (IPR) va explicar que eren passos elevats que fa la Generalitat i sobre la benzinera va dir que ja es va fer un estudi, que es descartava la rotonda i que se suggereix una solució amb pintura.
{{ comment.text }}