QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

Sant Quirze engega el projecte “La meva regla, les meves regles” per trencar tabús sobre la menstruació

El projecte es vol adreçar a alumnes de 4t a 6è de Primària

Què us han dit que és la regla?, preguntava aquest dijous al matí la psicòloga i sexòloga Elena Crespi als alumnes de 6è de l’escola Segimon Comas de Sant Quirze. L’alumnat responia amb una definició teòrica i explicaven que a la classe hi tenen una maqueta de l’aparell reproductor femení que havien fet. Per què es diu la regla? Quants dies dura? Quan ve?, preguntaven. Algun responia que potser “a finals de mes”. Però no ho tenia clar. Els dubtes els resolia Crespi, que havia anat a l’aula en el marc del projecte “La meva regla, les meves regles”, que ha impulsat l’Ajuntament, que consisteix en una bossa amb diversos elements que donen informació sobre el període menstrual i que es vol adreçar a alumnes de 4t, 5è i 6è de Primària. L’objectiu és “normalitzar la menstruació, se’n parla molt poc i només a les nenes”, deia la sexòloga, i portant-ho a les aules “poden parlar-ne perquè en vegin la importància, ja que encara hi ha força tabú”. Crespi apuntava que “el desconeixement per part dels nens és important abordar-lo perquè també tenen persones que menstruen al voltant i s’ha de naturalitzar més”.

La regidora d’Educació i Feminisme, Cristina Oteiza, detallava que la idea va sorgir d’un projecte similar del SIAD Manresa. “Ens va semblar interessant i des de la Comissió de Feminisme el vam adaptar a Sant Quirze”, comentava. Van escollir el nom i el disseny i també els materials que hi introduïen. Eren els que Crespi mostrava aquest dijous als alumnes de 6è. De dins en treia diferents elements i deixava per al final una carmanyola amb més objectes. Treia primer una llibreta. Es tractava d’un diari menstrual on apuntar els canvis en el cos i després els mostrava un calendari per marcar la menstruació. Era un calendari amb una forma diferent als convencionals, una circumferència, una forma idònia per comparar els diferents mesos. Després, presentava tres llibres: El llibre vermell de les nenes, de Cristina Romero i Francis Marín; La regla mola, d’Anna Salvia i Cristina Torbon, i Explica-m’ho, 100 preguntes fetes per nens i nenes sobre un tema apassionant, de Katharina von der Gathen i Anke Khul. Al pack també s’hi incloïa una llibreta per escriure què els havia semblat el que hi havien trobat i si tenien dubtes i preguntes perquè després els docents puguin llegir i resoldre.

Però el que va cridar més l’atenció als alumnes de 6è va ser el que hi havia a la carmanyola. A dins s’hi veia tot el que poden utilitzar per recollir la regla. Crespi començava amb les compreses d’un sol ús, que explicava com s’han de col·locar i també com s’han de llençar a la brossa un cop utilitzades. Després els mostrava les de roba, molt més sostenibles i d’una durada d’anys. També els explicava els tampons i un altre element, més novedós, eren les calcetes menstruals. Finalment acabava amb la copa menstrual. “Només sabia una manera com posar la copa menstrual”, explicava Naia Rando, una de les alumnes. Sara Martí també aprenia les diferents maneres d’introduir-la: en forma de C, de S o de punta, i també de retirar-la. “Heu de saber tots els mètodes per poder triar quin us agrada més”, deia Crespi a les joves.

La directora del centre, Pili Salamanca, i el cap d’estudis, Julio Llorente, remarcaven que disposar d’aquestes bosses “dona més possibilitats de treballar, de reflexió i tenir més materials perquè trobin respostes a aquest moment vital”. A més, els docents també van fer una sessió amb la sexòloga per formar-se per atendre l’alumnat.

Per ara s’han creat cinc bosses, una per a cada classe (tenen dos grups de 5è) i una altra que serà a la biblioteca del poble. A partir d’ara, els alumnes es podran emportar les bosses de forma voluntària uns dies a casa per poder fer les lectures i examinar tot el material. D’aquesta manera també volen implicar les famílies en el projecte.

Tot plegat es fa amb la idea de trencar tabús i que des del coneixement les joves puguin posar les seves pròpies regles a la seva regla.

LA PREGUNTA

Veu bé que el president dels bisbes espanyols opini sobre política?

En aquesta enquesta han votat 141 persones.