Josep Verdaguer és economista i treballa com a tècnic de la secció de gestió energètica local dels Serveis de Medi Ambient de la Diputació. No necessita que el convencin que cal fer gestos per evitar emissions de CO2 i el canvi climàtic. Ho està. Ara fa vuit mesos va canviar el cotxe i va optar per un vehicle elèctric 100%, el Nissan Leaf. Ja hi porta 15.000 quilòmetres. N’està molt content i assegura que a més “es condueix de forma més serena, perquè hi ha silenci dins el cotxe”. I no només està content del cotxe, que defineix d’“únic”, sinó també perquè amb la compra ha reduït 3,8 tones de CO2 de les “gairebé 7 que cada persona emet amb les seves accions”. Això, diu, vol dir un 60% menys d’efecte hivernacle.
Tot i que un dels grans esculls de la compra d’aquest tipus de cotxe és el preu (surt per 32.000 euros), Verdaguer hi veu, a part del mediambiental, altres avantatges econòmics. D’una banda, el manteniment és gratuït durant els primers cinc anys. De l’altra, té bonificacions en despeses com l’impost de circulació, els aparcaments de zona blava o el peatge de les autopistes. Ho són perquè aquests cotxes “no embruten, no contaminen”. També perquè tenen prou autonomia, entre 250 i 270 quilòmetres, i per “ciutat més, cap a 280, perquè com que porta un fre regenerador permet que quan deixes de donar gas per un semàfor o una banda rugosa les mateixes bateries es recarreguin”. I no es gasten els pneumàtics, que tenen una durada de 30.000 o 40.000 quilòmetres mantenint-se perfectes. Verdaguer té calculat que fins i tot després de 10 anys d’ús les bateries que porta encara tindran una capacitat del 80%, perquè “sí que es gasten amb el temps, però han millorat molt”. A més, explica que estan posades de forma dividida sota el cotxe i per tant es “podrien reutilitzar per a algun altre ús domèstic”. Calcula l’estalvi anual en uns 1.500 euros en relació amb un altre tipus de cotxe.
I és que Verdaguer opta per cicles tancats de producció i regeneració d’energia verda. Té el pis condicionat per a l’estalvi energètic i assegura que en una casa “unifamiliar tenir el cotxe carregat al garatge permet que puguis fer servir les seves bateries per a l’ús de la casa. Tot es complementa”. Pel que fa a la recàrrega, ell va optar per posar un comptador a la seva plaça de garatge. “Amb sis hores amb càrrega semi, està a punt”, diu.