Gairebé tres mesos després que el coronavirus afectés de ple l’Hotel Residència Prat de Tona causant estralls entre la seva plantilla i, sobretot, entre els residents, la nova direcció que se’n va fer càrrec després de la intervenció de la Generalitat confirma que s’ha estabilitzat la situació, ja no es registren casos actius de Covid-19 entre la gent gran que viu en l’edifici i tot i mantenir l’etiqueta taronja en breu es valorarà passar a la verda: “L’11 de juny vam restablir les visites presencials a l’interior. Són 30 minuts setmanals amb totes les mesures de protecció i sense contacte físic, i amb la peculiaritat que com a mínim durant tres setmanes seguides ha de ser el mateix familiar qui fa la visita al centre”, explica la nova directora de la Residència Prat, Berta de Buen. El coronavirus s’ha colat en diverses residències per a persones grans de la comarca d’Osona, però el cas de l’Hotel Prat va ser especialment dur, fins al punt que la Generalitat la va haver d’intervenir per assegurar una assistència adequada als usuaris.
La situació en aquest centre residencial privat de Tona va arribar al límit l’últim cap de setmana de març, quan gran part de la plantilla es trobava confinada amb símptomes de la Covid-19, i a l’interior de l’edifici s’acumulaven els positius, primer, i les morts, tot seguit, arribant a superar la desena. Sense responsable visible, la primera intervenció d’urgència la van fer regidors de l’equip de govern de l’Ajuntament i voluntaris: d’una banda, reclamant la intervenció del govern i de l’altra, entrant a atendre personalment els residents.
El 2 d’abril, l’empresa Acurat Iniciativa Social –la delegació catalana dedicada als serveis d’atenció a les persones de la multinacional OHL Ingesan– era designada com la nova empresa gestora d’una situació crítica: “A l’entrar la nova direcció vam haver de recuperar tots els serveis que s’havien deixat d’oferir. La primera setmana va ser dura, encara vam treballar amb l’ajuda d’alguns voluntaris, però a poc a poc es va reincorporar el personal i es van poder fer les contractacions necessàries per tornar a atendre correctament la gent gran. S’ha fet una feina titànica”, apunta Berta de Buen. En aquesta nova etapa es va subrogar gairebé la totalitat de l’anterior plantilla, “i s’han reforçat serveis amb més gerocultors i més personal de neteja. Hem ampliat aquestes àrees tant en nombre d’efectius com d’hores que hi dediquen”. Pel que fa a la comunicació de la situació, durant el pic de la pandèmia es va establir “un informe mèdic que traslladàvem a les famílies a diari, i també es van establir les trucades o videotrucades segons cada cas”. Amb l’evidència que les coses es podien haver fet millor per evitar el punt crític, Berta de Buen espera que la Residència Prat no quedi estigmatitzada per aquests fets: “És un bon centre i hem aconseguit que torni a funcionar correctament i que sigui un lloc agradable i adequat per a qui necessiti aquest servei”. A l’edifici del carrer Doctor Bayés de Tona hi ha actualment uns 45 residents, “i ara estem a l’espera de poder fer nous ingressos quan les autoritats sanitàries ens ho permetin”.
Amb la intervenció de la Generalitat encara activa tres mesos després dels fets que la van desencadenar, ni el Departament de Salut ni l’actual direcció de la residència tenen clar qui acabarà sent el gestor definitiu del centre, i tots els escenaris estan oberts: “Nosaltres estem gestionant la residència com una empresa privada però amb la supervisió de la Generalitat. No tenim constància de cap termini per deixar-ho de fer”, explica De Buen. Des del Departament de Salut, l’explicació que donen també deixa sobre la taula l’opció que la nova empresa gestora se n’acabi fent càrrec: “La intervenció a les residències és temporal en el marc de les mesures autoritzades per l’autoritat sanitària respecte als centres que no garanteixin les mesures previstes de contenció de la Covid-19. La durada de la mesura dependrà de les circumstàncies de cada cas i un cop finalitzi, si escau, es decidirà cas per cas si s’ha d’emprendre qualsevol mesura més”. Tot i l’intent de contactar amb la persona que els dies de la crisi a la Residència Prat es va identificar com a representant de l’administrador, l’advocada Núria Viladrich, aquesta ha declinat donar cap opinió sobre el tema i la situació.
A finals d’abril, la Fiscalia de l’Àrea de Manresa-Igualada-Vic va obrir diligències preprocessals civils per començar a recopilar informació sobre la gestió del centre i el perquè no es van destinar els recursos necessaris per contenir la Covid-19 a l’equipament. En les últimes setmanes un grup d’afectats, alguns d’ells amb pèrdues irreparables com la mort de familiars que residien en el centre, han articulat la proposta per presentar una demanda per la via penal contra els anteriors gestors. Les diligències penals de col·lectius afectats contra residències a tot Catalunya s’acosten a la cinquantena.