Per resoldre les mancances històriques en serveis bàsics que tenen les àrees residencials allunyades dels nuclis urbans, el Parlament va aprovar el març passat la Llei de regularització i millora d’urbanitzacions amb dèficits.
La primera convocatòria dels ajuts –abans de finals d’any es concediran una trentena de subvencions per un valor global de 10 milions d’euros– ha atret l’interès de 128 municipis, que preveuen impulsar actuacions en 213 urbanitzacions.
Sis ajuntaments d’Osona han presentat projectes per arranjar urbanitzacions dels seus termes municipals: són Centelles (1), Gurb (1), Prats de Lluçanès (2), Sant Sadurní d’Osormort (1), l’Esquirol (1) i Viladrau (1). Els ajuntaments d’Aiguafreda i Moià també aspiren als ajuts. En aquest llistat no hi ha cap població del Ripollès.
La injecció econòmica promoguda pel Departament de Política Territorial i Obres Públiques es destinarà a finançar els programes per regularitzar la situació urbanística d’aquestes àrees residencials, completar-ne les obres i proveir els veïns dels serveis bàsics.
Com que la primera tongada de subvencions ha despertat molt interès, la Generalitat haurà de prioritzar actuacions: els primers beneficiats seran els municipis amb més urbanitzacions, i es tindrà en compte la superfície que ocupen i l’antiguitat, així com els dèficits de serveis. També es prioritzaran els projectes que valorin una reducció de l’àmbit a urbanitzar.
La llei aprovada pel Parlament el març passat pretén regularitzar aquelles urbanitzacions construïdes entre els anys 1956 i 1981 que van comercialitzar-se al marge d’un procés de planejament urbanístic. Utilitzades inicialment com a segones residències, algunes d’aquelles construccions continuen sense disposar de xarxa de subministrament elèctric.