800 quilos contra només 11. Quatre coixins de seguretat contra un simple casc. Són dues de les dades que compara l’última campanya de conscienciació sobre la vulnerabilitat dels ciclistes que emet el Servei Català de Trànsit. En totes elles hi surt perdent la bicicleta. El crit d’alerta, doncs, és més pertinent que mai a Osona i el Ripollès a l’hora de fer la radiografia de les víctimes mortals en accidents de trànsit de l’any 2022: de les sis registrades en territori osonenc, la meitat formaven part del que en seguretat viària es denomina col·lectiu vulnerable: dos ciclistes i un motorista. L’impacte sobre els conductors de vehicles de dues rodes es repeteix en l’única víctima que s’ha registrat al Ripollès, ja que un veí d’Olot de 55 anys que conduïa una moto va morir el 14 de juliol en un xoc contra un cotxe. Encara no 48 hores abans, el 12 de juliol, un jove de Sant Hipòlit de Voltregà de només 17 anys també va morir després de perdre el control de la seva motocicleta i impactar contra una paret.
Pel que fa als accidents amb bicicletes, el primer es va haver de lamentar a la carretera N-141c, entre Malla i Collsuspina. Eduard Donaire, de 64 anys i de Taradell, havia sortit de casa a primera hora del matí i quan es dirigia cap al Moianès va ser envestit per darrere per un camió. El sinistre va generar la petició per part de l’Ajuntament i del col·lectiu ciclista perquè s’instal·lessin senyals d’alerta en una via molt concorreguda per les bicicletes, però a hores d’ara no hi ha novetats en aquest sentit. A Osona es va haver de lamentar una segona mort d’una ciclista el 17 de novembre: Mandy Lynn, una turista dels Estats Units de 47 anys que es trobava fent una estada ciclista a Catalunya, va morir al ser atropellada per un camió a la carretera de Collsesplanes.
Des de Trànsit, alerten que l’afició cada vegada més estesa pel ciclisme així com també per una mobilitat més sostenible a les ciutats fan que els accidents amb aquest tipus de vehicle implicats van a l’alça. La campanya que actualment es troba activa resa per una major distància a l’hora d’avançar i pel respecte entre conductors i ciclistes.
Pel que fa al balanç general de la sinistralitat amb víctimes mortals a Osona, el Ripollès i el Moianès mai pot ser positiu si la xifra no és zero. També és cert que comparar números en un tema tan sensible com les morts a les carreteres és una lectura freda, però sí que permet observar que s’ha estabilitzat la dada en el global, sense grans repunts com els que hi havia a principis del segle XXI, però tampoc assolint el zero. Al Ripollès, de fet, el 2021 no es va haver de lamentar cap víctima mortal per segona vegada en els últims vint anys.
Estadísticament, sis homes i tres dones han mort a les carreteres d’Osona, el Ripollès i el Moianès. A banda dels sinistres amb fatal desenllaç ocorreguts a les tres comarques, cal recordar que el 16 d’octubre un veí de l’Esquirol va ser atropellat a la C-62 –l’Eix del Lluçanès–, a Santa Maria de Merlès.