22 hores i mitja o gairebé tot un dia. És el temps que ha estat tallada la línia de tren R3 aquesta setmana entre les estacions de Vic i Centelles per un xoc entre un tren i un camió.
Dimarts, cap a 1/4 de 9 del matí, un camioner anava a travessar el pas a nivell de Sant Miquel de Balenyà, però va quedar-hi atrapat. El maquinista que s’apropava amb el tren en direcció a Barcelona va veure el vehicle encallat i va poder actuar.
Tot i que no va evitar la col·lisió, va reduir la velocitat i va avisar els passatgers del primer vagó que hi hauria un impacte. Així ho explicava Antonio Carmona, portaveu de Renfe a Catalunya, destacant la tasca del maquinista que va poder “activar amb diligència i temps el fre d’emergència”.
El que podia ser un tràgic accident va quedar en només un ensurt. No hi va haver ferits. A causa de l’impacte, va descarrilar el comboi i la seixantena de passatgers van ser evacuats a peu fins a l’estació de Sant Miquel (Balenyà-Tona-Seva).

Inicialment, es va tallar la circulació entre Vic i Balenyà, i després, fins a Centelles. Renfe va establir un servei alternatiu per carretera entre aquestes dues estacions.
Fins a l’accident, hi van intervenir els Mossos d’Esquadra i els Bombers de la Generalitat, amb vuit dotacions. També hi havia la presidenta de l’entitat municipal descentralitzada (EMD) de Sant Miquel de Balenyà, Inès Puigneró, que va demanar agilitat en el projecte de millora del pas a nivell.
Està previst asfaltar el camí ral, eixamplar el pas a nivell –ara molt estret i petit– i col·locar-hi una barrera automàtica i senyals lluminosos. Els accessos fins al pas a nivell (tant d’anada com de tornada) van a càrrec de l’EMD.
“Tenim l’obra licitada i estem esperant que Adif ens doni permís”, deia Puigneró, recordant que és un projecte històricament reivindicat al municipi. Fonts d’Adif asseguren que el projecte està “en fase de contractació”. No poden fixar una data, mentre Puigneró espera que es faci realitat aquest any.
A més d’Adif, Monells també aportarà finançament, ja que la millora facilitarà l’accés a la seva fàbrica. Així, els camions evitaran passar pel poble i circularan per la zona del polígon.
Una de les hipòtesis sobre el camió encallat, segons Puigneró, és que el GPS va despistar el camioner.
Amb l’inici de les obres de la variant, el navegador va indicar una ruta més complicada fins al pas a nivell. Davant aquesta sospita, l’EMD va col·locar cartells prohibint el pas als camions.
L’endemà, tècnics d’Adif van tancar temporalment el pas a nivell, a l’espera que l’EMD adeqüi els senyals verticals del camí.