Els alumnes de 1r d’ESO de la Secció d’Institut Bisaura han fet un treball per pensar i marcar camins escolars segurs als municipis dels quals provenen: Sant Quirze de Besora, Montesquiu, Vidrà i Alpens. Ells mateixos expliquen el projecte:
Camins escolars del Bisaura
Des de l’assignatura de Cultura i Valors Ètics, amb la Núria, la nostra tutora, vam iniciar un projecte sobre Camins Escolars. Després de veure diferents vídeos, de com arribaven a l’escola els nens i nenes de diferents llocs del món, vam estar reflexionant sobre el què havíem vist: «si nosaltres, donàvem el mateix valor a anar a l’escola/institut, si els nostres camins eren tan perillosos com els que havíem vist, si teníem la mateixa motivació per aprendre, …» Després de fer moltes reflexions, la nostra professora, ens va proposar si sabíem què eren els Camins escolars. A partir d’aquí va començar la fase d’investigació i recerca per saber millor què era això.
Després de la fase de recerca, va venir la fase de creació: «i si proposem de fer un camí escolar per als nostres pobles?» Així doncs, ens vam veure amb cor d’iniciar un projecte propi, un projecte elaborat per nosaltres i que pretenia interactuar i col·laborar amb la màxima autoritat del nostre poble, els alcaldes o alcaldesses i els regidors dels diferents pobles de la subcomarca del Bisaura i del Lluçanès.
Ens vam dividir en quatre grups segons allà on vivíem: Sant Quirze de Besora, Montesquiu, Alpens i Vidrà. Vam analitzar el poble marcant els punts més perillosos de cadascun i mirant quines solucions o alternatives podíem aportar. Un cop feta aquesta tasca va arribar el moment de crear els diferents recorreguts per arribar a l’escola, guarderia o institut passant pel menor de punts conflictius per arriba-hi amb el mínim perill possible. En acabar la tasca anterior, vam escriure un correu a cada Ajuntament explicant la proposta i demanant per reunir-nos un dia per parlar-ne amb tranquil·litat i explicar-los amb més de detall, la idea que se’ns va ocórrer.
Abans però d’anar a explicar als respectius Ajuntaments la nostra proposta, calia anar redefinint millor el projecte i calia anar prenent decisions: quin seria el logotip?, de quin color ho faríem que fes el mínim impacte visual per al poble i estigués en consonància amb el seu entorn?… Així doncs, el primer que calia fer per marcar el camí era que necessitaríem un logotip, i per tant cada grup en va dibuixar uns quants. Els vam exposar a la classe i hi va haver una votació per decidir el logotip més votat. L’escollit, va ser un en el que hi havia dibuixat a dins un llapis on hi posava “camí escolar”, a més a més el llapis també serveix per indicar la direcció que havien de seguir els nens i nenes per arribar a l’escola.
El senyor Jordi Córdoba, pare d’una alumna del curs, ens va proporcionar ajuda fent-nos unes plantilles del logotip, amb ferro galvanitzat. Des d’aquí li volem donar les GRÀCIES, en majúscules, per la seva gran ajuda. Dir també, que des de cada Ajuntament se’ns han facilitat molt les coses, i se’ns ha proporcionat tot el material que hem necessitat per a dur a terme el nostre projecte: la pintura i les plantilles, des de l’Ajuntament de Sant Quirze de Besora, les senyalitzacions reutilitzades i les estaques des de l’Ajuntament de Vidrà, tot el suport i millores aportades des de l’Ajuntament de Montesquiu i la recerca de solucions al nostre projecte des de l’Ajuntament d’Alpens. Des d’aquí un MOLTES GRÀCIES a tots i cadascun dels Consistoris per la seva col·laboració, bona predisposició i per donar-nos aquesta gran oportunitat.
A Alpens
En la nostra primera presa de contacte amb els respectius Ajuntaments, la primera resposta que vam obtenir va ser de l’Ajuntament d’Alpens. Vam fer una primera trobada, on va semblar que el projecte podia tirar endavant. Després d’un seguit de reunions ens pensàvem que aniria bé, però, el dia de després del ple de l’Ajuntament vam rebre un segon correu on ens van comunicar que no seria possible dur-ho a terme per un seguit de raons. Però a part de dir-nos que no seria possible, també ens van proposar fer-ho de forma temporal perquè així la gent del poble i els nens i nenes de l’escola conegués el projecte. Va ser tot un aprenentatge veure que no sempre les coses surten com un vol, però que es poden trobar solucions per a totes les parts. Ara actualment les senyalitzacions ja estan posades a Alpens i ja es pot gaudir d’un camí escolar ben segur i preparat. Els alumnes alpensins van anar a explicar el projecte a l’Escola La Forja d’Alpens perquè tots els infants del poble coneguessin aquestes senyalitzacions i en coneguessin el motiu. Els cartells estaran posats fins el dia 19 de juny, dia en que els retirarem.
A Sant Quirze
Uns quants dies més tard vam rebre el correu de l’alcaldessa de Sant Quirze de Besora, on ens proposava anar a parlar amb ella per aclarir el tema i per exposar-li la proposta. Així doncs el 23 de maig de 2017 vam anar a parlar amb l’alcaldessa de Sant Quirze de Besora. L’alcaldessa amb molt de gust ens va escoltar i va veure la possibilitat de tirar-la endavant. Va ser una reunió molt productiva i educativa ja que vam poder veure de primera mà com es redactaven els projectes que es duen a terme des de l’Ajuntament. Per marcar el logotip que els nens haurien de seguir, li vam dir que la nostra idea era fer-ho al terra amb pintura d’esprai. A ella li va semblar bé però ens va fer una contraproposta, oferint-nos la possibilitat de tenir unes plantilles a la nostra disposició. Així doncs, ens va proposar que les senyalitzacions ens les proporcionarien ells, amb unes plaques de ferro galvanitzat que des de l’empresa local SOME S.A., ens han proporcionat com ja hem dit abans. La senyalització de Sant Quirze de Besora la vam dur a terme els dies 13 i 14 de juny del 2017.
A Vidrà
Per altra banda a Vidrà també un grup d’alumnes van anar a parlar amb l’alcalde, Josep Anglada, li va agradar la proposta i la va acceptar. Però tot i això ho havien de parlar al ple amb la resta de regidors per exposar la proposta i decidir-ho. A més a més, l’alcalde va proposar de fer uns senyals reutilitzats en comptes de marques amb pintura a terra. L’Ajuntament ens ha proporcionat les senyalitzacions a mida i les estaques per plantar-les pel poble, seguint el Camí Escolar que hem proposat.
A Montesquiu
A Montesquiu, també vam anar a fer la proposta. Ens va rebre l’alcaldessa Elisabet Ferreres i alguns regidors. Després d’escoltar la proposta ens la van acceptar i vam continuar treballant per seguir amb els següents passos. Conjuntament vam estar valorant quins punts eren més perillosos que els altres, i conjuntament vam anar marcant els punts a senyalitzar. Els hi vam explicar que les senyalitzacions ja estaven en marxa i que ja teniem les plantilles. Els va agradar la idea que el logotip fos igual per a tots els pobles. Ens van oferir la seva ajuda en tot el què ens fes falta i vam sortir molt contents de la reunió. Amb Montesquiu ja teníem tots els pobles lligats i amb la proposta acceptada.
Amb aquest projecte hem intentat aprendre que per canviar les coses cal implicació dels seus ciutadans. Esperem aquest, sigui un gran projecte i que puguem deixar marca als nostres pobles i que d’aquí uns anys puguem veure les senyalitzacions i pensar amb els companys d’escola, i estar orgullosos de la feina que va suposar fer-lo i estar segurs que hem donat un bon servei al poble.
Un missatge a la ciutadania:
«Cuideu el Camí Escolar, feu-lo servir i respecteu-lo així com respecteu i cuideu el vostre poble. Per a fer uns pobles millors, cal que tinguem consciència col·lectiva i ciutadana. Entre tots fem poble.
Un «Gràcies» enorme, a tots els Ajuntaments, alcaldesses, alcalde i regidors/es de: Sant Quirze de Besora, Montesquiu, Vidrà i Alpens.
Alumnes de 1r d’ESO B: Nayane, Gil, Marc, Laia, Anna, Mar, Pol, Miquel, Karima, Pol, Natàlia, Iker, Berta, Mariona, Yeray, Arnau, David, Aina.
Tutora: Núria Aymerich
Imatges sobre el projecte:
{{ comment.text }}