QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

Atac informàtic al sistema de facturació de l’ADFO

L’entitat va identificar el hackeig la setmana passada, però no ha tingut conseqüències

Ser cauts a l’hora d’emprar els canals digitals és una recomanació habitual en l’ús d’internet, però a vegades ni el bon ús evita ser possibles víctimes d’un delicte en línia. És el que li ha passat a l’Associació Diversitat Funcional d’Osona (ADFO), que la setmana passada va descobrir una irregularitat al sistema de facturació electrònica que utilitzen, l’aplicació B2Brouter, fruit d’un hackeig: segons denuncien des de l’ADFO, els ciberdelinqüents van canviar el número de compte on l’entitat havia de rebre els pagaments, si bé han pogut confirmar que l’acció no ha suposat cap pèrdua econòmica ni per a l’associació ni tampoc per als seus clients.

L’atac el van detectar dimarts de la setmana passada, el 30 de gener, quan a l’hora d’imprimir una factura en paper van observar quelcom estrany. “Ens vam adonar que fèiem la factura correctament, però quan s’enviava ho feia amb una nota adjunta que indicava que calia fer el pagament a un altre número de compte”, comenta la gerent de l’ADFO, Maria Balasch. Com van poder comprovar, hi havia factures afectades des del mes de novembre, però sortosament cap va suposar que un pagament anés a parar a unes altres mans, ja que les administracions a les quals anaven dirigides no van veure el comentari o no en van fer cas i van ingressar els pagaments corresponents al compte d’ADFO que ja tenien d’abans, el correcte. Com destaca la gerent, “per notificar un canvi a l’administració pública cal fer una instància, i com que no havia estat el cas el circuit continuava sent el mateix de sempre”. De fet, poc després d’haver identificat l’atac, des d’un ajuntament de la comarca també els van trucar per advertir que la “petició” rebuda calia fer-la arribar mitjançant aquest procediment administratiu, un avís que també podria haver desvelat l’intent d’estafa.

El fet que, fins al moment, l’acció delictiva no hagués tingut cap conseqüència va fer que la identificació del problema s’allargués. Malgrat que l’ADFO ja ha resolt la situació amb suport informàtic, va posar en alerta els seus clients la setmana passada per tal que si rebien qualsevol correu, notificació o factura on es comuniqués un canvi de número de compte d’ADFO o ADFOCET, o una factura amb un número de compte diferent, es posessin en contacte per telèfon amb l’entitat abans de realitzar qualsevol acció, un consell que encara mantenen.

El compte fraudulent amb el qual els delinqüents pretenien apoderar-se dels ingressos de l’entitat estava registrat a una oficina del BBVA de Salou. Després de notificar-ho als Mossos d’Esquadra, resta pendent que la denúncia es formalitzi a comissaria –als Mossos els van donar cita pel passat dimecres, però per una indisposició es va haver de posposar a dimecres vinent– per tal que des de l’entitat financera també hi posin fil a l’agulla.

LA PREGUNTA

Creu que s’està fent bé la gestió de la pesta porcina?