Amb marge de millora, però amb aprovació general dels passatgers. Aquest és el balanç dels primers dies del servei alternatiu de tren complementat amb autobusos, o directament substituït per autobusos, arran del macrotall provocat per les obres de desdoblament dels 17 quilòmetres de via entre Parets del Vallès i la Garriga. Encara caldrà més temps per fer-ne una valoració definitiva, però tant els viatgers individuals enquestats per EL 9 NOU com la plataforma d’usuaris Perquè no ens fotin el tren es mostren raonablement satisfets amb el pla de transport alternatiu.
Des del punt de vista osonenc, l’èxit més destacat són els autobusos directes entre Vic (cada 15 minuts) i Centelles (cada 30) amb Barcelona, l’origen i destí més habitual dels viatgers. “Els de Centelles i la Garriga els vam batallar, i ens alegrem que la lluita hagi tingut sentit. En els desplaçaments majoritaris no hi ha pèrdua de temps, sinó que fins i tot s’hi ha guanyat”, destaca Marc Janeras, portaveu de Perquè no ens fotin el tren.
Tot i això, ja s’han detectat ajustos necessaris per millorar el servei durant els 16 mesos que duraran les obres. D’una banda, revisar els temps de recorregut dels autobusos que, provinents de Barcelona i Centelles, fan parada als pobles del Vallès sense servei de tren. De l’altra, polir aspectes operatius com ara assegurar que els informadors puguin respondre qualsevol pregunta o evitar que alguns autocars surtin abans d’hora, encara que no estiguin plens. “Són correccions que poden semblar menors, però en realitat clau, perquè construeixen el relat sobre com és el servei i la confiança i el rigor que transmet”, apunta Janeras. En aquest sentit, val a dir que dimarts, el primer dia del macrotall, alguns usuaris van optar per fer teletreball, canviar de plans, agafar el cotxe… Ara bé, al llarg de la setmana, en veure que els busos funcionen, han tornat al transport públic.
Pel que fa a les parades al Vallès, d’on surten per exemple alguns dels estudiants de la UVic, es constata que “el tren va de centre a centre de les poblacions molt ràpid, mentre que el bus triga més. Hi ha massa temps a l’horari, i sembla que això provoca aturades llargues innecessàries”. Renfe, en coordinació amb els ajuntaments i les plataformes d’usuaris, també es planteja incrementar els serveis directes entre la Garriga i Barcelona. Per Antonio Carmona, portaveu de Renfe a Catalunya, la valoració global és “raonablement positiva”. Tot i això, demana deixar passar un parell de setmanes: “Hem de veure com s’assenta la demanda i com podem millorar amb els recursos que tenim”. Durant aquests primers dies, ja s’han fet alguns ajustos, com ara reforçar la senyalització per guiar els viatgers entre l’estació de Fabra i Puig i les parades d’autobús. Carmona també recorda que, amb 600 expedicions diàries, “és normal que hi pugui haver problemes puntuals”.
Les obres de desdoblament entre Parets i la Garriga s’allargaran 16 mesos i tenen un pressupost de 140 milions d’euros. El pla de transport alternatiu, el més ambiciós de la història de Rodalies, compta amb una inversió de 56 milions d’euros i posa en circulació una seixantena d’autocars, amb 43.000 places diàries.
Tot i que des de l’òptica osonenca està funcionant, Janeras fa una reflexió agredolça: “La xarxa de Rodalies està tan deteriorada que el ferrocarril ha deixat de ser competitiu, i un pla provisional d’autobusos pot oferir una millor prestació i la gent n’està més contenta. Això ratifica la nostra lluita perquè el ferrocarril sigui un mitjà de transport fiable i troncal”.