Adif està executant aquesta primavera unes obres per millorar l’entorn de l’R3 al seu pas pel nucli urbà dels Hostalets de Balenyà. Els treballs consisteixen, en concret, a consolidar el talús de banda i banda de la via del tren retirant-ne vegetació i col·locant-hi malles protectores, amb l’objectiu d’evitar despreniments.
Una part de les intervencions es porten a terme de dia, perquè són compatibles amb la circulació de combois, i unes altres es reserven per a la nit, quan la via queda lliure de trens.
En aquesta segona franja horària, el gestor d’infraestructures ferroviàries va iniciar la setmana passada unes perforacions que, segons els veïns, feien una “fressa insuportable”. Entre els més afectats hi ha els dels carrers del Pont, el Sol, Vall-llosera i Barcelona. Asseguren que dormir era “missió impossible” des de passada la mitjanit fins a quarts de 5 de la matinada, i també es queixen de les vibracions.
Això va portar l’Ajuntament a activar la Guàrdia Municipal, que va mesurar els nivells acústics de les obres i va constatar que amb compressors i martells s’arribava a pics de 100 decibels, per sobre del límit que fixa l’ordenança municipal.
Emparant-se en aquesta normativa, el consistori es va posar en contacte amb Adif i li ha fet aturar les perforacions més sorolloses. Segons explica l’alcalde, Carles Valls, ara mateix els treballs no estan parats ni de nit ni de dia, però sí que s’han replantejat els nocturns perquè siguin compatibles amb el descans dels veïns.
L’Ajuntament no té potestat per marcar condicions, ja que la infraestructura ferroviària no està subjecta a permisos d’obra municipals, però també ha desencallat el compromís que no es reprendran les feines més sorolloses fins que s’hi hagin instal·lat pantalles acústics que n’amorteixin el so.
“Vam demanar a Adif una reunió per dilluns i no poden”, diu Valls, però “s’aplicarà aquesta mesura” i quan reprenguin les perforacions “en mesurarem novament els decibels. Em sap greu que hi ha una part del veïnat que ens dona la culpa a nosaltres quan legalment sempre hi hem estat a sobre per veure com minimitzar les molèsties”.
{{ comment.text }}