EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

Bona arrencada de la temporada de rebaixes

Els descomptes prolongats fan que el consumidor perdi el sentit de l’oportunitat, mentre que el petit començ reivindica la qualitat dels productes rebaixats en el període tradicional

Acabades les festes de Nadal, les compres continuen. Aquest dissabte, 7 de gener, després del dia de Reis, va arrencar el tradicional període de rebaixes, que s’allargarà fins al març. Tot i aquest calendari, cada vegada hi ha més persones que es beneficien dels descomptes previs a les rebaixes i adquireixen els regals de Nadal molt abans. Aquesta etapa tradicional de principis d’any, doncs, està més diluïda.

Fa una desena d’anys que per llei es va liberalitzar el període de rebaixes. Si abans estaven limitades a dues etapes de l’any –estiu i hivern–, a partir de la nova norma del 2012 es desdibuixava el període de descomptes i els comerços podien decidir quins aplicar en funció de les seves necessitats. D’aquesta manera, cada multinacional, botiga o magatzem té els seus propis calendaris. “Poden liquidar productes o col·leccions quan ho considerin convenient i deixar lliures prestatgeries per a l’entrada de noves col·leccions”, assenyala Neus Soler Labajos, professora col·laboradora dels Estudis d’Economia de la UOC, com a principal avantatge per als comerciants.

Com a contrapartida, però, hi ha el perjudici al petit comerç, “que no pot competir ni comparar-se amb el gran perquè no té prou marge”. “No pot assumir la rotació de producte que tenen les grans cadenes, i tot i que li convindria poder motivar el consum no ho pot fer a través de contínues promocions que li devoren el marge de benefici”, puntualitza l’experta. Segons Soler, doncs, “la liberalització de les rebaixes deixa el petit comerç desprotegit i a la mercè que el consumidor opti per comprar a la cadena que ofereix la promoció i passi de llarg del seu, que no té aquesta promoció”.

Així ho ratifica Toni Brachs, president de Vic Comerç: “El comerç de proximitat estava molt còmode amb el sistema tradicional de rebaixes”. Tal com relata, els establiments –petits o mitjans– es proveeixen de materials, productes o peces de roba que tenen previst vendre en una campanya. “Si per les raons que sigui no s’han venut, interessa donar-li una sortida i així renovar l’estoc”, especifica.

En aquest sentit, el president de l’entitat reitera que “hi ha comerciants que tenen productes i no tenen diners”. Per això, “el període de rebaixes és l’instrument. Ens va molt bé per poder capitalitzar en diners aquests estocs, és a dir, tenir cash”.

A més de poder renovar els productes de nova temporada, també és important disposar d’aquests diners per fer front a la inflació i a l’increment de les despeses a les quals han de fer front, com l’energia o la logística. “Al comerç estem contents perquè globalment hem pujat les vendes durant la campanya de Nadal, però aquest increment no ha contrarestat el de la inflació”, afegeix.

Pel que fa als consumidors, han canviat els hàbits de compra després de la liberalització de les rebaixes? La professora Soler considera que sí, que generalment s’han vist modificats en veure que hi ha a disposició productes amb preus rebaixats pràcticament tot l’any. “El consumidor ara sap que el comerç encadena els períodes de descomptes i que, per tant, si no aprofita unes rebaixes, es podrà beneficiar de les que vinguin ràpidament a continuació”, explica. Per tot plegat, segons l’experta, el consumidor ha perdut “el sentit de l’oportunitat i no es veu pressionat pel fet de no poder aprofitar el moment adequat per comprar a més bon preu”.

Per la seva banda, Brachs apunta que hi ha hagut una evolució d’aquests hàbits per les distorsions que han patit les rebaixes. Principalment per aquelles provocades pels mateixos comerciants. Ho exemplifica: “Hi ha hagut operadors molt vius que una setmana abans del Black Friday han apujat els preus i després els han abaixat o han comprat una partida de productes a un preu inferior i amb una disminució de la qualitat”. “Des del moment en què es produeixen col·leccions destinades a vendre’s directament en períodes de promoció o rebaixes, el producte ja no és de qualitat”, diu Soler. Segons l’experta, doncs, la pèrdua d’ofertes limitades en el temps va en detriment del consumidor: “Paga una mica menys per un producte que no és de qualitat mentre que antigament pagava molt menys per un producte de gran qualitat”.

Tot i això, el president de Vic Comerç remarca que “a algunes operadores se’ls comença a veure el llautó i el consumidor ha començat a destriar la realitat del que li volen fer creure”. Malgrat el soroll i que es vulgui desvirtualitzar el concepte de les rebaixes, “la gent s’està donant compte que el concepte continua viu, és interessant i poden aconseguir vertaderes ofertes”.

Per tot plegat, Brachs sosté que les rebaixes tradicionals continuen sent “un període prou atractiu” tant per als consumidors com per a comerciants i operadors. “No deixa de ser una mica lúdic i podem trobar oportunitats”. “Al comerç de proximitat és on trobarem les millors sense camuflatges i sense vestir-ho de seda, sinó que en trobarem d’autèntica”, conclou.

LA PREGUNTA

Aquest any participarà del sopar de Nadal d’empresa?

Comentaris
Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}{{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fes un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't