El segon tall per tirar endavant les obres de desdoblament de l’R3 entre les estacions de Parets i la Garriga comportarà una interrupció del trànsit ferroviari d’entre 10 i 12 mesos. Segons ha pogut confirmar EL 9 NOU, és el període de temps que s’ha posat sobre la taula en els contactes que Adif, Renfe, la Generalitat i els ajuntaments han començat a mantenir per dissenyar el pla de transport alternatiu.
Fonts d’Adif –que és qui executa les obres– consultades per EL 9 NOU apunten, tot i això, que per ara no hi ha detallat cap calendari concret ni per a l’inici ni per a la durada dels treballs. Sí que està previst que comencin com a molt d’hora el segon trimestre d’aquest 2025, ja que s’esperarà que s’aixequin els talls que afecten actualment diverses línies que connecten Barcelona amb el camp de Tarragona.
Ja s’havia alertat que el segon tall seria més llarg que el primer, que no va arribar a quatre mesos i es va fer entre l’octubre de 2023 i el febrer de 2024. El pla conjunt entre Adif, Renfe, la Generalitat i els ajuntaments haurà de concretar quin tram es deixa sense servei ferroviari.
A diferència del primer, l’estació de la Garriga podria ser capçalera del tram nord de la línia. Tot i això, sembla que es continuarà apostant per la de Centelles com a principal punt d’intercanvi dels passatgers entre les estacions d’Osona i Barcelona. És així perquè l’accés amb autobús és més senzill que a la parada de la Garriga, on no hi ha espai per aparcar-los i els carrers són més estrets.
Aquests mesos de tall han de servir per donar l’empenta definitiva als treballs de construcció de la doble via en el tram de 17,1 quilòmetres que separa Parets i la Garriga. Entre el 2026 i el 2030 serà el torn de la vessant osonenca.
Els usuaris reclamen més hores de serveis directes amb autobús
La plataforma Perquè no ens fotin el tren i l’associació per la Promoció del Transport Públic reclamen que el Pla Alternatiu de Transport (PAT) per al segon tall de l’R3 mantingui els serveis directes amb bus entre Centelles i Barcelona i entre la Garriga i Barcelona.
A més, en proposen un increment, com també un tercer servei d’autobús que pari a les estacions principals i faci la ruta de Parets a la Garriga i de la Garriga a Centelles les hores sense trajectes directes. “El bus que para a totes les estacions era extraordinàriament lent i poc funcional”, demanen les dues entitats en un comunicat on exigeixen una alternativa “solvent”.
Els usuaris també plantegen millores a les línies de Sagalés que cobreixen la zona afectada (la línia entre la Garriga i Granollers, la que va de Granollers a Vic i l’exprés entre Barcelona i Vic).