Els alumnes de 1r d’ESO de l’escola Vedruna-Sagrats Cors de Centelles llegeixen un nou capítol de la plataforma de lectura Fiction Express. Després de llegir-lo, resolen un qüestionari que avalua la seva comprensió lectora i finalment voten què els agradaria que passés en el proper capítol.
Aquesta eina, precisament, proposa un mètode de cocreació d’històries entre els joves i autors professionals a través d’aquest sistema de votació. Així, els lectors estan al comandament de la seva experiència lectora participant en l’argument del llibre.
“Són llibres que es van escrivint a mesura que l’alumnat els va llegint”, explica Arnau Casanovas, professor d’aquesta escola de Centelles. De fet, reconeix que “els té una mica enganxats” el fet que puguin incidir en la creació d’aquesta història. I així mateix ho certifiquen els estudiants.
“La gent es queda amb l’emoció de saber què passarà i si l’opció que votes és la guanyadora”, explica Fardaouse Hairouf, mentre que Katia Dorosh remarca que així “és més interessant”.
Els alumnes acostumen a llegir un llibre a l’aula, però també ho poden fer des de casa. És el cas de Jana Rodríguez, a qui li encanta fer-ho a tot arreu: “M’agrada molt imaginar, fomenta la meva creativitat, se m’obre un món totalment diferent i puc desconnectar de la realitat”. Iris Roca, que també llegeix tant a casa com a classe, considera que els llibres “estan molt bé”. Així ho confirma el professor: “A la plataforma, n’hi ha moltíssims. A vegades pot haver-hi alumnat que li fan llegir un llibre que no l’entusiasma i aquí pot trobar-ne un del seu estil o que li agradi”.
Per exemple, en aquesta mateixa aula, a Erik García i a Isra Neftata, no gaire habituals a la lectura, els ha encantat un que anava sobre futbol. La Katia, d’altra banda, es decanta per històries més romàntiques, i Carla Collell, en canvi, opta més per la fantasia i el misteri.
Tant ella com el seu company de pupitre Abel Parareda afirmen que llegeixen més des que coneixen aquesta plataforma Fiction Express. Precisament, aquest és el principal objectiu: consolidar l’hàbit lector i millorar la competència lingüística. “Abans em costava més agafar-m’hi i ara n’hi ha més ganes”, remarca l’Abel.
Els alumnes també apunten que la plataforma està molt bé “per si no tinc un llibre i vull llegir-lo”, diu Jordi Vilardebò, mentre que la Fardaouse remarca que també és una bona opció “per la gent que no pot comprar-ne”.
Actualment, hi ha uns 350 centres escolars de Catalunya que la fan servir. Entre aquests, n’hi ha una dotzena d’Osona, com l’escola de Centelles. En aquest cas hi participen tots els alumnes de Secundària, a través de diverses assignatures de llengua o de comprensió lectora. La plataforma Fiction Express publica nou llibres cada dos mesos, que tenen la participació exclusiva de tots aquests alumnes.
{{ comment.text }}