La campanya que aquest estiu ha realitzat Ripoll Comerç a través de l’àrea de dinamització de la UIER, demana directament als ripollesos que no comprin a través de plataformes d’internet i, en canvi, ho facin a les botigues que hi ha al municipi.
Diferents tòtems que hi ha al poble mostren un gall que interpel·la els vilatans amb frases com “El comerç de Ripoll et necessita!”, “Ni Amazon ni hòsties”, “Compra local, gamarús”, “100% comerç local” i “A Ripoll hi ha de tot”.
Alguns d’aquests lemes ja fa temps que s’estan utilitzant per revitalitzar el petit comerç enfront dels gegants digitals.
El tècnic de la Unió Intersectorial i Empresarial del Ripollès, Jordi Tarré, afirma que la iniciativa es va pren-dre “després de constatar que estàvem entre les tres comarques que percentualment compràvem més en línia de tot Catalunya”. Malgrat la contundència dels missatges, Tarré afirma que “la gent s’ho ha pres amb humor, i fins i tot s’han fet fotografies al costat dels tòtems, o bé s’han acostumat a dir la frase ‘No facis el gamarús, compra a Ripoll’ entre ells”.
Les accions de dinamització també han engrescat els comerciants, que segons la UIER han passat de la trentena d’afiliats de fa uns anys al més d’un centenar actual, gràcies a la revitalització que es va fer de la Unió de Botiguers en convertir-la en Ripoll Comerç.
Precisament la campanya Respira de Compres ha revertit fins a cert punt la situació i ara els comerços de tota la comarca estan utilitzant internet per vendre els seus productes. El sistema permet rebre els productes a casa per només tres euros, en cas de comandes del mateix Ripollès, i per altres quantitats segons quin sigui el punt des d’on es facin.
Jordi Tarré defensa que els preus “són més econòmics que a Amazon” i explica que alguns comerços se n’han afavorit per vendre a tot l’estat productes que estaven esgotats “com ara diversos lots del Satisfyer Deluxe que una botiga d’electrodomèstics de Ripoll va poder servir perquè en tenia en estoc”.
Respira de Compres té un acord amb Google, per ser present al Google Shop-ping, un web de compres en línia. Els productes amb més requesta estan sent uns pastors elèctrics que ven una empresa mollonenca, els peluixos del Molló Park, o embotits que la gent ha provat en visitar la comarca i que posteriorment repeteixen comprant-los en aquesta apli-cació.
Altres empreses també l’utilitzen per fer lloguer dels seus productes, com ara material d’esquí a l’hivern. Actualment, la UIER està en procés d’implementar campanyes similars a altres municipis de la comarca.