El veí d’Aiguafreda d’uns 50 anys que dissabte pels volts de la mitjanit circulava amb una furgoneta contra direcció per l’Eix Transversal i al quilòmetre 173,5 va envestir frontalment un vehicle i va provocar la mort d’una veïna d’Olost embarassada, Alba Muns i la seva parella, Ramon Povedano, va fer el canvi de sentit dins el túnel de Fontfreda.
Tot i que els Mossos d’Esquadra encara ho estan investigant, EL 9 NOU ho ha pogut saber per més d’una font ja que l’acció va quedar registrada per les càmeres del túnel. L’home venia de la C-17 i es dirigia cap al sud de la comarca, però va acabar desviant-se cap a la C-25.
A causa del xoc va resultar ferit amb politraumatismes i aquest dijous continuava ingressat a l’Hospital de Granollers. Tal com ja s’informava en l’edició de dilluns, els Mossos el detindran un cop rebi l’alta mèdica perquè va donar positiu en la prova d’alcoholèmia i se li pot imputar un delicte d’homicidi imprudent.
EL 9 NOU també ha sabut que en un primer moment va marcar 0,49 mg/l en aire espirat, però s’està pendent de la prova en sang, que s’està analitzant al laboratori, per comprovar si havia consumit altres substàncies.
Els testimonis: “Podríem haver estat nosaltres”
El telèfon d’emergències va rebre la nit de dissabte diverses trucades alertant de la circulació de la furgoneta contra direcció per l’Eix Transversal. Entre els conductors que se la van trobar hi ha Anna Perarnau.
Aquesta veïna de Gironella havia anat a sopar a Vic amb uns veïns del poble i tornaven cap a casa en dos cotxes diferents. “El meu marit i jo vam anar més ràpid perquè teníem el cotxe més a prop i les altres dues parelles d’amics anaven en un altre cotxe més endarrere”, detalla.
El matrimoni es va creuar amb el conductor a la zona que la C-25 té tres carrils, a partir del viaducte del Pla del Roure, “i els d’allà el vam poder esquivar però els que se’l van trobar més tard, on hi ha dos carrils, ja no, perquè era una ratera”. Perarnau recorda que hi havia almenys dos camions que circulaven a menys velocitat i que per això van fer avançaments.
“A l’Eix vas amb tota la tranquil·litat del món perquè mai penses que et trobaràs un cotxe de cara”, diu. Quan se’l van creuar “vam quedar en estat de xoc, podríem haver estat nosaltres, i a més ell no anava pas a poc a poc. Només vaig pensar que mataria els nostres amics”. Per això, els va trucar de seguida i els va fer aturar just abans que accedissin a l’Eix.
“Després els vaig penjar i a l’acte vaig trucar a emergències. Recordo que em van demanar el color del cotxe però jo només vaig veure els llums. Quedes molt impactat i no pots fixar-te en res més que en els llums”, assegura.
Al cap d’un parell de minuts els seus amics els van dir que des d’on eren veien com els cotxes quedaven parats i “llavors ja vam ser conscients que havia d’haver xocat contra algú, tot i que fins l’endemà no vam tenir tota la informació”.
“Els nostres amics no van arribar a casa fins a les 2 de la matinada quan els van deixar passar –continua– i jo ja no vaig poder dormir pràcticament en tota la nit pensant a qui li hauria tocat, perquè si no t’ha tocat a tu li ha tocat a algú altre. Vam quedar tots consternats”.
L’endemà el matrimoni va tornar a Vic per veure el partit de futbol de la seva filla, que juga amb el Vic Riuprimer, i “ho vam fer amb un nus a l’estómac”. La família utilitza sovint aquesta carretera i Perarnau té clar que “ho recordaré sempre més i pensaré en la pobra parella. Només puc donar el condol a les famílies i dir que tant de bo ho haguéssim pogut evitar”.
A l’espera de la rebaixa de la taxa d’alcoholèmia
L’accident de dissabte a l’Eix Transversal sumat als altres de la nit de Carnaval a Catalunya han tornat a reobrir el debat al voltant de la necessitat de reduir la taxa d’alcohol al volant. La Direcció General de Trànsit (DGT) hi està treballant i està previst que aquest 2025 entri en vigor la nova normativa.
El govern espanyol va proposar al Congrés la rebaixa de 0,25 a 0,10 mil·ligrams en aire espirat i de 0,5 grams per litre de sang a 0,2 per a tots els conductors, els generals, els novells i els professionals.
Des del Servei Català de Trànsit (SCT) recorden, tot i així, que l’única taxa segura és 0,0%. Expliquen que els efectes de consumir-ne són molt diferents en funció de variables com el sexe o el pes, però tot i així la DGT els ha recollit en una de les seves campanyes (vegeu quadre de la dreta). Una altra de les dades estimades que té el SCT és que amb una taxa d’1,20g/l en sang es multiplica per nou el risc de patir un accident.