La cooperativa energètica dels Hostalets de Balenyà, Balenyà Sostenible, ha fet un pas més cap a la transició ecològica. Es tracta d’un vehicle 100% elèctric, d’uns 300 quilòmetres d’autonomia i d’ús compartit entre tots els socis: una furgoneta Citroen E-Berlingo, de dimensions més grans que un vehicle utilitari. Ramon Roig, membre del grup impulsor de Balenyà Sostenible, explica que s’ha triat aquesta mida perquè “es pugui adequar a les necessitats de tots els socis”.
Aquest és el primer cotxe elèctric d’una cooperativa energètica que arriba a Osona. Tal com detalla Roig, funciona a través d’una aplicació: “Utilitzem la tecnologia que ha desenvolupat Som Mobilitat, una cooperativa col·laboradora del nostre projecte”. Amb l’aplicació, es fa la reserva del vehicle, s’obre des del mòbil i amb la clau que l’usuari troba a dins, ja es pot fer el trajecte necessari.
“Quan acabes, només cal tornar-lo al lloc de recàrrega i tancar-lo amb el mòbil una altra vegada, amb la clau a dins”, diu Roig. Ell mateix explica que no és un vehicle d’alta gamma, però “l’intenció és més perquè serveixi de vehicle utilitari per desplaçaments d’anar fins a Barcelona com a molt lluny i tornar, o evidentment, per moure’s a la comarca d’Osona”.
Balenyà Sostenible porta molt temps sent pionera en projectes: en un primer moment, ja va sorprendre amb la instal·lació de plaques solars a la teulada del camp de futbol municipal, repartint entre els socis l’energia obtinguda. Més endavant, va arribar la construcció de sis punts de recàrrega de vehicles al voltant de Balenyà. L’arribada de la furgoneta elèctrica d’ús compartit es converteix en un pas més.
Per aconseguir que tots aquests projectes siguin realitat van obtenir una primera subvenció de Comunidades Energéticas Implementa, del 60% d’un pressupost total de 530.000 euros; la resta és finançament extern. La comunitat va tenir l’afegit d’una altra subvenció per cobrir despeses de gestió, a través del programa Singulars del Departament de Treball de la Generalitat. De tots aquests diners, 27.000 euros s’han destinat al vehicle, però tot i que sembla que les despeses són molt altes, la cooperativa balenyanenca té més iniciatives.
D’entrada, els falta completar el projecte de les plaques fotovoltaiques, instal·lant-ne en teulades industrials i també en equipaments municipals. Per altra banda, la construcció d’un parc fotovoltaic en un terreny de 6.000m2 que ja és propietat de la cooperativa, i un altre projecte molt més ambiciós que consistiria en fer que tot un barri dels Hostalets de Balenyà generés zero emissions de CO2. Es faria a partir d’una xarxa de calor i fred que, amb geotèrmia i bombes de calor, eliminaria les emissions de diòxid de carboni. Per aconseguir-ho ja han demanat una subvenció de 2 milions d’euros, uns diners que permetrien fer la primera instal·lació d’aquest tipus a l’Estat espanyol, i de les primeres d’Europa (per sota d’Anglaterra, Alemanya i Dinamarca).
A banda de Balenyà, a Osona –comarca on més de la meitat de municipis ja compten amb comunitats energètiques– també destaquen les de Sant Vicenç de Torelló o Olost. Ramon Roig celebra que “aquests municipis tirem endavant, perquè d’aquesta manera també hem marcat una mica el camí i els de darrere avancen més ràpidament”.