QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

El camí entre Folgueroles i Tavèrnoles s’haurà convertit en carretera abans de dos anys

La Diputació preveu començar-hi les obres, de més d’un milió d’euros, a finals del 2024

La Diputació de Barcelona ha entregat als ajuntaments de Tavèrnoles i Folgueroles el projecte de traçat per convertir el camí rural que connecta tots dos pobles en carretera. Es tracta d’una reivindicació que es remunta a temps enrere, però que ara avança per primer cop amb cara i ulls. La proposta preveu ampliar la calçada actual fins als sis metres d’amplada, amb vorals de servei d’un més a banda i banda, i que la via –per on passen un miler de vehicles al dia– guanyi en seguretat. Un cop aquest projecte surti a exposició pública i s’hagi estudiat les al·legacions, es redactarà el definitiu, pas previ a unes obres que la Diputació de Barcelona xifra d’entrada en 1,2 milions d’euros. Si es compleix el calendari, la voluntat seria iniciar-les a finals del 2024 i poder-les enllestir durant el primer semestre del 2025.

Pels consistoris de Folgueroles i Tavèrnoles, posar finalment fil a l’agulla és una bona notícia. Tots dos ajuntaments sí que expliquen, però, que la transformació de camí en carretera ha de ser només el principi, ja que la via ha d’acabar incorporant un carril segregat per a vianants i bicicletes. No es tira endavant tot a la plegada perquè el cost –un milió d’euros– frena la Diputació, però la idea és ja expropiar els metres necessaris i materialitzar aquest itinerari en una segona fase. Això ha despertat crítiques del col·lectiu Osona amb Bici, que no entén que en situació d’emergència climàtica es pensi més en el vehicle privat que altres mitjans de transport. “S’està tirant pel dret, sense tenir en compte les necessitats del territori i que per aquesta carretera hi passa molta gent a peu i en bicicleta”, es lamenta Eduard Folch.

Tampoc secunda que l’itinerari segregat es relegui a una intervenció més endavant, perquè parteix de la base que la reforma del camí ja s’hauria de concebre amb un altre model: “Als Països Baixos, França, Dinamarca… s’aplica el 2-1, amb ressalts, limitacions de velocitat de 40 km/h i franges a banda i banda que permeten la convivència de ciclistes i conductors. Hem d’avançar cap aquí i no cap a un pensament caduc de premiar i premiar el vehicle privat”.

Més enllà del moment en què avanci el carril segregat, el projecte actual també té pendent resoldre com confluirà la carretera amb el camí de l’ermita de la Damunt i als dos caps, amb opcions de construir una rotonda a l’enllaç amb la recta de Tavèrnoles. En el cas de Folgueroles, que la via quedi encapsulada entre el cementiri i el camp de futbol “ens obligarà a mirar-nos-ho molt”, apunta l’alcalde, Xavier Roviró, “és un lloc delicat i gens fàcil de solucionar”. Tot i això, els ajuntaments sí que recalquen que la intervenció incrementarà la seguretat en un camí que fan servir molts veïns de tots dos pobles.

Una de les pors d’Osona amb Bici és, en aquest sentit, que “es converteixi en una drecera cap al pantà de Sau per vehicles provinents de l’Eix”, però el projecte no preveu un increment de trànsit, ja que “no es creen noves necessitats, sinó que es millora un traçat existent”. Els consistoris també destaquen que amb les obres la Diputació passarà a ser la titular de la via, la B-7513, la qual cosa implica que n’assumirà el manteniment i la conservació.

LA PREGUNTA

Creu que s’està fent bé la gestió de la pesta porcina?

En aquesta enquesta han votat 62 persones.