La tornada a l’escola és la protagonista d’aquest dilluns. Un total de 22.010 alumnes d’Osona i el Lluçanès comencen nou curs escolar. Són 650 menys que el setembre passat perquè la natalitat continua baixant. Tot i així, en línies generals, es mantenen els grups per continuar amb l’aposta del Departament d’Educació de reduir les ràtios a les aules i poder atendre millor un alumnat que és cada vegada de major complexitat.
L’inici del curs escolar aquest dilluns és el senyal inequívoc de la fi de l’estiu. Els centres educatius tornen a obrir les seves portes i ho fan per acollir novament menys alumnes que el curs passat.
Ja fa anys que la davallada de la natalitat impacta de ple al sistema educatiu i enguany iniciaran les classes en l’etapa obligatòria un total de 21.311 alumnes a Osona i 699 al Lluçanès –EL 9 NOU ha fet també la sol·licitud de les dades del Ripollès, però no estaran disponibles fins aquesta setmana–.
Són 650 menys que els que hi havia escolaritzats l’any passat, 636 menys a Osona i 14 al Lluçanès. Segons dades dels Serveis Territorials d’Educació de la Catalunya Central, la reducció de la matrícula enguany és d’un 5,5% a Infantil, un 2,2% a Primària i un 1,9% a l’ESO. Per contra, augmenta un 2,3% a Batxillerat i es manté igual a la Formació Professional.
Per etapes, hi ha 1.271 osonencs que s’estrenen a I3 repartits en 73 grups –l’any passat eren 1.265 en 71 grups–, mentre que n’hi ha 1.758 alumnes que començaran primer d’ESO repartits en 69 grups –el curs passat van ser 1.949 en 70 grups–.
Amb petites variacions, el global dels ensenyaments obligatoris a Osona mantenen els 979 grups de l’any passat i això ha fet que a Vic la ràtio d’I3 sigui de 21 alumnes per aula, mentre que a primer d’ESO és de 27 als instituts públics –amb l’excepció d’algun grup de 28– i de 30 als centres concertats de Secundària –tret del Sagrat Cor de Vic, que és de màxima complexitat i en tindrà 27–.
Al Lluçanès s’han reduït dos grups i ara n’hi ha 38, dels quals tres són d’I3, on comencen 40 alumnes (l’any passat eren 48), i dos de primer d’ESO amb 60 alumnes, els mateixos que el curs passat.
Del que encara no hi ha les dades finals és de les places de necessitats específiques de suport educatiu (NESE) que hi acabarà havent aquest any.

El curs 2024-2025 van ser 8.500 a Osona, un 38,7% del total (la mitjana catalana és d’un 30%), i 168 al Lluçanès, un 23,5%. Tenint en compte l’augment dels últims anys i per fer front a una realitat que la consellera d’Educació, Esther Niubó, no amaga que cada vegada és “de més complexitat”, s’han posat en marxa diferents mesures.
Una és l’augment del Suport Intensiu a l’Escolarització Inclusiva (SIEI), un recurs per a alumnes amb necessitats educatives especials derivades de trastorn de l’espectre autista o discapacitat intel·lectual. D’una banda s’incrementen els professionals a centres que ja tenien el recurs com l’institut de Taradell i l’escola Guillem de Mont-rodon, i, de l’altra, es posa en marxa el suport a l’institut escola Carles Capdevila dels Hostalets de Balenyà, l’institut del Voltreganès, l’escola Voltregà, l’institut Cirviànum de Torelló i l’escola Vic-Centre.
També es creen nous SIEI Plus per a alumnes amb necessitats severes a l’escola Andersen de Vic i a l’escola Puig-Agut de Manlleu. Així mateix i per als alumnes amb necessitats educatives derivades de salut mental, s’engega el que es coneix com a Aula Integral de Suport (AIS) de Secundària a Osona i s’inicien nous programes d’innovació de centres referents en educació inclusiva, on participaran l’escola Doctor Fortià Solà de Torelló, l’institut Antoni Pous i Argila i l’escola Vedruna de Manlleu així com l’institut Miquel Martí i Pol de Roda de Ter.
Un altre dels recursos que es manté és l’Aula d’Acollida Intensiva de Vic, que segons els Serveis Territorials de la Catalunya Central ha estat molt ben valorada per part de la comunitat educativa.
Després d’un estiu en què les protagonistes han estat les obres a centres com l’escola Jacint Verdaguer de Santa Eugènia de Berga per instal·lar-hi un ascensor i una sortida d’emergència o a l’escola Josep Maria Xandri de Sant Pere de Torelló per adequar els espais interiors, és hora de tornar a la rutina de les classes i fer-ho per primera vegada sense telèfons mòbils o rellotges intel·ligents a tota l’etapa obligatòria i amb l’encàrrec del Departament d’Educació d’anar eliminant les pantalles a Infantil.
Deixar enrere la primària
Enric Pérez
S’acaben les vacances i toca tornar a la feina, especialment els més petits, que després de dos mesos i mig de diversió i descans han de fer de nou la maleta i preparar els estoigs i les carpetes per estar llestos davant d’un nou curs. Però per a alguns les coses canvien a partir d’aquest any. És el cas de Berta Hueso, Arnau Jáimez, Bruna Urraza i Roc Martí, quatre exalumnes de l’Andersen que aquest any han deixat l’Educació Primària per començar l’ESO en un nou centre.
El sentiment de nervis els envaeix a tots quatre: estrenen una nova etapa de la seva vida acadèmica i personal, un camí ple d’incògnites i reptes on les ganes i la il·lusió d’entrar a l’institut conviuen amb els dubtes i les pors de tot allò que vindrà.
La principal preocupació és l’augment de dificultat que suposa el pas a la Secundària: més exàmens, més deures i un ritme d’estudi diferent del que estaven acostumats. “Em fa por oblidar-me algun dia dels deures o treure mala nota”, explica Martí. Urraza hi coincideix: “Serà difícil, perquè tot canvia de cop”.
Al salt d’etapa educativa s’hi suma el canvi de centre.
Els amics amb qui han compartit anys de Primària prendran camins diferents, i això els genera una barreja de nostàlgia i tristesa. Les dues classes de 27 alumnes de sisè s’han dividit: la majoria aniran al Callís o a La Plana, i això vol dir que alguns grups d’amics es veuen obligats a separar-se. “És el que em sap més greu”, explica Hueso. En aquest cas, Urraza i Jáimez aniran a l’institut Jaume Callís i Martí i Hueso, a La Plana.
Tot i les pors, també hi ha il·lusió. Fer nous amics, descobrir un altre entorn i aprendre de nous professors és un repte engrescador. “Serà guai conèixer gent nova”, diu Jáimez. L’horari els genera igualment expectatives: començar a les 8 del matí i plegar a 2/4 de 3 del migdia equival a més temps a la tarda per fer els deures, estudiar o gaudir d’estones de descans i activitats extraescolars.
De la Primària, en guarden bons records: el tracte proper dels mestres, l’ajuda constant i, sobretot, els amics amb qui han compartit aventures. Ara, però, toca iniciar un nou camí. Aquest dilluns, la Berta, l’Arnau, la Bruna i en Roc entraran per primera vegada a l’institut i encetaran, amb nervis i il·lusió, una etapa que marcarà els propers anys de la seva vida.