La Universitat ja tenia un peu al barri del Remei de Vic, però des de l’octubre de 2023 la seva presència és molt més visible. A la plaça de la Noguera, l’edifici El Remei fa més versemblant el concepte de campus ciutat.
I dins d’aquest lloc hi habita el Laboratori d’Innovació Social i Digital (LSID), que investiga ja des de fa tres anys les desigualtats tecnològiques. I no només les investiga, sinó que hi actua. “Intentem conèixer les mancances i a partir d’aquí fem les propostes”, expliquen Mar Beneyto i Carles Bosch, dos dels professors i investigadors del LSID.

El primer grup amb què van treballar van ser els joves del mateix barri. Al Remei hi ha quasi un 23% de la població que no té un mòbil, però no són els joves, que com a tot arreu el porten incorporat a la seva vida.
“Altra cosa és la connectivitat, que no està tan clara: se’ls acaben ràpid les dades i van a buscar connexions públiques”, per exemple a la Biblioteca Pilarin Bayés. I ja no parlem del tipus d’ús: “Són bàsicament consumidors, amb el mòbil es crea poc, si exceptuem els vídeos del TikTok”, explica Beneyto. De fet, no gaire lluny del que feien les generacions anteriors amb la televisió. “A vegades manca interès per anar més enllà.”
Si el primer objectiu va ser la població jove, la segona mirada del LSID es va obrir a la resta de la població: una mirada intergeneracional que va identificar el grup amb més risc d’exclusió digital: dones, migrades, amb ingressos baixos i sense estudis. I encara més, les que no tenen xarxes familiars, per a les quals qualsevol tràmit digital és un obstacle gairebé insalvable.
“Una persona de 75 anys i sense fills, per exemple, en queda al marge.” I encara hi ha, a més, la barrera lingüística: “No podem demanar que tinguin competències digitals les famílies on hi ha gent no alfabetitzada”. I a vegades, encara que ho estiguin, no els és tan senzill com buscar l’aplicació del traductor, perquè “llengües com l’amazic o el wolof no hi són”. No es pot parlar d’inclusió digital si tots aquests factors no entren en l’equació.
Les recerques s’han dut a terme de bracet amb entitats, algunes del barri i altres d’àmbit osonenc: des del Casal Claret fins a Vic Jove, la cooperativa La Fera Ferotge, Ashes, les escoles del barri o el projecte comarcal de reinserció educativa Clau de Pas.
I cada una d’elles és convidada a proposar “un repte que el puguin ajudar a resoldre els nostres estudiants de la UVic i, sobretot, que sigui útil a la comunitat”, explica Beneyto. Són les propostes ApS (Aprenentatge i Servei), de les quals ha sortit, per exemple, una falca feminista que ha sonat a les festes majors. “Han hagut de fer la lletra, treballar a l’estudi de ràdio, aprendre com fer-ho.”
O uns tallers d’aprenentatge de català a través d’aplicacions. O també “Trajectòries d’èxit”, un projecte amb joves acabats d’arribar a Vic que parlaven, bàsicament, de la seva idea de què és l’èxit. Actualment, amb el Centre Sant Jordi per a l’envelliment actiu, ubicat al barri, es treballa en l’àmbit de la fotografia. “En definitiva, es tracta de resoldre reptes socials amb eines digitals.”
El LSID va néixer amb el finançament del Pla Educatiu de Ciutat, que en va assegurar el finançament. Ara se n’ha de buscar de nou, per garantir que pugui continuar, per exemple, havent-hi una dinamitzadora que estigui molt en contacte directe amb el teixit social. “Volem continuar amb aquesta funció d’aprenentatge i de servei”, expliquen. El seu proper projecte vol vincular les eines digitals i la voluntat educativa amb el coneixement del patrimoni del barri del Remei.
“La UVic hi ha sumat, al barri”
“Ocupem un espai emblemàtic”, explica Mar Beneyto. A la plaça de la Noguera, que havia nascut d’un solar, el projecte d’aixecar-hi un edifici va crear un moviment social en contra. L’equilibri entre propietat i veïns es va resoldre ocupant una part de l’espai lliure, i la UVic es va instal·lar als baixos del bloc de pisos. “Habitem aquest espai, i penso que un projecte com aquest hi ha sumat, al barri”, explica Beneyto. A la fotografia, reunió amb el col·lectiu Do-nes del Pont, per preparar un projecte de patrimoni.