Renfe posarà en marxa aquest dimarts un servei de transport alternatiu pressupostat en 56,8 milions per les obres de desdoblament entre Parets i la Garriga. Hi haurà cinc tipus d’expedicions diferents: busos directes des de Vic, Centelles i la Garriga i dues més amb parades a les estacions intermèdies.
Aquest cap de setmana s’ha tallat, també per obres, el tram entre Vic i Sant Miquel de Balenyà i s’han pogut assajar els intercanvis tren-bus. I de fet, aquest dilluns ha començat amb una nova incidència per una baixada de tensió que ha provocat problemes des de Torelló fins a Montcada.
Renfe calcula que els usuaris de la línia R3 veuran incrementats entre 20 i 30 minuts els temps de viatge de mitjana a partir d’aquest dimarts, quan el servei ferroviari quedarà tallat entre l’Hospitalet i la Garriga per les obres de desdoblament del tram entre aquesta darrera població vallesana i Parets.
El tall afectarà uns 21.500 passatgers al dia, segons les dades de la companyia, per als que s’habilita un Pla de Transport Alternatiu –dotat amb 56,8 milions i 90 informadors– amb cinc serveis d’autobusos diferents: tres connexions directes –sense parades intermèdies i en tots dos sentits– que uniran la Garriga, Centelles i Vic amb Barcelona.

I dos serveis amb parades: un que connectarà l’estació de Fabra i Puig –serà el punt d’arribada i sortida dels autobusos a Barcelona– amb Granollers-Canovelles parant a Montcada-Ripollet, Santa Perpètua, Mollet-Santa Rosa i Parets. I una altra entre Fabra i Puig i Centelles que pararà a Mollet-Santa Rosa, Parets, Granollers-Canovelles, les Franqueses i la Garriga.
Ara bé, el tram entre Parets i la Garriga no és l’únic que està en obres a l’R3. Fa uns mesos que s’estan executant les obres de perllongació de la via 2 de l’estació de Vic, fins a l’entrada sud de la ciutat.
Un desdoblament de 1.100 metres que aquest cap de setmana ha obligat a tallar el servei entre la capital d’Osona i l’estació de Sant Miquel de Balenyà (Balenyà-Tona-Seva) per intervenir a l’altura de La Sínia, on dues grues de grans dimensions anaven baixant travesseres i rails perquè els operaris completessin la segona via.
Això ha obligat a fer les expedicions entre aquestes dues estacions amb busos llançadora, la qual cosa ha servit d’assaig del que passarà a partir de dimarts i durant 16 mesos.
Renfe ha habilitat durant tot el cap de setmana 10 vehicles per connectar les dues estacions, una dotació que el col·lectiu d’usuaris Perquè no ens fotin el tren ja qualificaven d’insuficient abans de posar-lo en pràctica i, segons publicaven dissabte a X, els seus temors s’han complert.
“Tota la gent que espera, del tren provinent de Ripoll, un cop a Balenyà haurà d’esperar almenys 30 minuts més el tren. La gent que baixa del bus també ha d’esperar ara a Vic 30 minuts.”
A l’estació de Vic hi havia personal de Renfe, la companyia Sagalés i informadors per orientar els passatgers, tant els que venien en tren del nord com els que l’agafaven a Vic. Dissabte al matí, durant l’estona que hi va ser EL 9 NOU, hi havia coordinació tren-bus, poques esperes i els busos sortien a l’hora.
La principal incidència va ser el tren de Puigcerdà de les 8.59, que va arribar mitja hora tard. Entre els viatgers, poca confiança amb el dispositiu del cap de setmana i el que es posarà en marxa dimarts. Judit Aregall és de Barcelona i puntualment fa el trajecte entre la capital catalana i Vic.
Dissabte al matí volia agafar el tren de les 9.59 de Vic i es va trobar el bus. Va sortir puntual, però era escèptica amb la durada del trajecte. “Veurem a quina hora surt el tren de Balenyà”, malpensava. No estava al cas de les modificacions del servei.
És el mateix cas de Maria Rovirola, d’Olot. Va marxar en el mateix bus que Aregall. Ella treballa a Barcelona i els dies que fa feina presencial (n’hi ha de teletreball) ve a buscar el tren a Vic. “L’R3 és una vergonya”, diu, i a partir d’aquest dimarts canviarà el tren pel cotxe. “Me’n deixen un d’empresa durant aquest temps”, explica.