La Generalitat vol prohibir els telèfons mòbils a les aules de tots els centres educatius a l’etapa obligatòria de cara al curs 2025-2026. Aquesta és la principal mesura que la consellera d’Educació i Formació Professional, Esther Niubó, va traslladar la setmana passada a la primera reunió de la Comissió per una Digitalització Responsable als Centres Educatius. El grup, format per una cinquantena d’experts, serà l’encarregat de decidir si finalment es prohibeixen i també haurà d’avaluar si cal restringir qualsevol tipus de pantalla digital a Educació Infantil.
Els mòbils ja estan prohibits a Primària aquest curs, mentre que a Secundària, tot i haver-hi recomanacions per limitar-ne l’ús, es deixa escollir a cada centre. A molts, com a l’institut Jaume Callís de Vic, els mòbils ja no hi entren. L’única excepció són els alumnes que presenten una autorització de la família demanant-ho per seguretat i tranquil·litat, perquè quan surten marxen sols o no van directament a casa. Tot i això, en horari lectiu han de deixar els telèfons a direcció. “És pel nostre bé, per no estar tan enganxats a les xarxes socials. Jo només el faig servir per trucar als meus pares”, explica Héctor Moreno, alumne de 1r d’ESO.
Qui en canvi sí que pot portar mòbil són els alumnes de Batxillerat, ja que a l’estona del pati tenen l’opció de sortir de l’institut. Ara bé, molts tampoc l’agafen. “Em sembla bé no portar-lo, perquè et pots relacionar millor amb els altres”, assegura Aran Rico, mentre que Berta Boadas “el portaria, però sense abusar-ne i no fent-lo servir a les classes”.
Al Callís ja van plantejar la prohibició arran de la covid-19 i l’han anat aplicant de forma progressiva des de 1r d’ESO fins a Batxillerat. “Els alumnes anaven en mascareta, havien de mantenir les distàncies i ja ens funcionava que portessin el mòbil. No el feien servir a les classes, però sí als canvis i a l’hora del pati”, recorda la directora, Antònia Subirà. El problema va ser que amb el temps “cada vegada hi havia més problemes emocionals i no es relacionaven prou”.
Una demanda de pares de 1r d’ESO els va portar a començar a restringir-lo als alumnes de primer curs. Ara, després d’uns anys en què no entren telèfons mòbils a l’institut, la valoració és positiva. “Hem notat molta millora de socialització, parlen amb els companys quan abans sobretot jugaven amb els telèfons. També a l’hora del pati fan esports i xerren més. Els pares també veuen amb bons ulls que durant tota l’estona del matí no l’utilitzin per a res”, comenta Subirà.
Justament des del Consell Escolar, Montse Clapera hi afegeix que ja “hi ha altres àrees on es poden fer servir, però no a l’escola”. Malgrat que fa uns anys s’havien fet formacions amb els mòbils com a eina pedagògica, al Callís ara tampoc s’utilitzen en aquest aspecte.