QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

En redacció el projecte del tercer carril a la C-37 entre Manlleu i Torelló

S’estima que les obres, de moment sense data d’inici, valdran uns 5,6 milions d’euros

La Generalitat ha adjudicat aquesta primavera la redacció del projecte per convertir els cinc quilòmetres de la C-37 entre Manlleu i Torelló en via 2+1, és a dir, que la carretera incorpori un carril addicional amb l’objectiu de garantir-hi trams d’avançament segur.

Després que el Departament de Territori anunciés el març de l’any passat la inclusió de la C-37 en un pla de millora de les carreteres catalanes que destaquen pels xocs frontals, la redacció del projecte és el primer pas per arribar a materialitzar-ho.

La proposta anirà a càrrec de la multinacional d’enginyeria Eptisa, amb seu a Cerdanyola del Vallès, per valor de 162.000 euros. Ha d’estar a punt abans de 10 mesos, moment en què quedaran concretades unes obres que ara mateix s’estimen en 5,6 milions d’euros.

A la C-37, l’eix Vic-Olot, s’hi han registrat 10 víctimes mortals els últims 15 anys, des que es va inaugurar la carretera. Tots aquests accidents tenen en comú que van ser xocs frontals, una derivada del fet que s’hi pot córrer –fins a 100 quilòmetres per hora– malgrat tractar-se d’una via de doble sentit i on no hi ha mitjana de separació dels dos carrils.

Les dades demostren com a especialment perillós el revolt sortint de la C-17 i la recta que discorre pels termes municipals de Manlleu i Torelló, abans de l’accés cap a la rotonda de Sant Pere i Sant Vicenç. Arnau Rovira, l’alcalde de Manlleu, justament apressava la Generalitat el passat mes d’abril, quan un accident amb dos cotxes bolcats va provocar tres ferits lleus.

Tot i que serà el projecte el que concreti les mesures a executar, és possible que al tercer carril el complementi una mitjana de separació, almenys en alguns trams, i que també es reforcin l’abalisament, les línies i el conjunt de senyals que orienten els conductors.

La Generalitat va seleccionar per al pla 2+1 carreteres per on passen cada dia com a mínim 5.000 vehicles, que estan connectades amb d’altres d’alta capacitat i que registren sobretot xocs frontals, un tipus d’accident vinculat a invasions del carril contrari fruit d’avançaments inadequats, distraccions o altres imprevistos al volant.

Quan es va presentar l’estratègia, el conseller Juli Fernàndez insistia que l’objectiu és millorar la seguretat no a les carreteres que concentren major nombre de sinistres, sinó on es donen més víctimes mortals i conseqüències més greus. Hi afegia que el model també augmenta la comoditat i fluïdesa de les vies.

La redacció del projecte és el primer pas per assolir aquesta meta a l’eix Vic-Olot, si bé l’estudi estarà com a molt d’hora el primer trimestre de l’any 2025 i després encara no hi ha data d’inici ni durada prevista de les obres.

Intervencions en curs i en cartera

A les comarques d’Osona i el Lluçanès hi ha ara en curs obres a tres de les carreteres més transitades: la reparació del viaducte de l’Eix a Sant Sadurní d’Osormort i la construcció de la variant de Sagàs i de la rotonda a la recta entre Vic i Manlleu, a l’altura de la mítica Mare de Déu del Boncamí.

Aquesta setmana també s’ha donat oficialment per tancada l’actuació de millora de la seguretat al camí de Tona a Muntanyola, uns treballs a càrrec de la Diputació de Barcelona que han costat 700.000 euros.

Entre les intervencions esperades però de moment sense data hi ha la conversió de la C-37 al model 2+1, l’eixamplament de la carretera de la Gleva o els 9,5 milions d’euros que s’invertiran a modificar el traçat d’alguns dels revolts més perillosos a l’N-260 entre Ripoll i Sant Joan.

També la construcció del nou pont del Carburo, a Sant Pau de Segúries, o de la variant de Sant Miquel de Balenyà, que de moment s’endarrereix pels tràmits ambientals. Materialitzades ja la de Calldetenes, Taradell, la Vall del Ges o la C-17 i el seu desdoblament, que va treure els vehicles de les travesseres urbanes de pobles com Tona i Balenyà, també està obert el debat al voltant de possibles variants a Roda i a la Guixa.

Pel que fa l’Eix Transversal, els accidents s’hi han reduït dràsticament des que es va desdoblar. A la C-17 s’hi ha notat sobretot amb els radars: salten quan els vehicles superen els 80 quilòmetres per hora.

LA PREGUNTA

Creu que s’està fent bé la gestió de la pesta porcina?

En aquesta enquesta han votat 113 persones.