Com la gran majoria de centres educatius, abans de Setmana Santa van fer arribar les notes del segon trimestre a pares, mares o tutors legals. A l’institut Les Margues de Calldetenes, però, no es van poder avaluar els alumnes de Física i Química perquè no tenien professor. Tal com ha pogut saber EL 9 NOU, el docent titular estava de baixa des de principis de març i el centre al·legava –al peu de pàgina de les notes– que el Departament d’Educació no els havia assignat cap substitut. Aquest diari s’ha posat en contacte amb l’institut per ampliar la informació, però ha declinat fer declaracions.
Aquesta realitat és recurrent en altres centres educatius. Més enllà de Secundària, també afecta Primària i Formació Professional. Segons fonts del Departament, aquesta manca de mestres i professors és més evident en el segon trimestre: “Són mesos amb més baixes laborals per grips i altres virus associats a l’estació de l’any”. I alhora “és complicat trobar cobertures de baixes entre docents que estan treballant en l’àmbit privat a mig curs per un temps limitat”, afegeixen.
Per això, tampoc tenen xifres concretes d’aquest dèficit de professorat a Osona i el Ripollès. “Les baixes de docents varien, així com les substitucions, que es van donant a mesura que es fan els nomenaments tres dies a la setmana. Per tant, són dades variables”, detallen.
Per què falten tants docents a Secundària? Tal com explica Núria Medina, coordinadora dels màsters en formació de professorat d’ESO de la UVic-UCC, des del gener del 2023 s’han rebaixat les hores lectives en aquest col·lectiu d’educadors. “Fins fa poc els professors feien 19 hores i ara s’ha reduït a 18. Aquesta hora descoberta ha fet que es necessitessin 2.135 professors de més”, detalla. Per tot plegat manquen sobretot especialistes en llengua anglesa i orientació educativa, llengua catalana a Secundària, però també en llengua catalana i castellana, matemàtiques, física i química, tecnologia i informàtica.
A la UVic, s’hi poden cursar els màsters per especialitzar-se en anglès, català i castellà, educació física i música. I, tal com destaca Medina, “la matrícula és reeixida”. S’ofereixen una trentena de places públiques per cada especialitat, que any rere any queden plenes. Cal destacar que molts d’aquests aprenents ja exerceixen abans d’acabar el màster. Aquesta, precisament, és una de les flexibilitats que ofereix el Departament per pal·liar el dèficit de professors.
Pocs dies després de Setmana Santa, l’institut de Calldetenes va tornar a tenir professor de Física i Química. Malgrat l’anterior trimestre no es va poder avaluar l’alumnat, des del Departament es demana als centres que “garanteixin l’avaluació i el treball dels grups afectats a través dels caps de departament i les direccions”. Òbviament, però, una cosa és la teoria i l’altra és la pràctica. I no tots els professors saben de tot.
{{ comment.text }}