QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

Es disparen els accidents amb porcs senglars a Osona i el Lluçanès

Cinc persones han perdut la vida a la carretera durant el primer semestre. Divendres va morir un menor

Durant el primer semestre del 2025 hi ha hagut quatre accidents mortals a Osona, amb cinc víctimes, cinc vegades més que en el mateix període del 2019. Trànsit ha implantat mesures per controlar la velocitat i insisteix a no distreure’s al volant. Una de les altres causes d’accident és la fauna cinegètica que creua les carreteres. De la vuitantena d’accidents que hi ha hagut aquest primer mig any, la majoria han estat amb senglars (52).

Durant el primer semestre d’aquest any 2025 a les carreteres d’Osona s’hi han registrat quatre accidents mortals amb un total de cinc víctimes. La darrera víctima mortal a la comarca ha estat un menor d’edat aquest divendres passat, i que es comptabilitzarà en el segon semestre.

Centrant-nos en el primer mig any i comparant-lo amb el mateix període de l’any passat representen dues víctimes més a les vies interurbanes de la comarca, segons el registre del Servei Català de Trànsit (SCT), tot i que la diferència interanual seria d’una si es comptabilitza també la noia que va morir en un accident de moto en una finca privada de Manlleu, el juny de 2024.

El SCT fixa el 2019 com a any de referència a partir del qual s’ha d’assolir els objectius de reduir les víctimes a la carretera, i respecte al primer semestre d’aquell any a Osona les víctimes s’han multiplicat per cinc aquest 2025, perquè el 2019 a aquestes alçades d’any se’n comptabilitzava una.

Al Ripollès, el Moianès i el Lluçanès no hi ha hagut cap accident mortal durant aquest 2025. A tot Catalunya han mort 69 persones en 65 accidents, una víctima més que durant el primer mig any de 2025.

El Servei Català de Trànsit ja ha començat a prendre mesures per reduir el nombre de víctimes a la comarca, tal com explicava divendres EL 9 NOU, com són els controls de velocitat amb carros radar en dues de les vies on més es corre: l’Eix Transversal (C-25) i l’Eix Vic-Olot (C-37).

En uns cinc dies s’han interposat 2.715 multes. “Alguns d’aquests accidents s’han produït sobretot per distraccions, però després la velocitat influeix molt en l’abast final de l’accident”, tal com apunta Ramon Aldomà, cap de l’Oficina Tècnica de l’Àrea Regional de Trànsit dels Mossos d’Esquadra.

Aldomà explica que l’accidentalitat ha patit un petit repunt a Osona i el Lluçanès, on entre els accidents “hi ha molta dispersió, no estan concentrats en cap punt concret”. Sí que destaca els dos accidents mortals a la C-62 (un a Sant Bartomeu del Grau i l’altre a Santa Maria de Merlès –Berguedà).

A part d’aquests n’hi ha hagut a la C-37, la carretera de Vic a Manlleu i l’Eix Transversal, on un cotxe que circulava contra direcció va topar frontalment contra el vehicle on circulava una parella d’Olost, amb la dona en avançat estat de gestació, provocant la mort als dos ocupants del vehicle, el passat 1 de març.

Aldomà apunta que alguns accidents “s’han produït sobretot per distraccions” i entre aquestes situa l’ús del telèfon mòbil com a causa principal, però no és l’única: “El telèfon mòbil és la distracció per excel·lència, tot i que se n’observen moltes d’altres: des de beure amb una llauna, menjar un entrepà o maquillar-se fins a girar-se perquè els nens a la part del darrere s’estan barallant. “Pensem que a una velocitat de 100 km/h, amb una distracció d’un segon o menys estem recorrent molts metres i girar-nos ens pot provocar perfectament una sortida de via.”

UN VOLUM ELEVAT D’ACCIDENTS AMB ANIMALS IMPLICATS

Ara bé, any rere any hi ha una altra causa que provoca accidents: la fauna cinegètica i sobretot porcs senglars i cabirols. Es dona la circumstància que durant els cinc primers mesos de l’any, de gener a maig, els accidents amb porcs senglars implicats ha incrementat un 46% respecte al mateix període de l’any passat.

“Dels 81 accidents registrats amb animals ungulats, 52 han estat amb senglars i 23 amb cabirols”, explica Aldomà. N’hi ha sis més amb altres espècies. “Són accidents que provoquen danys menors o lesions molt lleus, però suposen el gran volum d’accidents que tenim a la regió policial central”, explica Aldomà.

Són accidents que es concentren, principalment, en carreteres secundàries de zones que tenen en comú que són la porta d’entrada de les cotes més altes a la plana: Roda de Ter, Sant Quirze de Besora, Tona o el Lluçanès.

Aldomà també fa una lectura sobre el fet que aquest any s’hagin disparat els accidents amb porcs senglars i hagin anat a la baixa els que tenen els cabirols com a bèstia implicada. De porcs n’hi ha més i per tant té lògica que provoquin més accidents. Més enllà d’això, segons Aldomà, “hi ha diversos factors que poden intervenir.

L’accidentalitat amb els senglars se’ns dona més al cap vespre i la nit, quan baixen a beure aigua o alimentar-se, i és en els mesos d’hivern. En canvi, els dels cabirols són més cap a la matinada i a la primavera, que és quan estan en zel o fan la reproducció.” I per què hi ha menys accidents amb cabirols? “Possiblement perquè ha plogut més i no han tingut la necessitat de baixar a buscar menjar perquè ja el tenien en el seu hàbitat natural.”

Més enllà dels atestats, els Mossos fan informes en punts amb una elevada sinistralitat amb animals. A partir d’aquí, les administracions titulars de les carreteres actuen amb passos de fauna o formes de desviar la ruta natural dels animals amb “un ranxo que si se’l mengen els pot provocar algun mal de panxa. En sentir l’olor, ho associen a la indisposició i busquen una altra ruta. S’intenta canalitzar-los cap a passos de fauna subterranis”, conclou Aldomà.

“Si l’animal se’t posa al davant, estàs venut com a conductor”

Carles Fiter

Ensurt majúscul a la C-17. Era la nit de dimarts a dimecres de la setmana passada, quan la protagonista –una veïna de Vic– tornava de Barcelona en cotxe. Eren les 11, i després de creuar el radar de tram a Tagamanent i poc abans d’arribar a Aiguafreda va xocar contra un senglar.

Tal com sospita, l’animal ja hauria impactat abans amb un altre vehicle perquè estava mig ferit a la banda dreta de la via. Amb poquíssim temps de reacció, no va tenir cap més alternativa que acabar d’atropellar-lo. Va rumiar si aturar el cotxe al mig de la C-17, però va desdir-se’n: suposava més risc de patir un accident, tenint en compte els revolts del Congost i que era fosc.

El cotxe, però, va dir prou. Havia quedat malmès del fort impacte i va poder aturar-se a la gasolinera de les Quatre Carreteres a Tona. Des d’allà, en un lloc segur, va fer totes les gestions pertinents per notificar-ho als Mossos, que s’hi van desplaçar.

Els agents van confirmar-li que aquella nit hi havia hagut més casos a la C-17 entre Osona i el Vallès. Encara amb el cotxe al taller, es pregunta com pot ser que no hi hagi cap alternativa perquè això no passi. “A Suïssa, per exemple, hi ha ponts vegetals, perquè animals puguin creuar sense posar la seva vida i la dels conductors en perill.” “Si se’t posa al davant, estàs venut com a conductor”, conclou.

LA PREGUNTA

Considera que PSOE i Junts recomposaran la relació per restituir la majoria de la investidura?

En aquesta enquesta han votat 169 persones.