Edició Osona i Ripollès

Tria la teva edició predeterminada

Edició Vallès Oriental

‘Ets presoner del poble’

Veïns i Ajuntament de l’Esquirol, mobilitzats per incrementar la freqüència d’autobusos i aconseguir bitllets més barats

Sònia Martínez s’ha acabat acostumant que el seu fill faci autoestop. Al principi patia, però entén que els joves de l’Esquirol s’espavilin com poden, perquè del poble només en surten tres autobusos cada dia: un a les 9 del matí, un altre a la 1 del migdia i l’últim a 3/4 de 6 de la tarda. Els dissabtes n’hi ha un més, a les 7 del vespre, però els veïns consideren que l’oferta és molt limitada i per això estan decidits a aconseguir millores.

Després de mesos treballant colze a colze amb l’Ajuntament i organitzant-se a través de “L’Esquirol es mou”, un grup de WhatsApp que van crear per compartir trajectes en vehicle particular, impulsaran una recollida de signatures. L’objectiu és acudir després al síndic de greuges de Catalunya perquè intercedeixi a favor seu davant la Direcció General de Transports i Mobilitat i, d’aquesta manera, incrementar la freqüència del servei amb una furgoneta o un microbús. Ara mateix, per exemple, un estudiant universitari de l’Esquirol que arribi a Vic a les 8 del vespre no pot continuar amb transport públic, ja que el darrer autobús cap al Collsacabra surt tres quarts d’hora abans. Els dissabtes l’últim puja a 2/4 de 7 i els diumenges, a 1/4 de 5 de la tarda.

Tot plegat s’acaba traduint en un “vaivé de cotxes que van amunt i avall a tothora”, apunta Martínez. Com a portaveu del col·lectiu, posa d’exemple els autobusos que operen a la Vall del Ges, una llançadora que aproximadament cada trenta o seixanta minuts fa el trajecte entre els pobles més petits i Torelló, des d’on l’estació de tren ja incrementa les possibilitats dels viatgers. El model que voldrien per a l’Esquirol seria similar, enllaçant amb Roda de Ter i Manlleu, i Sagalés –amb qui s’han reunit– confirma que lliurarà a l’Ajuntament i a la Generalitat l’estudi sobre com s’hauria d’articular i la seva viabilitat.

Reclamen un bus que els connecti més sovint amb Manlleu i Roda

Un altre greuge que denuncien els veïns és que, pel fet de no pertànyer a la mateixa zona tarifària que Vic, els menors de 16 anys no poden utilitzar la T-16, un títol de transport per moure’s gratuïtament i de manera il·limitada arreu dels municipis de la mateixa zona on resideixen. “Si ets jove o has deixat de conduir, t’acabes convertint en presoner del poble. Anem a Vic al dentista, al CHV per a consultes externes, a comprar roba i calçat… I tenim un transport públic car i precari”, lamenta Martínez. L’alcalde, Àlex Montanyà, que fa front comú amb els veïns, hi afegeix que “els desplaçaments constants en vehicle privat incrementen el volum de cotxes a les carreteres, amb el risc que augmentin els accidents, elevant les despeses familiars i alterant la conciliació laboral i de descans”.

UN SISTEMA TARIFARI INJUST

Recórrer en transport públic els 18 quilòmetres que separen l’Esquirol de Vic o els 10 que hi ha entre Manlleu i la capital d’Osona és el doble de car que desplaçar-se de Begues (Baix Llobregat) a Montgat (Maresme). Que sigui així costa d’entendre, ja que entre aquestes dues poblacions hi ha 50 quilòmetres, però totes dues formen part de l’Àrea Metropolitana de Barcelona i des d’aquest gener se’ls aplica la tarifa equivalent a una sola zona, és a dir que paguen el bitllet senzill a 2,20 euros i la T-10, una targeta amb 10 viatges, a 10,20.

El canvi arriba mentre tots els municipis del nord d’Osona continuen formant part de la sisena corona –els del sud pertanyen a la 4 o la 5–, però amb dues zones diferenciades: la 6F, on hi ha Vic i 13 poblacions més, entre les quals Folgueroles, Oristà o Roda de Ter; i la 6H, amb Manlleu, Torelló o Prats de Lluçanès. A efectes pràctics això implica que, malgrat formar part de la mateixa corona, per desplaçar-se d’un punt de la 6F a un altre de la 6H cal comprar una targeta de dues zones, és a dir que el bitllet senzill acaba sortint a 3,10 euros i la T-10, a 20,10, el doble que entre poblacions metropolitanes separades per distàncies molt més grans.

Aquesta disfunció del sistema tarifari la denuncien ara veïns i representants polítics de l’Esquirol, cansats que el transport públic els surti més car que en altres punts de Catalunya. I és que el Collsacabra comparteix zona (6H) amb Manlleu, però no amb Vic i Roda de Ter (6F), on només poden arribar comprant bitllets de dues zones, la qual cosa suposa un greuge comparatiu respecte a altres municipis a l’hora d’anar al cinema, visitar-se a l’Hospital Universitari o fins i tot apuntar-se a determinades activitats extraescolars. De crítiques al sistema tarifari no és la primera ni la segona vegada que l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) n’ha d’entomar i, de fet, la previsió és derogar l’actual model el 2021.

Comentaris

Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}
    {{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fes un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't

Digues la teva

Fes-nos arribar suggeriments, notícies, esmenes...

Esmenes
Fotografies
Cartes al director
Altres
Puja un fitxer

El formulari s'ha enviat correctament. Moltes gràcies.