Edició Osona i Ripollès

Tria la teva edició predeterminada

Edició Vallès Oriental

La limitació de la lliure circulació de persones durant el confinament ha estat un malson per a molta gent que ha vist com no podia sortir de casa excepte per urgències o per comprar aliments. Per continuar actius en el món laboral, alguns ciutadans han pogut optar pel teletreball, que, tot i els avantatges i inconvenients, permetien continuar en actiu. Aquesta no ha estat una possibilitat vàlida per al sector del trasllat de persones, que ha sumat aquestes dues problemàtiques de la Covid-19 amb una reducció de la facturació i demanda “de prop del 80% o 90%”, com afirma Josep Arumí, representant de l’associació Ràdio Taxi de Vic.

Amb les visites mèdiques ajornades, les escoles sense funcionar i amb els viatges totalment parats, el sector del taxi ha patit una davallada important, a la qual s’han de sumar, a més, els costos d’adaptar-se per continuar oferint els pocs serveis que queden. “Nosaltres hem instal·lat una mampara de plàstic al cotxe que separa l’habitacle interior, i desinfectem tant el vehicle com el conductor després de cada servei”, explica Lluís Torrents, gerent de Taxi Lluís de Taradell, “però amb una baixada de la facturació sobre el 70% i amb la incertesa de saber com quedarà tot, només podem pensar a continuar endavant i oferir els serveis passi el que passi”, diu. D’aquesta manera, amb una facturació que ronda el mínim, moltes empreses han hagut de fer importants inversions per assegurar la salut de treballadors i clients. “Des del sindicat de taxis de Barcelona ens han arribat algunes directrius de com continuar treballant, com l’obligació d’anar sempre amb mascareta”, explica Arumí. A aquesta obligatorietat també s’hi ha de sumar la capacitat màxima de passatgers als vehicles, la desinfecció constant de tota superfície que pugui estar en contacte amb el client o el pagament amb targeta sempre que sigui possible.

Només es podia traslladar persones que justifiquessin el desplaçament

El servei de trasllats amb taxi no ha estat el que s’ha emportat la pitjor part de tota aquesta problemàtica, ja que les empreses d’autobusos encara han rebut un cop més fort. “Jo tinc tots els autobusos parats al garatge, ja que no fem cap trasllat escolar ni de cap altra mena. Està tot parat i hem perdut una gran part de la facturació prevista”, explica Gerard Roqueta, administrador d’Autocars Roqueta de Tona. I tot i que afirma que “ara tornem a funcionar amb els taxis, també invertint amb una màquina d’ozó per desinfectar els vehicles”, reconeix que ha estat “un cop molt dur”, en arribar a estar 15 dies pràcticament parats. Els serveis puntuals, sobretot amb desplaçaments d’anada i tornada cap als hospitals, han estat els que han ajudat a mantenir una mica viu aquest sector durant la Covid. “Hi havia dies que feia dos serveis al matí i dos a la tarda, però tots per Vic, i em trobava esperant gairebé cinc hores fora les instal·lacions sense recollir a ningú”, explica Arumí. A tota aquesta problemàtica se li ha de sumar, a més, la seguretat dels treballadors, que no sempre és fàcil. “Ens va costar molt trobar productes de protecció, com mascaretes o gel desinfectant, i a més també ens va suposar una inversió més elevada del que esperàvem”, afirma Torrents.

Entre les mesures de prevenció hi ha la desinfecció constant o l’ús de mascareta

Sempre amb mascaretes i amb un justificant vàlid del motiu del desplaçament, el sector dels trasllats de persones era considerat essencial, però amb totes les urgències i necessitats ajornades o prohibides, l’impacte ha estat fort. “Molts hem intentat sol·licitar ajudes econòmiques, però no ens ho han posat gens fàcil, ja que havíem de presentar la facturació de gairebé mig any”, explica Arumí. “En el nostre cas, vam fer una primera quinzena de març molt bona, i això ens va repercutir en el fet que no vam poder acollir-nos a les ajudes el primer mes”, afegeix Torrents. I tot i que el desconfinament promet desencallar una mica la situació per a la qual passen molts comerços i empreses, el futur no és massa esperançador. “Té pinta que tardarà molt a aixecar-se un altre cop, ja que falten dies fins que la gent es torni a moure, i en el nostre cas, abans no hagin decidit què fan amb les escoles i els transports amb autobús, passarà molt temps. En aquest aspecte som els últims de la fila”, afirma Roqueta. Tot i que “costarà molt remuntar, ja que depenem totalment de la mobilitat de la gent”, com afirma Arumí, “el trasllat continua sent un servei que sempre farà falta, ja que la gent el necessita, i acabarà tornant tard o d’hora”, conclou Torrents.

LA PREGUNTA

Està d’acord amb la reobertura de les escoles?

En aquesta enquesta han votat 1607 persones.

Comentaris

Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}
    {{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fes un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't

Digues la teva

Fes-nos arribar suggeriments, notícies, esmenes...

Esmenes
Fotografies
Cartes al director
Altres
Puja un fitxer

El formulari s'ha enviat correctament. Moltes gràcies.