QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

Interior investiga si s’ha fet ús fraudulent de la llei trans en un canvi de sexe als Bombers de Vic

El bomber temia perdre la plaça però va interpretar malament la norma, segons ‘El Periódico’

A pocs dies del Dia Internacional contra l’LGTBI-fòbia s’ha donat a conèixer el cas d’un bomber que s’hauria canviat el sexe per no perdre la plaça al parc de Vic. El Departament d’Interior investiga el cas de la capital d’Osona, del qual va alertar el Comitè Orgull Osona. Segons el col·lectiu aquesta situació preocupa perquè perjudica tant dones com persones trans, a més de comptar amb la complicitat dels companys de feina.

“L’ús fraudulent de la llei trans és transfòbia i misogínia. Bombers de Vic apagueu aquest incendi”, deia una pancarta durant la manifestació del 8-M pels carrers de la capital d’Osona. D’aquesta manera les organitzadores de la convocatòria alertaven d’un presumpte cas al parc de Vic.

Aquest abril, el Comitè Orgull Osona va posar en coneixement de la situació el cos dels Bombers. “Aquesta situació ens preocupa, ja que perjudica directament tant les dones com les persones trans”, els explicaven en una carta, on també lamentaven que “molts dels companys del cos li han donat suport i animat, potenciant-ne la complicitat”.

Aquesta setmana, a pocs dies del Dia Internacional contra l’LGTBI-fòbia, s’ha donat a conèixer que el Departament d’Interior està investigant aquest possible frau de la llei al parc de Vic, i també un altre cas als Bombers de Badalona.

Tal com avançava El Periódico, en tots dos casos els servidors públics van canviar el sexe al DNI (el que s’anomena canvi registral), però no van modificar ni el seu nom ni la conducta. En el cas de Vic, segons el diari, l’investigat temia perdre la plaça, malgrat que va interpretar erròniament la normativa.

Es pensava que el 40% de les places s’havia de complir a cada parc però és al conjunt del cos de Bombers. Ambdós casos van motivar denúncies internes que ara està investigant la Direcció General de Prevenció, Extinció d’Incendis i Salvaments (DGPEIS).

Per què passa això? Interior està fomentant la presència de dones als cossos públics amb la reserva d’un 40% de les places, i alguns homes fan trampes i utilitzen la llei trans per accedir a aquestes quotes.

En declaracions a EL 9 NOU, Fina Campàs, vicepresidenta segona del Consell Nacional LGBTI+ de Catalunya i presidenta d’Acció Trans, reitera que “és un mal ús de la llei trans, d’una banda, però també són, per l’altra, conductes molt masclistes de no acceptar una realitat a les dones”.

Abans de la llei, per fer un canvi al registre una persona trans estava obligada a tenir un informe psicològic i haver estat dos anys de tractament hormonal, entre altres. “Vam aconseguir l’autodeterminació de gènere, la màxima de dir ‘ningú m’ha de validar la identitat de gènere que tinc, no que sento”, reivindica l’activista. Amb aquest ampli espectre, n’hi ha que se n’aprofiten per benefici propi.

Tal com apunta Campàs, no es tracta d’una pràctica molt estesa i com totes les lleis hi ha la possibilitat de fraus. “Hauria de ser notícia com de bé s’ha aplicat la llei trans espanyola i com hem pogut millorar el col·lectiu en aspectes laborals, sanitaris, culturals o educatius”, afegeix.

Segons el comitè, a l’inici del setembre del 2024 s’havien processat 5.900 canvis de gènere a l’Estat espanyol, dels quals se’n van denegar 85 per possible frau. “Ens preocupa enormement el fet que la major part d’aquestes situacions de frau de llei s’estiguin cometent per part de treballadors públics dels cossos de seguretat”, alertaven.

Al comunicat, el Comitè Orgull Osona demanava un posicionament públic per part dels Bombers, que s’apliquin “mesures disciplinàries” i se’l faci fora de la feina, i que s’impulsin campanyes de sensibilització i formació per al personal del cos.

Al setembre, quan es van conèixer els dos possibles casos de Vic i Badalona, el cos de Bombers va emetre una circular on alertava que aquestes conductes es consideraven fraudulentes i vulneraven els drets de les persones LGTBI+. A part d’això, també van impulsar diverses mesures, com actualitzar les bases dels processos selectius i excloure’ls en casos d’indicis de frau.

Arran d’aquests casos, la consellera d’Interior, Núria Parlón, remarcava que estan sota investigació i “es prendran les decisions que es considerin oportunes”. Interior actuarà cada cop que observi indicis d’un ús fraudulent de les normes “que garanteixen drets i que no hi hagi discrecionalitat pel que fa a aquests drets i l’accés al cos”.

Un superior del bomber de Vic va participar dijous en unes jornades institucionals contra l’LGTBI-fòbia en els casos d’emergències i va sortir a defensar-lo, segons explica El Periódico. Va assegurar es tracta d’una persona que és home i se sent dona”. El superior, Pius Dòniga, va dir que “és molt sensible. Un dia ens va comentar que se sentia dona i no volia que això ens arribés a través de terceres persones”. Dòniga va atacar la Generalitat: “És molt lleig que vagi en contra d’aquest col·lectiu. L’ús que faci de la llei o el seu canvi de personalitat no em correspon a mi jutjar-ho. Jo el defensaré sempre”. Va dir que es tractava d’un bomber exemplar: compleix amb la seva feina, mai ha fallat el respecte a ningú. És molt sensible”.

Alerta amb la regressió de drets L’activista Fina Campàs remarca que hi ha una regressió de drets en el context global de les persones trans, que darrerament estan a la diana. En aquest sentit, alerta que després d’aquest col·lectiu n’hi ha d’altres que també poden veure perillar els seus. “Els drets aconseguits no es mantenen sols. S’han de cuidar i anar treballant”, subratlla.

LA PREGUNTA

Considera que PSOE i Junts recomposaran la relació per restituir la majoria de la investidura?

En aquesta enquesta han votat 213 persones.