QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

La consellera Paneque descarta, per ara, demanar responsabilitats a la concessionària pel viaducte de l’Eix

Des de divendres a la tarda ja se circula pels dos carrils en cada sentit de l’Eix Transversal (C-25) a […]

Des de divendres a la tarda ja se circula pels dos carrils en cada sentit de l’Eix Transversal (C-25) a Sant Sadurní d’Osormort.

S’ha restablert el trànsit al viaducte en sentit Girona-Vic que des de finals de desembre ha estat objecte d’una intervenció per reparar les deficiències estructurals que s’hi van detectar.

Les obres, amb un pressupost de 5,6 milions, han resolt els problemes de corrosió que el Departament de Territori va detectar en aquest pont en el marc de les inspeccions que du a terme en les estructures de la xarxa viària que gestiona.

De fet, la consellera Sílvia Paneque (PSC), en la visita que va fer divendres a les obres abans de la reobertura, va voler posar en valor la tasca preventiva que els tècnics de la Generalitat estan fent per revisar prop de 5.000 infraestructures a tot el país: “Van detectant aquestes anomalies que permeten actuar quan no hi ha hagut danys majors”.

El problema al viaducte de Sant Sadurní era la cobertura dels cables que sostenen l’estructura per sota i que havia fet que es rovellessin. “Es van detectar aquestes zones de degradació i es va poder detectar quin era el motiu.

S’han aplicat tecnologies del segle XXI amb un revestiment amb cinc capes de protecció, davant de les dues que hi havia fins ara”, deia la consellera.

Paneque va descartar, ara per ara, demanar responsabilitats a l’antiga concessionària de l’Eix, Cedinsa, responsable del manteniment de la via, com havia apuntat en el seu moment la seva antecessora, Ester Capella (ERC).

“Hem detectat aquestes corrosions a l’estructura, però en qualsevol cas han estat reparades en el temps indicat, fins i tot menys, i ho donem per tancat.” No obstant, el Departament té obert un peritatge tècnic i fins i que no es tanqui no es pot descartar que s’acabin demanant responsabilitats.

El que també va voler destacar Paneque és que les obres s’hagin avançat dos mesos respecte al calendari previst. “Els alcaldes de la zona ens havien manifestat que acostar-nos al desembre complicava la Fira de l’Avet. Hem de celebrar, i així ho he volgut agrair a les empreses implicades, que s’hagi pogut restablir la circulació dos mesos abans del previst”, deia la consellera.

En la mateixa línia es manifestava l’alcalde de Sant Sadurní d’Osormort, Enric Riera (Junts), que també valorava molt positivament que les obres han tingut poc impacte cap als veïns perquè “realment han estat molt pocs els problemes que s’han produït de mobilitat. Sempre hi ha hagut un accés obert per als veïns i, per tant, no hi ha hagut problemes greus”.

L’obra de reforma del viaducte més llarg de l’Eix Transversal, de 504 metres de longitud i dividit en 13 trams, ha consistit en la substitució dels 26 tirants de l’estructura per uns de més moderns i amb més elements de protecció, reparar els puntals metàl·lics de cada tram i l’armadura superior del tauler, substituir els aparells de suport dels estreps, impermeabilitzar el tauler i substituir el ferm, millorar els embornals i insonoritzar l’estructura.

Ara, durant 15 dies, encara hi haurà moviment per readequar el viaducte en sentit Girona, on fins ara hi havia habilitat un carril en cada sentit.

L’obra no ha estat exempta de complexitat, com apunta Manel Raventós, l’enginyer de camins que l’ha dirigida. “La reparació tenia un problema fonamental. Havíem de tallar els 26 cables i cadascun suporta unes 300 tones de tensió. En el moment del tall havíem de vigilar que no es produís una sotragada que afectés el puntal de sota i el plegués. Ens ha portat molta feina però no ens la podíem jugar.” Raventós també explicava que la tecnologia utilitzada per protegir els cables en la construcció d’aquest viaducte “ha fallat arreu del món. Van començar els francesos amb les centrals nuclears i s’ha anat repetint. És una tecnologia que no ha funcionat. El pont de Gènova va caure per un problema com aquest”.

Ara el problema es dona per superat: “Els ponts moderns es fan amb la tecnologia que hem fet servir ara, amb cinc capes de protecció, i que està pensada per durar molts anys més”.

LA PREGUNTA

Considera que PSOE i Junts recomposaran la relació per restituir la majoria de la investidura?

En aquesta enquesta han votat 139 persones.