QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

La futura rotonda del Coll de Vic convertirà l’Era d’en Sellés en sentit únic

Serà la pedra angular del canvi en la mobilitat dels accessos pel nord

La població creix i l’urbanisme evoluciona per donar resposta a les necessitats de les properes dècades. Vic ja treballa amb l’horitzó d’una comarca de 200.000 habitants –Osona en té actualment 167.506–, i amb aquesta dimensió es projecten serveis o equipaments com ara el futur Palau de Justícia, per al qual la ciutat pensa en un solar de 10.000 metres quadrats a l’Era d’en Sallés.

No és un projecte aïllat. Quedaria dins una gran taca d’equipaments al costat de l’Arxiu Comarcal, el tanatori i les comissaries de la Guàrdia Urbana i els Mossos d’Esquadra. “Un eix de serveis”, en paraules de l’alcalde de Vic, Albert Castells (Junts).

La connexió d’aquest espai amb el centre de la ciutat i la resta de la comarca, sobretot la població que ve del nord, és un dels reptes urbanístics d’aquest mandat, i bona part d’aquestes comunicacions passen per la nova rotonda del Coll de Vic, que ja dibuixava el POUM i que l’equip de govern municipal preveu executar els propers mesos.

Representarà un canvi de paradigma a la zona, amb vials d’un sol sentit de circulació que contribuiran a una pacificació del trànsit i una millora de la seguretat.

L’estudi d’enginyeria Colomer Rifà està enllestint el projecte executiu d’aquest giratori allargat, que anirà des del carrer de l’Era d’en Sallés (davant l’antic Roc 34) fins al carrer Costa d’en Paratge i que ocuparà l’espai de l’antiga gasolinera, on es mantindrà la confluència de les carreteres de Manlleu i Sant Hipòlit.

Un projecte per a d’aquí a dos anys

“La rotonda del Coll de Vic la veurem feta realitat properament (2025-26) perquè el projecte executiu ja està pràcticament acabat i s’haurà de licitar l’obra. Aquesta rotonda allargada transformarà la distribució del trànsit”, apunta l’alcalde.

El primer que comportarà la rotonda és que el carrer Era d’en Sellés sigui d’un sol sentit, exclusivament de sortida de Vic, i l’entrada es faci pel carrer Costa d’en Paratge, també de sentit únic.

Això permetrà, per exemple, resoldre el trencant del carrer de l’Era d’en Sallés cap al camí de la Tolosa, ja que en no venir vehicles de cara, millorarà la fluïdesa de trànsit i s’evitaran encreuaments de cotxes. “El que entorpeix la circulació són els girs a l’esquerra quan hi ha trànsit de cara.

Per tant, el fet de construir noves avingudes, només d’un sentit de circulació, fa possible els girs a la dreta i l’esquerra de manera fluida. Tot això ens ha d’anar ajudant a construir una ciutat més amable i amb un trànsit més pacificat”, segons Albert Castells.

Això des del Coll de Vic cap a Ponent, però la rotonda també ha de suposar un revulsiu cap a llevant, tot i que en aquest cas el projecte està més verd. La voluntat de l’equip de govern és que del giratori en surti un vial pel carrer Francesc Sancliment que acabi desembocant en un accés al Seminari i l’Hospital Universitari de Vic, que contribueixi a descongestionar l’interior de la ciutat.

Això implica intervenir al Puig dels Jueus i, per fer-ho, el consistori està treballant en un pla especial. “Alguns dels projectes al final del mandat arribaran a ser només això, un projecte, però un projecte executiu real a punt de buscar finançament. És el cas dels accessos pel nord a l’Hospital i el Seminari”, diu Castells.

“Estem desenvolupant el pla especial del Puig dels Jueus per preveure aquests accessos. Això s’haurà de debatre políticament i s’haurà d’arribar a un consens, però la voluntat política és crear aquests accessos pel nord que descongestionin la ronda Camprodon i l’avinguda Bernat Calbó”, explica l’alcalde.

El següent projecte que està més avançat entre els espais verds del nord de la ciutat, “des del Puig dels Jueus fins al Castell d’en Planes”, és la reforma de la carretera de Sant Bartomeu, entre el Mil·lenari i l’Esperança, a Gurb.

L’actuació preveu tres projectes: el vial que serà de sentit únic, d’entrada a Vic, fins al pavelló del Castell d’en Planes, i on es projecten voreres amples i un carril bici; una nova rotonda a l’antiga N-152, davant de Frigorífics Ferrer; i, finalment, l’adequació de la plaça del Monestir, el que actualment és un giratori davant la comissaria dels Mossos, integrant-la al nou nucli d’habitatges que s’està construint a l’antic monestir de la Torre Espona.

“Aquest any 2024 hem estat treballant amb els primers esbossos i hem insistit a la Diputació de Barcelona (titular de la carretera), que és qui el paga, que aquest és un projecte ambiciós i important per a la ciutat.”

L’Ajuntament té reservada una dotació d’1,2 milions per al 2026 per intervenir en aquest projecte. “A nosaltres ens pertoca la rotonda de la carretera de Barcelona i la plaça del Monestir”, explica Castells, que confia que la Diputació també contribueixi a finançar el projecte.

La rotonda de l’antiga N-152 ha de permetre millorar la connectivitat entre la zona esportiva i el pavelló del Castell d’en Planes i evitarà anar fins a la rotonda de l’Esperança per accedir al pavelló.

Fins al poliesportiu la circulació serà en els dos sentits, però a partir d’aquí i fins a la futura plaça del Monestir serà de sentit únic, d’entrada a Vic, per conviure amb seguretat amb vianants i bicicletes.

Aquesta connexió amb la trama urbana de Vic des de la zona esportiva serà també la via d’accés pels nous veïns de la promoció del Convent.

Amb aquest accés a la ciutat resolt, l’equip de govern municipal entén que aleshores serà el moment d’abordar el debat obert les darreres setmanes sobre el carril bici de la plaça del Mil·lenari cap a la zona esportiva, passant pel carrer Sagrada Famílía i l’avinguda Olímpia.

Amb les obres del Monestir acabades es pot visualitzar una solució al pas de les bicis per la plaça del Mil·lenari i el carrer Sagrada Família, el punt més controvertit per creuar bicicletes i vehicles, i amb aquestes obres entra en joc també la possibilitat de jugar amb el carrer Puigmal, paral·lel a l’avinguda Olímpia, i amb accés directe des de la carretera de Sant Bartomeu.

“La carretera de Sant Bartomeu ja inclourà la pujada i baixada amb bicicleta, però també és possible circular-hi pel barri del Castell d’en Planes, per carrers més secundaris. És més complex de preveure com s’ha de solucionar aquest pas pel Mil·lenari”, diu Castells.

“L’equip de govern volem replantejar bé, abans de prendre decisions en fals, com ha de ser el complex pas de bicicletes entre la ronda Camprodon, l’avinguda Olímpia i el carrer de l’Era d’en Sallés. És un nus complicat i per això volem prioritzar la xarxa secundària pel parc d’Occitània i altres carrers adjacents, que a més facilitaria l’accés a la zona esportiva pels veïns del centre i sud de la ciutat.”

L’avinguda Olímpia mantindrà, ara per ara, el doble sentit de circulació. Permet arribar, entre d’altres, a les instal·lacions municipals del Club Patí Vic, que també han de ser objecte de debat en els mesos vinents.

“Em fa especial il·lusió projectar aquest Patí Vic”, diu Castells, que també explica que “a la tardor haurem d’obrir la comissió d’estudi per debatre futures inversions. N’hem fet moltes i en farem més aquest any amb la gran piscina exterior, però calen més millores en aquest complex”.

I una d’aquestes millores implica “poder-lo obrir pel cantó sud, al barri del Sucre, fent una entrada molt més amable i accessible des d’aquest barri i des de tota la ciutat. Seria una proposta que m’agradaria que anés endavant”, admet un Castells que en aquest mandat vol deixar escrit i dibuixat el Vic nord de 2030.

LA PREGUNTA

Considera que PSOE i Junts recomposaran la relació per restituir la majoria de la investidura?

En aquesta enquesta han votat 201 persones.