La variable del preu entre el tren i l’autobús que s’aplica des del setembre ha tingut incidència en els hàbits per desplaçar-se de Vic a Barcelona. Així ho confirma el director general d’Expansió i Desenvolupament de Sagalés, Pedro Muntaner, tot fent evident que amb un recorregut gairebé en paral·lel i un punt de sortida molt proper –les dues estacions es troben de costat– “és lògic que si el tren és gratuït nosaltres notem una davallada d’usuaris”. Muntaner apunta que la caiguda estaria al voltant del 35% de passatgers en els últims cinc mesos.
Precisament aquest canvi de mitjà de transport és el que ha fet Jasmina Masoliver, de Vic: “Ho vaig tenir clar des del moment que el tren era de franc”, apunta. Tot i això fa un matís: “Vaig en tren perquè tinc un horari flexible. Si haig de ser puntual, encara confio en l’autobús”. Aquest escenari també l’apunten des del grup Perquè no ens fotin el tren, on tenen detectats viatgers que voldrien canviar l’autobús pel ferrocarril, però no hi poden confiar. La percepció de Masoliver és que l’autobús “encara té molta demanda entre la gent de Vic mateix” i que potser qui ha optat per canviar “són persones d’altres municipis d’Osona, que tenen estació de tren, però abans es desplaçaven per agafar l’autobús”.
Des de Sagalés, Muntaner remarca que malgrat que hagin detectat aquesta disminució de viatgers en l’E12 ni l’empresa concessionària ni l’autoritat competent –la Generalitat– han valorat disminuir expedicions ni modificar el servei. El que sí que considera Sagalés és rebre les compensacions als operadors de transport públic recollides en el decret llei que es va aprovar el juny passat. Amb les bonificacions, “els ingressos també han estat inferiors”, conclou Muntaner.