QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
L'expert respon
Empreses
Laboral
Economia Verda
Pagesia
Economia domèstica
Empreses amb futur

La universitat a la carta i en píndoles

Les microcredencials guanyen pes en l’oferta de formació continuada que s’imparteix des de l’Escola de Postgrau

El 9 Nou, Jordi Vilarrodà
12/12/2025
Vic

Necessita posar-se al dia sobre intel·ligència artificial, per exemple? Potser amb unes hores de formació en tindrà prou, i això li pot proporcionar una microcredencial. Des de fa dos anys, aquest concepte forma part de l’oferta de la UVic-UCC orientada a la formació permanent, i cada vegada té més demanda. L’Escola de Postgrau és qui ha entomat les microcredencials, que tenen dues o tres característiques bàsiques: consten d’entre un i tres crèdits, estan molt orientades a la pràctica i s’imparteixen en línia. Al final, es rep una certificació digital que acredita la formació en nom de la UVic-UCC.

L’exemple de la IA és un dels més clars: en 25 hores d’un curs sobre IA generativa “es comença per la creació de prompts [l’entrada de text perquè la IA faci un contingut ] i s’acaba creant un assistent”, explica Alba Sanclimens. Periodista de formació, està el capdavant de l’Oficina Tècnica de l’Escola de Postgrau des de fa tres anys i mig. En 25 hores també es pot adquirir una formació en comopetències transversals o soft skills) en l’entorn digital, finances empresarials d’iniciació per a no coneixedors d’aquests àmbits, innovació i gestió de projectes o una de nova, el benestar digital. “Aquest va de com podem conciliar les eines que tenim amb la vida personal i en coherència amb el tema també es pot escoltar en pòdcast, no cal estar davant d’una pantalla”, explica Sanclimens. De cara a principis d’any se’n prepara una de nova, sobre economia digital o criptoeconomia. “Que no es tracta que ensenyem a convertir-nos en experts en inversió en criptomonedes sinó que tinguem uns professionals que expliquin què és aquest àmbit, i que sigui la gent que es forma la que decideixi si vol entrar-hi o no.”

Cursos pràctics: en 25 hores es pot posar al dia sobre la IA

La IA és la que genera més demanda, i també la que ha format part de l’oferta de microcredencials des del primer moment. Hi ha neguit, la sensació que si no estic al dia en això em quedo enrere. També la que evoluciona més de pressa i necessita una actualització constant. A vegades, el mateix formador s’ha trobat que apareixia una novetat rellevant en ple curs. És clar que de formacions d’aquest tipus ara se’n fan a molts llocs, i de qualitat molt diversa. “El que oferim aquí és la garantia de la qualitat universitària, que som nosaltres els que proporcionem un professorat acreditat.” Tant en la IA com en les altres especialitats, s’obté una insígnia digital que pot figurar visible en plataformes com Linkedin. Tothom té assumit el concepte de l’aprenentatge al llarg de la vida, el que es coneix a nivell global com lifelong learning, però cada vegada s’haurà d’ajustar més a les necessitats concretes, “i no sempre aquestes passen per un programa de llarga durada”.

El long life learning pren altres formes, no només les microcredencials. Cursos a mida demanats per empreses o institucions, en format mixt (semipresencial) o fins i tot amb presencialitat total, gràcies a les aules que l’Escola de Postgrau té actualment a l’edifici del Mil·lenari de Vic (vegeu detall). “Potser una empresa diu que vol una formació de quatre hores abans del dinar de Nadal, tot i que ho trobaríem molt curt, i des d’això fins a un postgrau.” En determinats casos, el contacte presencial pot ser important, com en el curs d’expert que s’està fent ara en direcció comercial i de vendes, en col·laboració amb l’escola de negocis EADA. “Tenim la vocació de donar resposta a les necessitats del territori, i en aquest cas ja no cal anar a Barcelona a fer el curs.” O bé el que ha demanat el Consorci Hospitalari de Vic, que és totalment presencial i té la utilitat de posar en contacte “els directius de gestió i els d’assistencial”. Altres donen continuïtat a graus de la mateixa UVic-UCC, com l’MBA Executive, que dura tot el curs amb 60 crèdits i és útil sobretot per actualitzar coneixements dels que es van formar en aquest grau. Aquí es combinen les sessions en línia amb trobades presencials un cop a la setmana per crear xarxa, networking. Per a mostra una dada: només durant el darrer trimestre d’aquest any han rebut formacions a mida un centenar de professionals de diferents sectors.

“Les microcredencials que van arribar ara fa dos anys han vingut per quedar-se”, diu Alba Sanclimens. I la intenció de l’Escola de Postgreu és ampliar-les cap a altres temàtiques, perquè actualment estan molt centrades en l’economia. Per això s’està explorant fer-ne de més específiques centrades en els àmbits d’expertesa de la Universitat.

D’empresaris a empresaris

Una de les formacions a mida més singulars que s’estan fent des de l’Escola de Postgrau és un curs de Gestió Estratègica de l’Empresa. És una iniciativa compartida amb el Consell Empresarial d’Osona (CEDO) i amb el suport del gabinet jurídic Cuatrecasas. Els assistents, per tant, són empresaris o directius d’empreses, i sovint a l’altra banda de l’aula hi ha també un empresari que explica la seva experiència.

El curs consta de set mòduls, on es parla de governança de l’empresa familiar, successió generacional i lideratge, valors i transmissió identitària, gestió de talent, sostenibilitat del projecte i eines per fer-e un control i, per què no, gestió de conflictes familiars. Que n’hi ha, també. Les sessions acostumen a començar amb la visita a una empresa de perfil familiar, després una hora de conversa amb la generació que està al capdavant d’aquesta, i, finalment, dues hores més de teoria. Fins ara s’ha anat a tres: Splendid Foods de Seva, Liquats Vegetals de Viladrau i TMcomas de Blanes, del sector metal·lúrgic. “Aquí vam conèixer l’empresa i com ells mateixos han creat un centre de formació per tenir mà d’obra qualificada.” També es passarà per Kave Home de Sils, de mobiliari, i la darrera serà Carrosseries Ayats de Tona.

“És una aposta estratègica que estem molt contents de fer”, expliquen des de l’Escola de Postgrau. I va néixer d’una enquesta que es va fer entre les empreses associades al CEDO, tot i que al final l’àmbit d’acció s’ha ampliat i hi ha hagut inscrits del Bages, el Berguedà o el Penedès. “Acaben trobant molta comprensió i complicitat entre les empreses, i quan les anem a visitar els que estan al capdavant parlen d’una manera molt transparent sobre la situació que s’han trobat.” El tema de la successió no sempre és fàcil, i cadascú dona a conèixer com s’ho ha fet perquè el projecte que han creat tingui una continuïtat. Per la seva banda, el professorat inclou des de juristes fins a especialistes en relacions humanes o en dret de successions, i assessors fiscals. Entre els assistents, hi ha des dels que ara entomen una successió fins als que estan al final de la seva trajectòria i es plantegen com l’han de fer correctament.

A l’edifici del Mil·lenari, més ‘campus ciutat’
Des del passat mes de setembre, coincidint amb el començament del nou curs, la UVic-UCC ha concentrat a l’edifici del Mil·lenari de Vic tres dels seus serveis: l’Escola de Postgrau, l’Escola de Doctorat i l’Oficina Tècnica de Recerca i Transferència (OTRI). Els tres serveis s’ubiquen a la primera planta, en un espai de 900 metres quadrats de superfície. Disposa de quatre aules docents preparades per a sessions audiovisuals, despatxos i espais de cotreball. Aquests serveis estaven situats fins ara a la Casa de Convalescència. Les instal·lacions que ocupen havien estat fins a l’any 2018 la seu de la Fundació Mil·lenari, que es va crear l’any 1998 amb l’impuls de Caixa Manlleu i l’objectiu de dedicar-se a la formació laboral. L’edifici del Mil·lenari també acollia el parquet de borsa de l’entitat d’estalvi. Amb la crisi de les caixes, la Fundació Antiga Caixa Manlleu no tenia prou recursos per mantenir l’activitat del centre formatiu, que va tancar l’any 2018. La UVic-UCC continua amb aquesta nova seu el seu procés d’expansió a diferents llocs de Vic, el campus ciutat. Vic

LA PREGUNTA

Veu bé que el president dels bisbes espanyols opini sobre política?

En aquesta enquesta han votat 117 persones.