El rector de l’UVic-UCC, Josep Eladi Baños, i el president de la Fundació Universitària Balmes (FUBalmes), Albert Castells, van reclamar dimarts des del Parlament de Catalunya que la futura reforma de la Llei d’universitats catalanes tingui en compte la idiosincràcia de la UVic-UCC. Baños i Castells van comparèixer dimarts davant la Comissió de Recerca i Universitats per fer balanç de la feina feta per la UVic-UCC fins al moment i plantejar els objectius, els reptes i les línies estratègiques de futur de la institució.
En el transcurs de la compareixença, rector i president van explicar el model d’universitat únic i singular de la UVic-UCC, que “ha esdevingut motor de coneixement i d’innovació al servei del territori i del país, amb projecció internacional”. Actualment, van defensar, “és la universitat de referència del sistema universitari català a la Catalunya Central, a la qual aporta equilibri, valor, coneixement, i un impacte econòmic i social rellevant”.
Actualment hi ha més de 13.000 estudiants matriculats a titulacions oficials aquest curs, dada que suposa un creixement del 6 % respecte al curs passat i del 34 % amb relació a fa 5 anys; els 42 graus, 18 màsters universitaris, 10 cicles formatius de grau superior, més de 450 ofertes de formació contínua i 10 programes de doctorat, els quals aquest curs superen els 400 doctorands matriculats, i els 80 doctorats industrials. També té 25 grups de recerca, 6 centres de recerca i 17 càtedres.

Reconeixement d’un model d’èxit
Aquesta “vocació de servei a la societat, visió internacional, singularitat i trajectòria d’èxit”, van explicar, “configuren la UVic-UCC com una realitat estratègica de país”. Per això van demanar que les institucions catalanes, començant pel Parlament, reconeguin “la utilitat, el rol estratègic i la idiosincràsia de la UVic-UCC” de dues maneres. En primer lloc, assegurant que “es tinguin en compte i es contemplin en la futura reforma de la Llei d’universitats catalanes”. “Cal que s’hi plasmi la singularitat de la UVic-UCC respecte a la resta d’universitats públiques del sistema català, perquè malgrat tenir un model diferent i únic tenim la mateixa vocació de servei públic i exercim la mateixa funció que la resta”, han explicat.
En segon lloc, dotant la UVic-UCC d’un major finançament públic, que augmenti de manera progressiva i permeti una reducció de les taxes de matrícula dels estudis oficials, un finançament basal de la recerca, un millor finançament de les inversions i un augment substancial dels imports propis destinats a beques. “És de justícia per als estudiants i les famílies del territori perquè així es garanteixen l’equitat i l’equilibri territorial”, van dir els representants de la Universitat. Mentre l’actual conveni programa, signat el 2024, suposa menys del 15 % del pressupost total de la UVic-UCC, rector i president de la FUBalmes han situat la demanda de futur finançament entorn del 40 %.
Rector i president de la FUBalmes també han explicat que entre els reptes estratègics de futur de la UVic-UCC figuren la consolidació del nombre actual d’estudiants d’estudis oficials; la consolidació, també, del seu ecosistema de recerca i de transferència de coneixement, començant per dotar el Centre Tecnològic BETA d’una forma jurídica pròpia, com a pas previ per obrir-li les portes a més finançament i a permetre que esdevingui un centre CERCA; la potenciació de la formació permanent i de postgrau, i el creixement dels espais dels seus quatre campus.
El rector i el president de la FUBalmes van estar acompanyats dels presidents de totes les entitats federades a la UVic-UCC: Marc Aloy, de la Fundació Universitària del Bages; Josep Arimany, de la Fundació d’Estudis Superiors en Ciències de la Salut, i Jordi Conejos, de la Fundació Elisava Escola Universitària.