La llargament reivindicada variant de Sant Miquel de Balenyà està a punt de començar a ser una realitat. D’aquí a un mes, durant la segona quinzena de juny, és quan està previst que s’iniciïn les obres al primer dels dos trams que tindrà, el de la Diputació de Barcelona, mentre que al segon, de titularitat de la Generalitat de Catalunya, els treballs hi començaran a principis del 2026. La nova carretera ha d’estar enllestida a finals de l’any que ve i permetrà treure del centre del poble un trànsit de 8.500 vehicles diaris, dels quals 400 són camions.

“S’ha fet esperar, portem molt temps, però la veritat és que ens donarà una visió de poble totalment diferent, fent-lo més amable, més segur i sobretot més tranquil. Per fi deixarem enrere els cotxes, que ens fan patir tant, i els camions, que són tan perillosos”, celebra la presidenta de l’entitat municipal descentralitzada (EMD) de Sant Miquel de Balenyà, Inès Puigneró. Per l’alcalde de Seva, Pol Barnils, “és un honor compartir un moment tan important pel nostre municipi i la nostra comarca perquè transformarà profundament el dia a dia dels veïns de Sant Miquel de Balenyà, els de Seva i els de les poblacions veïnes”. En la mateixa línia, el regidor de l’Àrea d’Estratègia Territorial-Sant Miquel de Balenyà a l’Ajuntament de Seva, Andreu Ulied, ho resumeix dient que “Sant Miquel de Balenyà deixarà de ser un poble de carretera per passar a ser simplement un poble” i al mateix temps posa en valor que el projecte també és molt important “per tota aquesta banda del Montseny perquè es guanya un accés directe a la C-17, que és més curt, més ràpid i més segur”.
Inici pel primer tram de la variant i el nou pont sobre la via
La primera part de les obres consistirà a grans trets a eixamplar la carretera actual de Sant Miquel de Balenyà (BV-5303), que tindrà dos carrils de tres metres i vorals de metre i mig, i a fer-hi continuar l’itinerari de vianants que ve de Tona durant 750 metres més, fins a creuar l’actual pont, que serà només per a bicicletes i persones que vagin a peu. També es reformarà la rotonda d’accés al polígon l’Avellanet, que tindrà un diàmetre de 56 metres i de la qual sortirà un nou ramal, que serà l’inici de la variant. Aquesta passarà per un nou pont més al nord sobre la via del tren, amb una longitud de 34 metres, sent així compatible amb el futur desdoblament de la línia R3, i una amplada de 10,40 metres (l’actual té una amplada útil per a vehicles de quatre metres). A la sortida del pont hi anirà una nova rotonda, que se situarà just a la intersecció amb la carretera de Taradell (la BV-5305) i que també tindrà un diàmetre de 56 metres. Tota aquesta part de l’obra, dirigida per Pinyol Sanjaume, SL (PISAN), té un termini de 15 mesos i el projecte inclou sis fases, que començaran amb la construcció del tram de variant i el nou pont per no afectar el trànsit actual. El pressupost de licitació és de 4,4 milions d’euros, dels quals l’EMD en finança 230.000 euros i la resta va a càrrec de la Diputació.
La Generalitat pacificarà la travessera actual
A partir de la rotonda començarà el tram de la Generalitat, que va fins a trobar la carretera actual a l’altura del Riquer i on s’actuarà a partir de principis de l’any que ve. El projecte es va aprovar el passat 15 de maig i el tram tindrà 830 metres. L’import és de 2,12 milions i els treballs duraran 10 mesos. Serà una carretera de dos carrils de 3,50 metres i vorals de mig metre que incorpora un accés només de gir cap a la dreta al carrer Torrellebreta. Aquesta part, però, va més lenta i el projecte, que s’està acabant de redactar, tindrà un cost de 0,4 milions i l’EMD hi aportarà 40.000 euros. Paral·lelament a aquestes obres, el projecte incorpora mesures correctores d’impacte ambiental, com ara noves zones de vegetació. N’hi ha prevista una d’uns 3.048 metres quadrats de superfície al marge dret de la variant i també es revegetarà l’entorn de l’escola i el camp de futbol. D’altra banda, a la travessera actual, que passarà a ser un carrer municipal de velocitat 30 km/h, s’hi eliminarà la línia del centre de la calçada, s’hi faran passos a nivell elevats i s’hi arreglarà el ferm. La intenció de l’Ajuntament és que els camions que van a l’empresa Monells ja no hagin de passar-hi quan sigui carrer. L’EMD ho té tot a punt per començar les obres dels accessos a un nou pas a nivell per la banda del polígon i estan a l’espera que Adif calendaritzi els treballs a la via.
Amb les dues actuacions es traurà totalment el trànsit de Sant Miquel de Balenyà i s’acabaran anys de queixes dels veïns. La carretera que ara està a punt de començar-se a construir va aparèixer per primera vegada al pla territorial parcial de la Catalunya Central del 2008 i es va començar a encarrilar el 2013 quan la Generalitat va posar sobre la taula dues alternatives, la nord i la sud. Finalment la primera va ser l’escollida i ara veurà la llum després d’anys de treball i tràmits administratius.