L’escola de noves oportunitats de la Fundació Albir inaugurava dijous una nova seu a Vic, als espais del Centre d’Arts Visuals La Farinera. En el mateix acte s’hi va celebrar la graduació i l’entrega de diplomes de la primera fornada d’estudiants de l’escola, del curs 2022-23, que han obtingut el títol dels itineraris formatius oferts en instal·lació i manteniment de calefacció i climatització, cuina o logística en la indústria alimentària
158 alumnes atesos de 29 municipis d’Osona i el Ripollès. Aquesta és la xifra que presentava l’escola Albir de noves oportunitats, gestionada per la fundació homònima, dijous a la tarda en l’acte d’inauguració de la seva nova seu a Vic, a La Farinera.
En la mateixa cita s’hi celebrava la graduació i entrega de diplomes de formació professional a la primera promoció d’estudiants del curs 2022-23. Alcaldes i representants polítics dels diferents municipis de la comarca van fer entrega del reconeixement als alumnes dels seus respectius pobles i ciutats.
La iniciativa es comença a cuinar ja entre els anys 2012 i 2014 de la mà de la UVic-UCC. Segons explicava Jordi Collet, professor en sociologia de l’educació de la universitat, el procés es va iniciar amb un plantejament sobre la problemàtica de l’abandonament escolar prematur a la comarca i el coneixement d’altres entitats dedicades a aquesta causa.
Va ser l’estiu de 2018 que la UVic va lliurar al Consell Comarcal d’Osona la proposta de creació d’una escola de noves oportunitats per acollir, acompanyar i retornar els joves al món laboral o acadèmic, tal com assegurava Collet.
El mateix curs es van teixir les aliances amb les institucions interessades en el projecte i, després de la pandèmia, va néixer la Fundació Albir, formada pel Consell Comarcal, Creacció, l’Ajuntament de Vic i de Manlleu, la mateixa UVic, sindicats i organitzacions privades.
Després del procés de licitació, el projecte es va posar en mans del SOC per un valor d’1,7 milions d’eu-ros per a dos cursos –2022-23 i 2023-24–. En aquest con-text, el novembre de l’any passat es posaven en marxa dos centres de formació, a Vic i Manlleu.
La seu manlleuenca es troba al centre cultural del carrer Enric Delaris, unes instal·lacions que el director tècnic de l’escola, Jordi Valldeoriola, descriu com a “dignes per als alumnes que volen resituar la seva carrera formativa i el seu projecte personal”. A Vic, però, l’espai del centre cívic Can Pau Raba on van iniciar el curs “no comptava amb l’equipament desitjat pel consistori”, segons Valldeoriola.
“Hem volgut instal·lar el projecte en un espai clau per a les polítiques educatives, com és La Farinera”, afirma el director. També afegeix que la ubicació d’aquests nous espais, situats al centre de la ciutat, “ofereix un valor simbòlic per als joves que fins ara es podien sentir al marge dels centres educa-tius”.
Valldeoriola explica que allò que diferencia aquest centre és, entre d’altres factors, la seva flexibilitat: “No tenim un període de matrícula establert; els joves poden entrar en qualsevol moment”. També assegura que “no existeixen desigualtats educatives per raons de mobilitat”, perquè “el centre es fa càrrec de les despeses de transport dels joves”.
El director recalca que tenen una “estreta relació” amb els diferents agents derivadors, com ara entitats socials, la justícia juvenil o els serveis de salut mental del Consorci Hospitalari de Vic. Pel que fa a les diferents fases d’admissió, el director explica que els estudiants passen per un procés de selecció en què es valora la seva situació familiar i les seves motivacions pel canvi.
Si se supera aquesta fase d’acollida, es procedeix a un projecte d’orientació “personal, psicosocial, formativa i professional, tenint en compte les compe-tències i capacitats de cada alumne”. A partir d’aquí es defineix una formació professional personalitzada amb els centres adscrits a l’escola:
“Albir no té itineraris formatius de formació definits, sinó que els construïm segons els interessos dels nostres joves”, apunta Valldeoriola. Ara per ara es redueixen a tres: instal·lació i manteniment de calefacció i climatització, un itinerari de cuina i un altre de logística en la indústria alimentària.