Abans d’acabar el 2025, Vic i Manlleu, com totes les ciutats catalanes de més de 20.000 habitants, hauran d’haver desplegat les zones de baixes emissions (ZBE). Una ZBE és un entorn urbà delimitat on es restringeix l’accés i la circulació dels vehicles més contaminants.
La mesura va vinculada generalment al distintiu ambiental de cada automòbil. La més coneguda, per ser la primera que es va implementar a Catalunya, és la de les Rondes de Barcelona.
La iniciativa d’Acció Climàtica, anunciada el març del 2022, persegueix reduir l’ús del vehicle privat, reformar l’espai públic per avançar cap a una mobilitat més sostenible i neta, i millorar la qualitat de l’aire. Concretament, es vol estalviar emetre un 15% les emissions d’òxids de nitrogen (NOx) i partícules en suspensió (PM). Ara per ara, l’aplicació d’aquesta mesura a les dues ciutats d’Osona encara es troba en una fase inicial.
Des de l’Ajuntament de Manlleu, tenen previstes dues grans etapes per a la seva implementació. Tal com explica el regidor de Medi Ambient, Andreu Garcia (PSC), la primera, que tindria lloc a partir del març del 2024, “serà treure els vehicles de més de 12 tones de tot el municipi, exceptuant els polígons”. És a dir, prohibir la circulació de camions al centre de la ciutat, sempre que no tinguin el distintiu 0 i Eco.
Garcia remarca que aquesta mesura coincidirà amb l’obertura de la ronda Nord i, per tant, la major part d’aquest trànsit de gran tonatge ja s’hi desviarà. Ara bé, també apunta que s’hauran de considerar algunes excepcions i fer autoritzacions especials. Per exemple, aquells vehicles que han d’abastir els supermercats del centre de Manlleu.
A la segona fase, a partir del 2025, hi entren en joc la resta de vehicles. En aquesta s’haurà de treballar amb la regulació d’etiquetes, programari de càmeres, lectors o gestió d’aparcaments. En aquest darrer terme, Garcia avança que caldrà deixar el cotxe fora d’aquesta zona, que no afecti el comerç o, fins i tot, que hi hagi la possibilitat d’accedir al pàrquing de la plaça Fra Bernadí.
Precisament, el regidor explica que hi ha una primera proposta sobre la taula, però s’hi han d’incloure “excepcions i particularitats”. “Els models són genèrics, ja tenen en compte les característiques, però encara podem filar més prim”, reconeix.
TRACTAR OSONA COM UNA GRAN ÀREA
Des de Vic s’expressen en un sentit similar. El regidor de Mobilitat, Guillem Membrives, exposa que “el model està molt pensat en una metropòlis” i, per tant, “la normativa en termes d’una ciutat enorme no ens encaixa”.
En aquest sentit, proposa “tractar la comarca com una gran àrea”, que permeti assolir els reptes plantejats per la mesura de zones de baixes emissions. De fet, destaca que hi ha molts més desplaçaments des de diferents indrets de la comarca cap als polígons industrials que no al centre històric de Vic. “Més que restringir cotxes, per model o època, s’hauria de compartir transport per anar als polígons o reduir els vehicles amb un sol usuari a dins”, exemplifica.
D’altra banda, tal com subratlla Membrives, “som sensibles i ja fa anys que hi treballem”. En aquest sentit, cal destacar que a diferència de Manlleu, fa temps que els camions tenen prohibida la circulació pel centre i, per tant, no és una problemàtica que hauran d’entomar amb la implementació de la ZBE.
Més enllà d’això, el regidor destaca les illes de vianants, que es van posar en marxa el 2011. “Tenim previst fer-ne més i actualment podríem fer-ne de temporals en diferents àrees de la ciutat en moments concrets del dia o en episodis de contaminació”, apunta. En aquesta línia, explica que disposen de la capacitat tecnològica per agrupar els vehicles segons distintiu ambiental i aplicar qualsevol condicionant.
El mateix passa en les zones de descàrrega i Z-DUMA, en què s’hi pot “identificar cada vehicle que hi aparca”. “Tenim els deures fets. Només falta trobar les condicions en què la zona de baixes emissions es pot adaptar a la comarca”, conclou el titular de Mobilitat.
VIC I MANLLEU, COLZE A COLZE
Tant el regidor de Vic com el de Manlleu remarquen que aquesta mesura ha d’anar acompanyada d’altres accions més enllà de les restriccions, com el “transport públic o els carrils bici”, exposa Andreu Garcia.
Des de Vic, Guillem Membrives posa en valor les línies a seguir del pla de mobilitat urbana sostenible i de la qualitat de l’aire, que ja inclouen la descarbonització i la reducció d’emissions. Tots dos tenen clar que primer hi han de treballar Vic i Manlleu i anar de la mà en l’aplicació de les zones de baixes emissions.