QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

Neix una plataforma contrària al projecte del telecabina entre Setcases i Vallter

Aglutina almenys sis associacions de banda i banda de la frontera

A principis d’any i en el marc de la celebració del cinquantè aniversari de l’estació de muntanya i d’esquí de Vallter, la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, va anunciar la instal·lació d’un nou telecabina com a accés únic a l’estació des de Setcases.

La infraestructura, que tindrà un cost de 40 milions d’euros, s’hauria de licitar aquest pròxim hivern i entraria en servei a mitjan 2027. L’impacte mediambiental és innegable, i des d’abans que es confirmés el projecte ja tenia detractors.

La Plataforma Defensem Ulldeter, que aglutina almenys sis entitats més al seu voltant de les dues bandes de la frontera i persones a títol individual, ha estat l’última a posicionar-se en contra del telecabina.

Andreu Balent, membre de la plataforma, explica que el passat mes de febrer, un cop ja s’havia oficialitzat el projecte, va haver-hi una reunió multitudinària a Prada de Conflent organitzada per l’associació Mountain Wilderness de França per parlar dels problemes a les zones del Capcir, la Cerdanya francesa, el Vallespir i el Canigó.

La vicepresidenta de l’associació homònima de Catalunya va explicar-los el projecte del telecabina. Mountain Wilderness Catalunya és l’entitat que ha pilotat el moviment contrari al telefèric a la nostra banda dels Pirineus.

Balent subratlla que el telecabina pujarà fins a la cota 2.500, “a pocs metres del cim del Bastiments i de la frontera”, i recorda que, al cantó francès, els municipis de Mentet i Pi de Conflent són “espais protegits”.

Segons Balent, el telecabina duria una allau de gent a Vallter, perquè s’està parlant de “2.000 persones per hora fins a la cota 2.500, on s’edificaria un edifici amb un restaurant”. Això permetria als visitants arribar fàcilment al cantó francès de manera “massiva”.

És una agressió al medi ambient, la biodiversitat i els espais d’alta muntanya”, sentencia. I el més preocupant per Balent és que Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), l’empresa pública que gestiona l’estació, “vulgui fer el telecabina a l’espai del Parc Natural de les Capçaleres del Ter i el Freser”.

També adverteix que, des dels anys 70 i 80, a causa del canvi climàtic, Vallter ja no té gruixos de neu tan importants i una temporada llarga per practicar l’esquí.

La consellera departamental, Aude Vivès, que resideix a Prada de Conflent, va transmetre el suport a la nova plataforma antitelefèric i va escriure al prefecte dels Pirineus Orientals i a la Generalitat de Catalunya per mostrar-los el descontentament amb el projecte.

Des de FGC insisteixen que ara mateix es troben en fase de definició i tramitació del projecte. L’empresa pública assegura que el treballen conjuntament amb el territori i, sobretot, amb l’Ajuntament de Setcases, perquè “és un projecte per al territori”.

A més, recorden que la seva tramitació ja preveu una fase d’informació pública on tothom (institucions, entitats i particulars) podrà fer-hi aportacions.

Està previst que hi hagi una manifestació al mes de setembre (encara no es coneix el dia i el lloc) amb gent d’ambdues bandes de la frontera per protestar contra el projecte.

Entre els signants a títol individual contra el telecabina hi ha la periodista i escriptora de Molló Eva Martínez-Picó; l’arquitecte i exregidor de la CUP a Ripoll, Santi Llagostera; el president del CEA Alt Ter de Sant Joan de les Abadesses, Xavier Bachero, o Santi Molas, exregidor de Setcases, entre altres.

LA PREGUNTA

Considera que PSOE i Junts recomposaran la relació per restituir la majoria de la investidura?

En aquesta enquesta han votat 155 persones.