QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

Només un 4% dels trens arriben a Vic a l’hora que toca

El col·lectiu Perquè no ens fotin el tren posa dades als constants retards i supressions

Només arriben puntuals a Vic un 4% dels trens que surten de Barcelona. Aquesta dada, impactant, és una de les que ha recollit el col·lectiu Perquè no ens fotin el tren en dues setmanes de treball de camp, partint d’experiències dels passatgers i creuant el que es troben en primera persona amb els horaris oficials de Rodalies.

Les dades, recopilades entre el 13 i el 26 de gener d’aquest any, demostren que des del 2022 s’han accentuat els retards. Tant com que de l’octubre a aquest febrer, coincidint amb el tall d’obres, n’hi ha hagut cada dia.

Abans d’aquest període, la puntualitat mitjana era del 14%, mentre que ara només arriben a l’hora que toca un 7% dels trens. Això produeix als usuaris retards diaris de fins a 35 minuts.

A més a més, durant aquestes dues setmanes d’anàlisi, el trajecte en dies laborables de l’Hospitalet-la Garriga-Vic-Ripoll també ha patit les seves problemàtiques. Només un 26% dels trens han arribat a l’hora al municipi vallesà, però és que a Vic i Ripoll els valors empitjoren.

“Són tants els retards que ja no se’n parla i s’han normaltizat”

“A la capital d’Osona, tan sols un 4% dels trens han arribat a l’hora, un 54% ho han fet amb un retard superior als 15 minuts i un 42% han tingut entre 3 i 15 minuts de retard”, afirmava dimecres Bernat Camps, membre de Perquè no ens fotin el tren.

Pel que fa a Ripoll, un 65% dels trens han arribat amb un retard superior a 15 minuts, cosa que comporta que un passatger que es desplaça diàriament a Barcelona pot acumular fins a 39 minuts de retard.

L’estudi també ha detectat que els retards augmenten a mesura que avança el dia. “A partir de la 1 del migdia, el nombre de trens puntuals a la Garriga, Vic i Ripoll baixa molt. Un 48% dels trens d’anada a Barcelona registren retards superiors als 15 minuts”, detallava Camps.

A la tornada, un 26% dels trens arriben puntuals a la Garriga, mentre que només un 5% ho fan a Vic i Ripoll, aquest últim amb una impuntualitat de més del 50%.

El mateix passa amb les supressions: “Durant els quinze dies, hem detectat 16 trens suprimits”. A això s’hi suma que Rodalies informa poques vegades del retard. Segons l’enquesta, de fet, “els usuaris només van rebre l’avís que no passaria el tren en una ocasió”, hi afegia Camps. Una altra queixa freqüent és que quan s’avisa d’una incidència, “la informació és escassa i contradictòria”.

L’estudi es basa en dades extretes de tres fonts diferents. La primera és un usuari de Centelles que ha anat registrant el trajecte diari, des de l’hora real que arriba a Barcelona fins que torna al poble.

La segona és un usuari de Twitter que ha recopilat els horaris reals dels trens des de l’aplicació d’Adif, i la tercera, el formulari que es va llançar des de la plataforma perquè usuaris a peu de via poguessin informar sobre incidències.

La preocupació del col·lectiu pels retards i les cancel·lacions és evident. Així van recalcar-ho en la roda de premsa d’aquest dimecres per presentar l’estudi, que va tenir lloc a l’estació de Vic. Denuncien que els retards a l’R3 “s’han normalitzat” i reclamen una solució. “Són tants els retards, que ja no se’n parla i s’han invisibilitzat”, apuntava Marc Janeras, portaveu del col·lectiu.

“Si traslladem aquests retards en dades econòmiques segons el preu per hora del salari mitjà a Catalunya l’any 2022, els usuaris inverteixen entre 200 i 300 euros en temps de retard, sense tenir en compte el trajecte”, assegura el col·lectiu.

El col·lectiu ha traslladat les dades a la Generalitat i els urgeix a intervenir per disposar de dades reals i fiables sobre el nivell de compliment dels horaris de les diferents línies de Rodalies. També demana que se sancionin els incompliments. Si no hi ha accions, avisen que continuaran mobilitzant-se.

Augmentaran les freqüències de bus entre Vic i Barcelona

La comissió de Territori del Parlament de Catalunya va aprovar dimecres l’augment de les freqüències de la línia de bus e12 entre Vic i Barcelona, tal com demanava una proposta de resolució del Partit Popular. El diputat i president a Vic, Pau Ferran, va exposar que la línia e12 ha vist incrementada la demanda del servei, de manera que “molts usuaris han d’esperar expedicions posteriors”, situació que s’ha vist accentuada per les obres de desdoblament de la línia de tren, el seu “nefast funcionament” i “els sabotatges patits”.

En canvi, no va prosperar el punt del text que també proposava que cada hora sortís un autobús des de la parada del barri del Remei. El principal motiu d’aquest rebuig va ser que Junts, el PSC, ERC, els Comuns i la CUP volen garantir el mateix sistema d’autobusos a tota la ciutat de Vic.

Des de la CUP justament han emès un comunicat on lamenten “la prepotència i poca voluntat d’arribar a acords de Pau Ferran”. Els cupaires havien presentat esmenes, que no van ser acceptades, perquè consideren que la proposta del PP “tindria com a contrapartida que la resta d’expedicions no s’aturessin al Remei, amb el resultat d’un clar empitjorament de l’oferta al sud de Vic”.

D’altra banda, també es va aprovar que durant el mes d’agost es mantinguin les freqüències de les línies interurbanes 460, 462, 463 i 464 entre Vic, Roda de Ter i l’Esquirol.

En aquest cas, la CUP recorda que és una demanda reiterada de la seva formació i d’entitats del territori i també lamenten que no s’acceptés una esmena per augmentar la freqüència de la línia 460, la Vic-Roda pels polígons, perquè hi hagi una expedició cada 30 minuts i no cada 60 com ara.

LA PREGUNTA

Considera que PSOE i Junts recomposaran la relació per restituir la majoria de la investidura?

En aquesta enquesta han votat 139 persones.